بررسی کامل Surface Pro 4

در این گزارش به بررسی جامع و تخصصی Surface Pro 4 می پردازیم.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، سرفیس از آن دست محصولاتی است که کاربران هر دو محصول را راضی می‌کند. این دستگاه هیبریدی مایکروسافت با رسیدن به سرفیس پرو 4 به تکامل عجیبی دست پیدا کرده است و یکی از بهترین تیلت/لپ‌تاپ‌های بازار است.

نسل اول سرفیس‌ها تبلت‌هایی بزرگ و بدقواره با باتری ضعیف و کیبورد غیرکاربردی بودند. هرسال مایکروسافت بهبودهای بیشتری در سرفیس‌هایش ایجاد کرد و درنهایت نسل چهارم این خانواده را با نام سرفیس پرو 4 تولید و روانه بازار کرد. نسل جدید پردازنده قوی‌تر، صفحه‌نمایش بزرگ‌تر و باکیفیت‌تر، تاچ پد بزرگ‌تر، صفحه‌کلید کارآمدتر و درنهایت قلم حساس‌تری دارد. مایکروسافت باعرضه نسل جدید سرفیس نشان داد باجدیت می‌خواهد بازار لپ‌تاپ‌ها و رایانه‌های شخصی را تصاحب کند و این بازار پرسود را در دستان خودش بگیرد.

 

 

طراحی
 

مشخص است مایکروسافت از طراحی سرفیس راضی است و دوست ندارد تغییرات زیادی در پایه و اساس طراحی به وجود بیاورد. نسل جدید از نسل قبلی کمی نازک‌تر و سبک‌تر است، اما اندازه‌شان یکسان است. هنوز هم سرفیس پرو 4 تبلتی بزرگ و بدقواره است و بیشتر به لپ‌تاپ شباهت دارد. دلیل اینکه سرفیس‌ها ابعادی دوست‌داشتنی ندارند مشخصات سخت‌افزاری قوی آن‌هاست. اگر سخت‌افزار این تبلت‌ها شبیه دستگاه‌های موبایلی بودند حتما ظاهری زیباتر و اندازه‌ای معقول‌تر داشتند.

همان‌طور که گفتیم، سرفیس محصول بزرگی است اما بسته به استفاده کاربر می‌تواند مناسب یا نامناسب باشد. اگر کاربری هستید که دنبال تبلت قابل‌حمل است، سرفیس پرو 4 برایتان مناسب نیست، اما اگر دنبال تبلت هیبریدی هستید این محصول یکی از بهترین‌های بازار از نظر ابعاد است.


 

صفحه‌نمایش در این نسل از 12 به 12.3 اینچ ارتقا پیدا کرده است؛ این افزایش اندازه به لطف کم شدن حاشیه‌های صفحه‌نمایش بوده و اثر بدی بر ابعاد نگذاشته است.

کلیدهای پاور و ولوم در بهترین مکان قرار گرفته‌اند. زمانی که سرفیس را در حالت افقی، مانند رایانه، روی میز قرار دهید کلیدهای کنترلی در بالا و سمت چپ تبلت و زمانی که آن را در حالت عمودی در دست بگیرید کلیدها سمت راست و بالا قرار می‌گیرند.

درگاه‌های ارتباطی این تبلت کامل‌‌اند و نیاز هر کاربری را برطرف می‌کنند. درگاه USB 3.0 و Mini Display در لبه سمت راست کنار درگاه شارژ قرار گرفته‌اند. لبه سمت چپ محل قرارگیری قلم است. بالای جایی که قلم وصل می‌شود سوکت جک 3.55 میلی‌متری هدفون را مشاهده می‌کنید. لبه پایینی هم درگاه ارتباطی داک و محل اتصال صفحه‌کلید است. این طرز قرارگیری درگاه‌ها در حالتی است که تبلت روی میز قرار گرفته و به پایه‌اش تکیه کرده باشد.

  
  
  

 

بدنه سرفیس تماما از فلز ساخته شده است و به لطف این فلز قاب پشتی طراحی زیبایی دارد. لوگوی مایکروسافت روی بخش پایینی قاب پشتی و پایه دستگاه قرار گرفته است. دوربین هم در قاب پشتی و در بالاترین بخش آن قرار دارد.

سرفیس پرو 4 تبلت زیبایی نیست، اما محصول هیبریدی بسیار زیبایی است که جنس بسیار خوبی دارد و زمان دست گرفتن حس خوبی به کاربر القا می‌کند.


