پرداخت‎های موبایلی از امروز در کشور فعال است

مدیر کل فناوری اطلاعات بانک مرکزی می گوید با این شیوه، پرداخت های مردم در کمتر از 10 ثانیه انجام می‎شود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، بانک مرکزی اخیرا بخشنامه‎ای درخصوص ارایه مجوز به بانک‎ها برای پرداخت‎های موبایلی ابلاغ کرد و سه شنبه هم ناصر حکیمی، مدیر کل فناوری اطلاعات بانک مرکزی در جمع خبرنگاران رسانه‎ها حاضر شد تا ضمن تشریح ویژگی‎های پرداخت موبایلی اعلام کند که پرداخت‎های موبایلی 13 اردیبهشت همزمان با روز نخست نمایشگاه کتاب آغاز می‎شود. 

مدیر کل فناوری اطلاعات بانک مرکزی با بیان اینکه با این شیوه، پرداخت های مردم در کمتر از 10 ثانیه انجام می‎شود، در تشریح بخشنامه اخیر بانک مرکزی درباره مجوز به بانک‎ها برای آغاز پرداخت‎های موبایلی در کشور افزود: با توجه به توسعه استفاده از تلفن‎های همراه هوشمند در کشور استفاده از ابزارهای جدید پرداخت که جایگزین پایانه‎های فروش خودپردازها یا پرداخت‏های اینترنتی شود، در جامعه احساس می شد.

 

امنیت بالای زیرساخت

مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی افزود: بر این اساس زیرساختی فراهم شده که با امنیت بسیار بالا، دارندگان کارت بانکی بتوانند خریدهای خود را به راحتی انجام داده یا از طریق شبکه های اجتماعی، از ابزارهای هوشمند استفاده کرده و بدون ارایه شماره کارت، خرید خود را انجام دهند. در این شرایط دارنده کارت بانکی بدون همراه داشتن کارت خود، چنانچه خریدی را انجام دهد، با نشان گذاری که روی کارت بانکی اش صورت می گیرد، دیگر نیازمند استفاده فیزیکی از کارت بانکی نخواهد بود و این فاز اول است که در طرح بانک مرکزی طراحی شده که براساس آن، فرآیند نشان گذاری روی کارت های بانکی انجام می شود؛ اما در مراحل بعد، سرویس ها و خدمات دیگری هم قابل ارایه هستند که صنعت پرداخت کشور را متحول می سازد.

 

مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی ادامه داد: در این روش متقاضیان می توانند اپلیکیشن های مرتبط را از فضای مجازی روی گوشی تلفن همراه خود دانلود کرده و با تعریف کردن هر تعداد کارت بانکی که بخواهند، خریدهای خود را تنها از طریق نزدیک کردن گوشی تلفن همراه خود به دستگاه خودپرداز یا دستگاه های پوز انجام دهند؛ ضمن اینکه در ادامه با تغییراتی که از سوی شرکت های نوآور و فین تک ها ارایه می شود، انواع پرداخت های جدید را هم در دسترس خواهند داشت.

«بزن وبرو» برای پرداخت های خرد

حکیمی با بیان راه اندازی پرداخت های «بزن و برو» برای پرداخت های سریع با ارقام بسیار کم گفت: در طرح «بزن و برو» سقف مشخصی از سوی بانک یا متقاضی برای این نوع پرداخت ها تعریف می شود که در این حالت دارندگان کارت های بانکی تنها با نزدیک کردن گوشی تلفن همراه خود بدون نیاز به ارایه رمز دوم کارت، خرید را انجام می دهند که البته به دلیل لحاظ کردن مراحل امنیتی، سقف مشخص شده برای استفاده از این ابزار فعلاً ۲۰۰ هزار تومان است که البته ممکن است خود فرد یا شعب بانکی، سقفی کمتر از این رقم را هم تعریف کنند، اما به دلیل اینکه در شیوه پرداخت «بزن و برو»، فرد نیازی به وارد کردن رمز دوم ندارد، سقف محدود در نظر گرفته شده؛ در حالی که در حالت نشان گذاری، سقف در نظر گرفته شده تا ۵۰ میلیون تومان نیز به مرور قابل افزایش است.

 


وی خاطرنشان کرد که  در مرحله بعدی بانک مرکزی تلاش دارد تا پرداخت هایی را به صورت کیف پول بدون رمز و با سرعت بالا جهت انجام تراکنش ها تعریف کند ضمن اینکه در آینده بستری فراهم خواهد شد که عملیات بانکی به صورت الکترونیکی تنها با ارایه رمز اول هم امکانپذیر باشد.


مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی با اطمینان از امنیت این ابزارها سخن گفت و اعلام کرد مردم می توانند با خیال راحت از این ابزارها بهره برداری کرده و مطمئن باشند که سه لایه امنیتی برای آن در نظر گرفته شده است.

 

امکان ایجاد فین تک در بستر جدید

وی امکان ایجاد کسب و کارهای جدید در حوزه فناوری های مالی (فین تک) در بستر پرداخت های نشان گذاری شده را از دیگر ویژگی های این شیوه عنوان کرد و گفت: اکنون یک سوم پایانه های فروش فعلی این قابلیت را دارند که شیوه پرداخت موبایلی را پشتیبانی کنند.

حکیمی با بیان اینکه برای پشتیبانی این پرداخت سامانه سهند (سامانه هدایت نشانه های دیجیتال) در شاپرک ایجاد شده است، گفت: برای نشان گذاری کارت ها نیز مرکز ارایه نشانه گذاری اطلاعات یعنی مانا شکل می گیرد تا خدمات مورد نیاز را به بانک ها ارایه کند.

دیدگاه تان را بنویسید