بررسی کامل گوشی Motorola Moto M

موتو ام آخرین گوشی موتورولا در سال 2016 است که به‌تازگی وارد بازار ایران شده. در این مطلب قصد داریم جدیدترین گوشی میان رده موتورولای بازار ایران را بررسی کنیم.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، موتورولا حتی بعد از پیوستن به لنوو دچار تنزل نشد و همچنان باقدرت به کار خود ادامه می‌دهد. این شرکت همچنان در همه رده‌ها گوشی‌هایش را تولید و روانه بازار می‌کند. Moto M میان رده‌ای قوی است ظاهری زیبا در کنار سخت افزاری قدرتمند می‌تواند نیاز بسیاری از کاربران که به دنبال خرید گوشی میان رده باکیفیت هستند را برطرف کند. موتورولا حرف M را به دلیل بدنه تمام فلزی این گوشی انتخاب کرده است. Moto M در ماه یازدهم سال  2016  معرفی کرد بنابراین با یک گوشی جدید روبرو هستید.

 

آنچه در بسته بندی موجود است:
 

در واقع باید بگوییم هیچ چیزی جز لوازم ضروری داخل جعبه نیست. تنها شارژر و کابل USB Type-C و یک عدد سوزن برای باز کردن درگاه سیم کارت  درون جعبه موجود است.


 

 

طراحی
 

Moto M زبان طراحی جدیدی ندارد و طراحی آن برای بیشتر کاربران آشناست. صفحه نمایش 5.5 اینچی حدود 73.1 درصد از فضای روبرو را در برگرفته  است. در بالای صفحه نمایش دوربین دوم، حسگرها و خروجی صدای مخاطب قرار گرفته‌اند و هیچ چراغ نوتیفیکیشینی وجود ندارد. قسمت پایین صفحه نمایش تنها لوگوی Moto نقش بسته است. بعد از انتقادهایی که بر قاب‌های بی‌کیفیت پشت گوشی از موتورولا شد این شرکت تصمیم به استفاده از فلز  در قاب پشتی گرفت و همان‌طور که گفتیم این گوشی بدنه‌ای کاملا فلزی دارد. فلز تراش خورده با گوشه‌هایی که باظرافت بالایی گرد شده‌اند ظاهری بسیار زیبا به گوشی داده‌اند. دوربین و فلاش CCT در یک قاب بیضی شکل قرار گرفته‌اند و در زیر آن‌ها حسگر اثر انگشت دایره‌ای جای گرفته است. قاب پشتی  کاملا یک تکه است و برای حفظ قدرت آنتن دهی تنها از دو نوار باریک استفاده شده است. نکته قابل توجه این است که دیگر نام و نشانی از موتورولا نیست و تنها لوگوی معروف این شرکت در پایین قاب پشتی درج شده است. کناره سمت راست کلیدهای تنظیم صدا و کلید پاور قرار گرفته‌اند این کلیدها کیفیت قابل قبولی دارند و احتمالا تا مدت‌ها کیفیت اولیه خود را از دست نخواهند دارد برای راحت‌تر تشخیص دادن کلید پاور از کلیدهای تنظیم صدا روی آن شیارهایی وجود دارد. در سمت چپ درگاه سیم کارت مشاهده می‌شود. این درگاه از نوع هیبریدی است و هم‌زمان نمی‌توانید دو سیم کارت و یک کارت حافظه را باهم در گوشی داشته باشید. کناره پایینی محل قرار گیری پورت USB Type-C و اسپیکر گوشی است. تنها اسپیکر گوشی در زیر حفره سمت راست قرار گرفته است؛ و در آخر باید به این نکته اشاره کنیم که Moto M به لطف استفاده از پوشش نانو در برابر قطرات آب محافظت شده است. البته  این بدان معنا نیست که گوشی را در آب فروببرید.


 

 
 

 

 

 

 

 
 

 

صفحه نمایش
 


 

صفحه نمایش 5.5 اینچی با رزولوشن فول اچ دی و تراکم پیکسل 401 برای یک میان رده کافی به نظر می‌رسد. این صفحه نمایش با پوشش گوریلا گلس محافظت شده است اما بهتر است یک محافظ صفحه برای آن بخرید. میزان نور صفحه در بیشترین حالت حدود 425 نیتس است. این میزان روشنایی برای خواندن محتوای صفحه در هر شرایطی عالی است. صفحه نمایش تقریبا از هر زاویه‌ای خوب دیده می‌شود و تنها مورد میزان انعکاس نور در این صفحه است. رنگ‌ها در این صفحه نمایش از شدت مناسبی برخوردارند ضمن اینکه می‌توانید در قسمت تنظیمات حالت نمایش رنگ را روی Vibrant قرار  دهید تا شدت رنگ‌ها بیشتر شود.

