قیمت و زمان عرضه سایپا کوییک

ساینا فیس‌لیفت نسبتا ناموفقی است که سایپا 6 سال بعد از عرضه تیبا آن را به بازار فرستاد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، اینکه می‌گوییم ناموفق چند دلیل دارد: اول اینکه وقتی می‌گوییم فیس‌لیفت، انتظار داریم که خودرو سابق را با چهره بهتری ببینیم اما سایپا با اغراق بیش از اندازه در ظاهر خودرو (به خصوص در سپر جلو) به جای آنکه حس جوانی و اسپرت را به مشتریان القا کند، حس و حال محصولی فیک را به بیننده‌اش تلقین کرد!

ضمن اینکه طراحی بسیار ضعیف قسمت عقب، عدم ارتقای کیفیت کابین و تغییر مختصر داشبورد باعث شده این روزها تمایل مشتریان به تیبا همچنان بیشتر از ساینا باشد. اما امروز قصد معرفی ساینا را نداریم! سایپا درصدد است با عرضه ساینا اتومات نظر مشتریان را دوباره به سمت این خودرو جلب کند.

 

ساینا اتومات با چند ویژگی جدید
 

گیربکس ساینا اتومات را کمپانی بلژیکی Punch تولید کرده و از نوع CVT با چهار دنده است. مشخصات دیگری از ساینا در دست نیست اما مدیران پانچ می‌گویند این گیربکس 1300 یورو قیمت دارد؛ بنابراین می‌توان انتظار داشت که ساینا اتومات حداقل 5 میلیون تومان گران‌تر از ساینا دستی باشد. علاوه‌بر تغییر گیربکس، ساینا اتومات قرار است به ویژگی‌های جدیدی مجهز شود مانند:

  • کروز کنترل
  • فرمان برقی
  • محدودکننده سرعت

 

کمپانی پانج در ابتدای 2016 تمام سهامش را به شرکت چینی Yinyi Group فروخت. بعد از این ماجرا، پانچ قرار است در 5 سال آینده، پرسنلش را از 300 به 700 نفر افزایش دهد. همچنین ظرفیت تولید سالیانه پانچ قرار است از 300 هزار واحد به یک میلیون واحد افزایش یابد.
 کمپانی پانج در ابتدای 2016 تمام سهامش را به شرکت چینی Yinyi Group فروخت. بعد از این ماجرا، پانچ قرار است در 5 سال آینده، پرسنلش را از 300 به 7000 نفر افزایش دهد. همچنین ظرفیت تولید سالیانه پانچ قرار است از 300 هزار واحد به یک میلیون واحد افزایش یابد.

 

 

ساینا هاچ بک؟ نه! بگویید کوییک
 

روز دوشنبه، 16 اسفندماه 95، طی مراسمی با حضور رئیس مجلس، وزیر صنعت و مدیرعامل سایپا، از ساینا هاچ‌بک برای نخستین‌بار رونمایی می‌شود. این هاچ بک، که 2 سال طراحی و ساختش طول کشیده، ارزان‌ترین محصول داخلی است که گیربکس اتومات دارد.

اما سایپا، نام محصول جدیدش را کوییک گذاشته است. همانطور که گفتیم، این هاچ‌بک همان فیس‌لیفت تیبا 2 است که ابتدا با کد 212 در سایپا شناخته می‌شد ولی حالا نام کوییک روی آن گذاشته‌اند. احتمالا کوییک را از کلمه لاتین Quick به معنای سریع و تند قرض گرفته‌اند اما سایپا برای اثبات ایرانی بودنش، چیزهای دیگری می‌گوید! مثل اینکه:

  • کوییک نام طایفه‌ای از ایل‌های کرد است که در منطقه ژاورود ساکن‌اند.
  • کوییک نام روستایی در استان هرمزگان است. در استان کردستان و همچنین در شهر نقده نیز روستایی با این نام وجود دارد.
  • کوئیک نام تپه‌ای باستانی متعلق به هزاره چهارم میلادی است که در شهرستان جوانرود و در نزدیکی روستایی با همین نام واقع شده. 

