سرویس ویکی تریبون در کنار ویکی پدیا رونمایی شد / پایانی بر اخبار جعلی

جیمی ویلزیکی از پایه گذاران اصلی دانشنامه عظیم ویکی‌پدیا، ساعاتی پیش از سرویس جدیدی با نام «ویکی تریبون» رونمایی کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، این سرویس در واقع پلت فرمی برای دنبال کردن خبرهای «درست و واقعی» با همکاری کاربرها و روزنامه نگاران و خبرنگاران است .

جیمی ویلزیکی از پایه گذاران اصلی دانشنامه عظیم ویکی‌پدیا، ساعاتی پیش از سرویس جدیدی با نام «ویکی تریبون» رونمایی کرد. این سرویس در واقع  پلتفرمی برای دنبال کردن خبرهای «درست و واقعی» با همکاری کاربرها و روزنامه نگاران و خبرنگاران است.

شعار اصلی سرویس ویکی تریبون این است : "اخبار معیوب و ناقص است و ما این نقص را برطرف خواهیم کرد." 

جیمی ویلز هدف خود از راه اندازی 'ویکی تریبون' را ارائه اخبار «داده محور و بی طرف" دانسته که قرار است با معضل "اخبار کاذب و دروغی و غیر واقعی" مقابله کند. 

ویکی تریبون همانند ویکیپدیا کاملا رایگان و فاقد هرگونه آگهی تبلیغاتی خواهد بود .

از برخی جهات ویکی تریبون شبیه به ویکیپدیا عمل خواهد کرد . به طور مثال همه میتوانند در ایجاد آن مشارکت داشته باشند و نویسندگان یک خبر باید برای هر موضوع یک یا چند منبع موثق را ذکر کنند.

اما تفاوت اصلی ویکی پدیا و ویکی تریبون در این خواهد بود که در ویکی تریبون همانند ویکی پدیا مردم عادی میتوانند خبرها را به دلخواه ویرایش ویا اصلاح کنند ، اما با اینکه مردم می توانند محتویات هر مطلبی را در ویکی تریبون تغییر دهند اما ویرایشات آنها برخلاف ویکی پدیا تنها زمانی قابل مشاهده خواهد بود که داوطلبان مورد اعتماد و از قبل مشخص شده‌ی ویکی تریبون یا یکی از کارمندان ویکی تریبون آن خبر را تایید کرده باشند. 

یکی دیگر از تفاوت های ویکی پدیا و ویکی تریبون این خواهد بود که گروه اصلی نویسندگان ویکی تریبون مبلغی را بابت حق التحریر دریافت خواهند گرفت اما ممکن است در مواردی یک داوطلب مطلبی را بنویسد و یکی از کارکنان ویکی تریبون آن را اصلاح کند. 

جیمی ویلز گفته است که در این سایت از هیچگونه تبلیغاتی استفاده نخواهد شد و هر کاربر می تواند کمک مالی مورد نظر خود را در قبال امکان تغییر و انتخاب موضوعات به این پروژه اهدا کند. 
در اواسط ماه مارچ میلادی تلویزیون خبری RT پروژه مشابهی راه اندازی کرد. در ماه فوریه نیز در سایت رسمی وزارت امور خارجه روسیه بخشی پیدا شد که مسئول یافتن اخبار جعلی در مورد روسیه است.

آقای ویلز معتقد است الگوی رایج سایت‌ها و سرویس های خبری فعلی که بر اساس تبلیغات شکل می گیرد و همین موضوع باعث شده رسانه های خبری خواسته یا ناخواسته به دنبال خبرهایی باشند که به قول معروف «کلیک خور» باشند که همین موضوع سبب افت استانداردهای مربوط به رسانه های خبری شده است.

اما ویکی تریبون با اتکا به سرمایه مردمی و عدم نمایش هرگونه تبلیغات، می تواند از انتشار مقالات و تیترهای جهت دار که طعمه ای برای کلیک مخاطبان هستند به دور بماند. تا به این ترتیب همواره به عنوان یک منبع خبری موثق در بین مردم شناخته شود .

به گفته ویلز: «این نخستین باری است که شهروندان خبرنگار و خبرنگاران کاملا حرفه ای در کنار هم و به صورت یکپارچه و متحد به انتشار و درج اخبار و یا ویرایش آنها برای تکمیل هرچه بیشتر خبر می پردازند و توسط جامعه ای بزرگ که حقایق را بررسی و بعد بازنگری می کند مورد پشتیبانی قرار می گیرند.

ویلز می گوید:  "من فکر می کنم در حال حاضر در دنیایی زندگی می کنیم که مردم خیلی نگران این موضوع هستند که اخباری که دریافت می کنند بر اساس واقعیت باشد دارای سند و اعتبار محکمی باشند ؛  بنابراین فکر می کنم برای سرویسی مثل ویکی تریبون تقاضای فراوانی در بین مردم خواهد بود." 

آقای ویلز می گوید او از همان  مراحل اولیه تشکیل ویکی تریبون ، در این پروژه مشارکت جدی و فعال داشته و به احتمال زیاد حداقل به مدت یک سال مدیر اجرایی ویکی تریبون خواهد بود .

پیش‌بینی می‌شود که این سرویس جدید، پتانسیل تبدیل شدن به یک منبع قابل اعتماد برای اخبار را داشته باشد اما ممکن است میزان‌ تأثیرگذاری‌اش محدود باشد.

 

دیدگاه تان را بنویسید