 
 

 

پردازنده و سیستم عامل
 

Moto M در دو نسخه با پردازنده‌های مختلف ارائه شده است. یکی با پردازنده 1.95 گیگاهرتزی Mediatek Helio P10 و دیگری با Mediatek Helio P15 که فرکانس 2.2 گیگاهرتز دارد. چیپ ست گرافیکی هر دو نسخه Mali-T860MP2 است که البته در برخی از بازی‌ها کمی ضعیف عمل می‌کند. مدلی که برای بررسی در اختیار ما قرار گرفت XT1663 بود با پردازنده Mediatek Helio P15 و 4 گیگابایت حافظه رم. Moto M در انجام انواع پردازش‌ها و  کارهای روزمره با گوشی شما را ناامید نمی‌کند. حتی اگر شما توقع بیشتری از گوشی داشته باشید می‌تواند به‌خوبی پاسخگو باشد. تنها در برخی از بازی‌های سنگین نظیر Commando D-Day پردازش گرافیکی به‌خوبی انجام نمی‌شد و برخی از شخصیت‌های بازی نمایش داده نمی‌شدند. در بازی‌هایی چونAsphalt 8 و Modern Combat بااینکه در ابتدا بازی به‌صورت روان اجرا می‌شود اما بعد از مدتی افت فریم و لگ در بازی‌ها نمایان خواهد شد. این موضوع به دلیل استفاده از پردازنده‌های Mediatek است. اجرای برنامه‌های متعدد به‌طور متوسط حدود 45 درصد از رم را اشغال می‌کند ما چندین برنامه را باز کردیم و حدود 1.7 گیگابایت از رم پر شد. حدود 7.17 گیگابایت از 32 گیگابایت توسط سیستم عامل اشغال شده است. اگر به فضای بیشتری نیاز دارید می‌توانید تا 256 گیگابایت کارت حافظه به گوشی اضافه کنید ضمن اینکه باقابلیت OTG هم می‌توانید فلش و حافظه‌های خارجی را به آن متصل کنید البته اول باید یک تبدیل یو اس بی به Type-C بخرید چون این قطعه در جعبه وجود ندارد. همان‌طور که گفتیم سنسور اثر انگشت در پشت گوشی قرار دارد. برای شناسایی انگشت بعد از ست کردن رمز 122 بار انگشت مورد نظر را روی سنسور قرار دهید. حسگر اثر انگشت یک حسگر اکتیو است و برای باز کردن گوشی نیازی به فشردن هیچ کلید نیست و تنها کافی است انگشتتان را روی سنسور قرار دهید. سنسور اثر انگشت استفاده شده در این گوشی یکی از سریع‌ترین سنسورهای اثر انگشت است و به چشم بر هم زدنی انگشت را شناسایی می‌کند. متاسفانه مانند دیگر گوشی‌ها که از سنسور اثر انگشت به غیر از باز کردن گوشی برای میانبرهایی چون باز کردن دوربین، مرور عکس‌ها در گالری و غیره استفاده می‌کنند در Moto M خبری نیست.


 

از نظر ما بهترین سیستم عامل برای یک گوشی اندرویدی اندروید خام است بدون هیچ‌گونه رابط کاربری و اضافات دیگر. خوشبختانه گوشی‌های موتورولا با اندروید خام و کمترین تغییرات ارائه می‌شوند. نسخه اندروید Moto M به‌صورت پیش فرض و در هنگام عرضه مارشمالو یا همان 6.0.11 است. فعلا  اپدیتی برای این گوشی ارائه نشده اما نگران نباشید معمولا گوشی‌های اندرویدی موتورولا بسیار راحت‌تر از سایر گوشی‌های اندرویدی آپدیت می‌شوند.