 

قلم

همان‌طور که گفتیم محل اتصال قلم لبه سمت چپ دستگاه است. در این محل آهن‌ربایی قرار گرفته است که قلم با کمک نیروی مغناطیس به آن و به بدنه می‌چسبد. ابعاد قلم تقریبا شبیه خودکارهای معمولی است، اما وزن بیشتری دارد. این وزن زیاد به جنس بدنه فلزی‌اش برمی‌گردد. قلم گیره‌ای دارد که برای قرار دادنش در جیب استفاده می‌شود. پایینش نوک دارد و بالایش پاک‌کن. با استفاده از نوک می‌توانید روی صفحه‌نمایش ضربه بزنید یا چیزی بنویسید یا نقاشی کنید. با استفاده از پاک‌کن (در برخی برنامه‌های خاص) می‌توانید همه‌چیز را پاک ‌کنید. پاک‌کن فشاری است و با فشارش برنامه One Note بازمی‌شود.


  

 

یکی از اشکالات قلم وابسته بودن آن به اکوسیستم مایکروسافت است. تا زمانی که از برنامه‌های مخصوص مایکروسافت استفاده کنید به‌راحتی تمام‌کارهای شما را راه می‌اندازد. اما زمانی که بخواهید از برنامه‌های دیگر مانند گوگل کروم استفاده کنید ناکارآمد می‌شود. کروم به‌شدت در برابر استفاده از قلم در پر کردن بخش‌هایی مانند بخش نام کاربری یا پسورد مقاومت می‌کند.

درمجموع قلم سرفیس پرو 4 زیبا و خوش‌دست است و تا زمانی که از برنامه‌های مخصوص مایکروسافت استفاده کنید کار کردن با آن لذت‌ دارد.

 

صفحه‌نمایش

در سرفیس پرو 3 صفحه‌نمایش نقطه ضعف محسوب نمی‌شد، اما مایکروسافت تصمیم گرفته صفحه‌نمایش را بهبود دهد. علاوه بر اینکه اندازه صفحه‌نمایش 12.3 اینچ شده، کیفیتش هم به 2736×1824 ارتقا پیدا کرده است. تراکم پیکسلی برابر 2677 پیکسل در اینچ است. زمانی که از سرفیس  روی میز به‌عنوان لپ‌تاپ استفاده کنید تراکم پیکسلی اهمیت چندانی ندارد زیرا فاصله شما از صفحه‌نمایش زیاد است؛ اما زمانی که تبلت را روی دست بگیرید به‌طور حتم صفحه‌نمایش به چشمان شما نزدیک‌تر خواهد شد و تراکم پیکسلی کم باعث می‌شود پیکسل‌ها را مشاهده کنید. کیفیت صفحه‌نمایش سرفیس پرو 4 شاید بهترین بازار نباشد، اما از بسیاری تبلت‌‌ها بهتر است. سرفیس پرو 4 با همین تراکم پیکسلی، آیپد پرو را شکست می‌دهد.


 

یکی از نقاط قوت صفحه‌نمایش نور خوبش است. نور صفحه سرفیس برابر 349 نیتس است که از بسیاری تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌های هیبریدی بیشتر است، اما این دلیل نمی‌شود مایکروسافت با خیال راحت کنار بنشیند و نظاره‌گر باشد، زیرا کمپانی‌های دیگر با تولید تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌های هیبریدی قدرتمند نمی‌خواهند این بازار را از دست بدهند. یکی از این کمپانی‌ها سامسونگ است که با تبلت هیبریدی TabPro S مجهز به صفحه‌نمایش 122 اینچی آمولد با  قدرت تمام در این گروه محصولات ظاهر شده.


 

صفحه‌نمایش سرفیس پرو 4 کیفیت خوبی دارد و با نور بسیار خوبش برای استفاده روزمره مناسب است. در بازار از این نظر رقبای زیادی برای این تبلت وجود ندارد، اما درمجموع سرفیس پرو 4 یکی از بهترین‌های آن‌هاست.

سخت‌افزار

نسخه‌های بسیار متنوعی از این تبلت وجود دارد. پردازنده استفاده‌شده در سرفیس پرو 4 سه مدل Core M3، Core i5 و Core i7 است. حافظه داخلی در ظرفیت‌های 128، 256، 512 گیگابایت و 1 ترابایت در نظر گرفته شده است. حافظه‌های رم هم 4، 8 و 166 گیگابایت است.