سایپا کوییک در همه ابعاد از برادر دوقلویش، تیبا 2، بزرگ‌تر است. رینگ‌ها نیز یک سایز بزرگ‌تر شده اما حجم باک تغییری نکرده. تفاوت اندازه‌های این دو خودرو را در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

  طول عرض ارتفاع فاصله محوری رینگ وزن خالص حجم باک
کوییک 4005mm 1678mm

بدون باربند: 1492mm

با باربند: 1532mm

2415mm 185/65R14 1063kg 41L
تیبا 2 3925mm 1641mm 1484mm 2410mm 175/70R13 1035kg 41L

 

کوییک با همان قلب ساینا
 

کوئیک به انجین 1.5 لیتری 87 اسبی ساینا مجهز است و گیربکس 5 سرعته دستی دارد، اما نسخه فول آن به گیربکس CVT و همچنین فرمان برقی مجهز خواهد بود. رینگ 14 اینچی جدید، هشدار سرقت با بوق خودرو و بازشدن درب‌ها در هنگام تصادف، از ویژگی‌های جدید کوییک هستند. مشخصات فنی کوییک را در جدول زیر مشاهده کنید.

تیپ کوییک ST/SE SE-A/SE-A LUX
گیربکس 5 دستی CVT اتومات
پیشرانه 4 سیلندر M15
قدرت 87hp
گشتاور 128nm
حجم باک 41L
نیروی کمکی فرمان هیدرولیکی برقی
مصرف ترکیبی 7.0L 7.2L

 

چه امکاناتی دارد؟
 

هنوز تفاوت تیپ‌های کوییک مشخص نشده، اما سایپا امکانات زیر را برای فول‌ترین تیپ این خودرو درنظر گرفته است:

  • 2 ایربگ
  • سنسور باد تایر/سنسور عقب
  • دکمه‌های چندکاره روی فرمان
  • ورود بدون کلید/استارت دکمه‌ای
  • بالابربرقی جلو و عقب/شیشه‌های دودی عقب
  • ترمز ضدقفل/توزیع نیروی ترمز/ترمز کمکی
  • کنترل پایداری/کروز کنترل/محدودکننده سرعت
  • هشداردهنده سرعت بالای 130 کیلومتربرساعت
  • ایموبیلایزر/قفل مرکزی/سیستم هشدار سرقت با بوق خودرو
  • مانیتور 7 اینچی لمسی/نویگیشن/بلوتوث/پورت USB/دوربین عقب
  • مه‌شکن جلو و عقب/دی‌لایت/تنظیم دستی ارتفاع چراغ‌های جلو/چراغ بدرقه
  • تنظیم برقی صندلی راننده/تنظیم برقی آینه‌های جانبی/قابلیت نصب صندلی کودک
  • قفل اتومات درب‌ها در سرعت بالای 10 کیلومتر برساعت/بازشدن قفل درب‌ها هنگام تصادف

به‌روزرسانی - 23 اسفندماه: مهدی جمالی، مدیرعامل سایپا، در حاشیه مراسم امداد نوروزی گروه سایپا، قیمت کوییک با آپشن‌های مختلفش را 34 تا 40 میلیون تومان اعلام کرد. طبق گفته‌های جمالی، قرار است در سال 96 کوییک با تیراژ سالیانه 45 هزار دستگاه وارد بازار شود که البته این تیراژ تا سال 1397 به 97 هزار دستگاه افزایش می‌یابد. کوییک در تیرماه 96 وارد بازار کشورمان می‌شود.

آقای جمالی همچنین در مورد نام کوییک، گفته که این نام ایرانی و قدمتی 4000 ساله دارد. درحالیکه چندی پیش حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در نامه‌ای خطاب به دکتر رضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفته بود: نام انتخاب‌شده برای این محصول فارسی نیست و نقض صریح قانون «ممنوعیت به‌کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه»، مصوّب سال 1375 مجلس شورای اسلامی است. منتظر خبرهای تکمیلی ما باشید.

دیدگاه تان را بنویسید