 

 

 
 

 

دوربین
 


 

نوبت به دوربین می‌رسد. دوربین اصلی موتو ام یک حسگر 16 مگاپیکسلی با دیافراگم 2 است این دوربین به سیستم تشخیص فاز و فوکوس خودکار مجهز است. رابط کاربری دوربین بر خلاف دیگر قسمت‌های سیستم عامل دچار تغییراتی نسبت به رابط کاربری اندروید خام است. چندین حالت عکاسی و فیلترهای متعددی برای استفاده در این منو موجود است و کاربر کنترل بیشتری روی عکاسی دارد.

 

 
 

اما می‌رسیم به کیفیت عکس‌ها. کیفیت عکس‌های گرفته شده توسط دوربین در حد متوسط است. حتی در شرایط نوری مناسب هم نویز در عکس ها مشاهده می‌شود. اوضاع در شب و نور کم بدتر هم می‌شود. نویز عکس‌ها حتی اگر با فلاش هم عکاسی کنید مشاهده می‌شوند. استفاده از حالت HDR می‌تواند به بهبود این وضعیت کمک کند. البته این نکته را در نظر داشته باشید با یک گوشی میان رده روبرو هستید و نباید توقع زیادی از آن داشته باشید. دوربین 8 مگاپیکسلی که به‌عنوان دوربین دوم در نظر گرفته شده است نیز کار خود را به‌خوبی انجام می‌دهد این لنز می‌تواند تا زاویه 85 درجه را پوشش دهد. سایز پیکسل‌های این دوربین بزرگ‌تر از دوربین اصلی است. سلفی‌های گرفته شده کیفیت مناسبی دارند ابزار beauty دو حالت دستی و اتوماتیک را برای کاربر مهیا می‌کند و می‌توانید به‌دلخواه میزان روتوش را کم و زیاد کنید. یک حالت Ultra HD هم برای دوربین دوم موجود است که  عکس‌هایی با جزییات بیشتر برای شما می‌گیرد البته ابن قابلیت مخفی است و با زدن چرخ دنده بالای دوربین و تنظیمات بیشتر به آن دسترسی پیدا خواهید کرد. دوربین قادر است فیلم‌هایی باکیفیت فول اچ دی با 30 فریم بر ثانیه بگیرد معمولا این کیفیت در حال حاضر قابل قبول است. فوکوس دوربین در هنگام فیلم برداری سرعت بالایی دارد اما طبیعی ست که به دلیل نداشتن OIS لرزش در فیلم‌ها مشاهده شود.

 

 

 

 

 
 

 

باتری
 

Moto M به یک باتری 3050 میلی آمپری لیتیوم پلیمری غیرقابل تعویض توسط کاربر مجهز است. خوشبختانه موتورولا یا بهتر بگوییم لنوو، قابلیت شارژ سریع را برای این گوشی در نظر گرفته است و می‌توانید در مدت زمان 11 ساعت و نیم آن را شارژ کامل کنید. برای بهینه سازی باتری هم می‌توانید از تنظیمات باتری در منوی اصلی گزینه Battery saver را انتخاب کنید.

باتری در حالت روشنایی 100 درصد صفحه نمایش و فعال بودن Wi-Fi و استفاده روزمره از امکانات نظیر وب گردی حدود یک روز و نیم دوام می‌آورد. اگر اهل تماشای فیلم با گوشی باشید باید گفت حدود 20 دقیقه پخش فیلم ده درصد از شارژ را کم می‌کند. 10 دقیقه بازی نیز 44 درصد از شارژ باتری را کاهش داد و 5 دقیقه فیلم برداری باکیفیت فول اچ دی حدود 12 درصد را به خود اختصاص می‌دهد.

 

سخن نهایی
 


 

موتو ام نام میان رده را با خود یدک می‌کشد اما بهتر است بگوییم این گوشی یک میان رده کامل و شیک است. کیفیت خوب بدنه، حسگر فوق‌العاده اثر انگشت و دوربین مناسب از جمله امکاناتی است که Moto M را می‌تواند به لیست خرید شما اضافه کند. تنها ایرادی که می‌توان به این دستگاه گرفت  استفاده از پردازنده مدیاتک است. معمولا این نوع پردازنده در گوشی‌های پرقدرت جایی ندارد و بیشتر در گوشی‌های میان رده ارزان قیمت استفاده می‌شود. در این بازه قیمت Desire 10 Pro و Nova Plus می‌توانند گزینه‌های جایگزینتان باشند اما هیچ‌کدام اندروید خام ندارند.

 

دیدگاه تان را بنویسید