بررسی هواپیماهای ATR خریداری شده توسط ایران

بهمن‌ماه سال ۱۳۹۴ و همزمان با سفر رییس جمهوری به فرانسه، ایران‌ایر دو توافق جداگانه برای خرید هواپیماهای جدید مسافرتی را امضا کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، پس از چند ماه مذاکره طولانی سرانجام مقامات ایرانی اعلام کردند کار مذاکره با شرکت هواپیماساز ایتالیایی ATR به پایان رسیده تا امکان آن وجود داشته باشد که در سال جاری نخستین فروند از هواپیماهای خریداری شده از این شرکت نیز به ایران تحویل شود.

بهمن‌ماه سال ۱۳۹۴ و همزمان با سفر رییس جمهوری به فرانسه، ایران‌ایر دو توافق جداگانه برای خرید هواپیماهای جدید مسافرتی را امضا کرد تا در کنار خرید حدود ۱۰۰ فروند هواپیما از ایرباس شرکت هواپیمایی ATR را نیز برای ورود به بازار ایران محک بزند. با وجود آنکه به نظر می‌رسد قرارداد با ایرباس از تمام منظرهای اقتصادی و فنی پیچیده‌تر باشد، اما در نهایت قرارداد با این شرکت فرانسوی نهایی و اجرایی شد تا همچنان هواپیماهای ATR با ابهام‌هایی مواجه باشند.

 

در شرایطی که این امید وجود دارد که مذاکرات با این شرکت در زمستان سال گذشته به پایان برسد و حتی در نوروز ۱۳۹۶ امکان آن به وجود بیاید که چند فروند از هواپیماهای ATR به ناوگان ایران اضافه شوند اما برخی جزییات فنی مانع از نهایی شدن آن در سال ۱۳۹۵ شد.

 

طبق جزییاتی که از سوی قائم مقام وزیر راه و شهرسازی ارائه شده اصلی‌ترین عامل در طولانی شدن مذاکرات با این شرکت ایتالیایی بحث بر سر موتورهای کانادایی به کار رفته در این هواپیماها بوده است که ایران ضمانت قطعی مورد نیاز برای آن را نیاز داشته و این شرکت ایتالیایی نیز آن را پیگیری کرده است.

 

فخریه کاشان چند هفته قبل و در حاشیه مراسم ورود دومین ایرباس به ناوگان ایران رسما اعلام کرد: ATR قول‌های مساعدی در این زمینه به ایران ارائه کرده و می‌توان انتظار داشت در آینده‌ای نه چندان دور توافق به یک قرارداد قطعی تبدیل شود، موضوعی که دیروز دوشنبه به مرحله نهایی رسید.

 

وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده خرید ۲۰ فروند هواپیمای ATR ۷۲- ۶۰۰ نهایی شده و می‌توان انتظار داشت در آینده نچندان دور شرایط برای ورود این هواپیماها به آسمان کشور فراهم شود.

 

اهمیت اصلی نهایی شدن این قراردادها به نوع این هواپیمایی ایتالیایی مربوط می‌شود. ایران بارها اعلام کرده نیاز به آن دارد که برای فرودگاه‌های کوچک خود هواپیماهای کوچک پیدا کند و در این مسیر هواپیماهای ATR یکی از بهترین گزینه‌ها محسوب می‌شود.

 

خانواده این هواپیماها که از سال ۱۹۸۹ طراحی‌اش آغاز شد و وارد مراحل بعدی فنی شد، در طول سال‌های گذشته یکی از پرطرفدارترین هواپیماهای کوچک فعال در بازارهای جهانی بوده است. مدل خریداری شده از سوی ایران نیز در سال ۲۰۰۹ میلادی نخستین پرواز خود را انجام داده و توانسته در جمع این خانواده با عنوان گزینه‌ای مطلوب شناخته شود.

 

هواپیمای خریداری شده از سوی ایران دو موتوره بوده و مناسب پروازهای منطقه‌ای است. از این‌رو بسیاری از آنها می‌توانند فرودگاه‌های کوچک کشور و در پروازهای داخلی مورد استفاده قرار گیرند. مصرف سوخت نسبتا پایین و هزینه کم نشست‌ و برخاست آنها در قیاس با هواپیماهای غول پیکر یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های این هواپیمای ایتالیایی به‌شمار می‌رود.

 

در رابطه با تعداد مسافران این هواپیما امکان آن را خواهد داشت که از حدود ۴۸ تا ۷۸ مسافر را در قالب یک پرواز در خود جای دهد. طبق آمارهای ارائه شده تا ابتدای سال ۲۰۱۷ میلادی حدود ۹۰۰ فروند از این هواپیما در ایرلاین‌های مختلف جهان فعال شده و طبق پیش‌بینی‌ها در سال جاری سفارش‌های قابل توجهی جدیدی به این شرکت ایتالیایی – فرانسوی ارائه خواهد شد.

 

با نهایی شدن قرارداد خرید این ۲۰ فروند هواپیما مجموع هواپیماهای خریداری شده از سوی ایران‌ایر پس از برجام به ۲۰۰ فروند می‌رسد که در حال حاضر سه فروند از ایرباس‌ها به ناوگان کشور اضافه شده‌اند.

 

دیدگاه تان را بنویسید