جزئیات ماهواره مخابراتی «ناهید ۲» اعلام شد

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران ویژگی های ماهواره مخابراتی «ناهید ۲» را که قرار است تا سال ۹۷ به فضا پرتاب شود تشریح کرد و گفت این ماهواره قابلیت برقراری ارتباط تلفنی بین دو نقطه زمین را دارد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، حسن حدادپور با اشاره به آماده سازی فاز نخست آزمایشگاه پژوهشگاه فضایی ایران اظهار داشت:

فاز دوم این آزمایشگاه در دو مرحله طراحی شده است که مرحله نخست آن برای پشتیبانی دو ماهواره «ناهید ۲» و «سها» طراحی شده است که تا چند ماه آینده، مرحله نخست فاز دوم بهره برداری می شود.

 

رئیس پژوهشگاه فضایی کشور با بیان اینکه مرحله دوم فاز ۲ آزمایشگاه فضایی، برای ماهواره های عملیاتی سنجشی و مخابراتی هدف گذاری شده که تا پایان سال ۱۳۹۷ اجرایی می شود، در مورد ویژگی های ماهواره های «ناهید ۱» و «ناهید۲» گفت:

 

«ناهید ۱» از سه فناوری کنترل وضعیت سه محوره ، ارتباط مخابراتی و یکی هم پنل خورشیدی باز شونده برخوردار است؛ اما در «ناهید ۲ » داده های «ناهید ۱» تثبیت و کنترل وضعیت سه محوره ارتقا می یابد و تعیین موقعیت رادیویی ماهواره را در سطح زمین قرار می دهیم .

 

 

حدادپور اظهار داشت:

 

 

تاکنون ماهواره های کشور دارای طول عمر محدود و مدار حرکتی در حال تغییر بوده اند اما در ماهواره «ناهید۲»، سیستم پیشران نصب شده است که این قابلیت این امکان را به ماهواره می دهد که ارتفاع مداری خود را حفظ کند و همچنین می تواند بین دو نقطه زمین یک ارتباط تلفنی برقرار کند. در کنار این ویژگی ها، فناوری های جدیدی نیز آزمایش می شود.

 

 

وی در زمینه تعامل با دانشگاه ها در حوزه ساخت ماهواره گفت:

در چند حوزه در حال تعامل با دانشگاه ها هستیم. این همکاری ها در حوزه فعالیت های پژوهشی مشترک است که در حال عقد قراردادهایی در این حوزه هستیم و در زمینه زیرمجموعه های ماهواره نیز با برخی از دانشگاهها همکاری می کنیم.

 

رئیس پژوهشگاه فضایی کشور درباره مشکلاتی که در حوزه دستیابی به تکنولوژی در پژوهشگاه وجود دارد، خاطرنشان کرد:

 

به غیر از حوزه پرتاب ماهواره که موضوع جداگانه ای است در حوزه ماهواره، مشکل غیر قابل حلی نداریم و تمام تکنولوژی های مورد نیاز ماهواره های سنجشی و مخابراتی با کمی فاصله در دسترس هستند و با تلاش بیشتر امکان تحقق آنها وجود دارد. در بعضی از حوزه های این بخش، تجربیاتی در کشور وجود دارد و در حوزه های دیگری که این تجربیات وجود ندارد نیز دست یافتن به آنها خیلی هم دور نیست .

 

دیدگاه تان را بنویسید