نسخه دست ما حافظه داخلی 128، حافظه رم 4 گیگابایت و پردازنده Core i5 داشت. ابتدا از دید بنچ مارکی در مورد کارایی سرفیس پرو 4 صحبت می‌کنیم. در بنچ مارک Geekbench در بخش CPU امتیاز 6805 برای چندهسته و امتیاز 35299 برای تک‌هسته و باز هم در همین بنچ مارک در بخشOpenCL، که توان گرافیکی دستگاه را می‌سنجد، امتیاز 17449 به دست آمد.


 

در بنچ مارک AnTuTu هم امتیاز 227767 به دست آمد که این تبلت را بالاتر از بسیاری گوشی‌های موجود در بازار قرار می‌دهد.


 

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، از دید بنچ مارک‌ها سرفیس پرو 4 با سخت‌افزاری که ذکر کردیم امتیاز متوسط رو به بالا به دست آورد. اما چیزی که در این بین مهم است کارآیی تبلت در دنیای واقعی است. سرفیس به‌خوبی در استفاده واقعی خودش را به ما ثابت کرد. هیچ مشکلی در اجرای بازی یا چند نرم‌افزار همزمان نداشتیم و تحت عنوان لپ‌تاپی که قرار است کارهای دم‌دستی را راه بیندازد تبلت ویندوزی بسیار خوب و سریعی است.


 

 

باتری
 

وزن محصول به‌تنهایی 770 گرم است که به همراه قلم و صفحه‌کلید بیش از 1 کیلوگرم خواهد شد. سرفیس پرو 4 تبلت سبک‌وزنی نیست، اما خوشبختانه شارژرش کوچک و کم‌وزن است. باتری این تبلت 38 وات‌ساعت است که قدرتمند محسوب می‌شود، اما این نکته را نباید از یاد برد که قرار است صفحه‌نمایشی 12.3 اینچی و باکیفیت را روشن نگه دارد.

در استفاده عادی، یعنی همان کارهایی که با لپ‌تاپ معمولی انجام می‌شود، سرفیس می‌تواند 5 الی 6 ساعت بدون نیاز به شارژ کار کند. مدت شارژ شدن تا 100 درصد هم خیلی زیاد نیست و در 2 تا 3 ساعت باتری 100 درصد شارژ می‌شود. نکته مهمی در رابطه با باتری ‌وجود دارد که نباید فراموش شود: ذات سرفیس به‌گونه‌ای است که بیشتر باید روی میز از آن استفاده کنید و استفاده از آن به‌عنوان تبلت چندان معمول نیست به همین دلیل شاید بیشتر مواقع این تبلت به برق متصل باشد و اصلا کم شدن باتری آن را حس نکنید.


 

 

نرم‌افزار
 

معرفی ویندوز 10 بیش از هر دستگاهی به محبوبیت سرفیس‌ها و به‌خصوص سرفیس پرو 4 کمک کرد. سرفیس‌های نسل قبلی با ویندوز 8 و ویندوز 8.1 رابط کاربری کاربرپسندی نداشتند و به همین علت شکست‌های زیادی متحمل شدند، اما در این نسل سخت‌افزار خوب در کنار ویندوز 10 این تبلت را به‌ وسیله‌ای دوست‌داشتنی تبدیل کرد.

درباره ویندوز 10 توضیحی نمی‌دهیم، زیرا احتمالا بیشتر شما با آن از نزدیک آشنایید، اما این نکته را یادآور می‌شویم که، مانند تمام دستگاه‌هایی که به ویندوز مجهزند، سرفیس پرو 4 هم با برخی مشکلات ویندوز درگیر است. به‌طور مثال چندین بار برای بیدار کردن تبلت از حالت خواب به مشکل خوردیم یا اینکه چند بار شاهد قطع شدن بلوتوث بودیم. این مشکلات جزئی از ویندوز هستند و می‌توان گفت راه فراری از آن‌ها نیست، اما ویژگی‌های خوبی که ویندوز به‌خصوص ویندوز 10 دارد این مشکلات را کم‌رنگ کرده است.


  
 

Windows Hello

این ویژگی را در سرفیس خیلی دوست داشتیم. با کمک Windows Hello سرفیس صورت شما را، که از قبل برایش تعریف کرده‌اید، شناسایی می‌کند و  بدون نیاز به پسورد قفل صفحه را باز می‌کند. کارکرد این ویژگی هم خوب است و هم بد. زمانی که خودتان به‌تنهایی روبروی تبلت باشید به‌سرعت و بادقت صورت شما را تشخیص می‌دهد و قفل صفحه را باز می‌کند، اما اگر شخصی کنارتان ایستاده باشد قابلیت تشخیص کم می‌شود و بسیاری مواقع نمی‌تواند تصویر را برای باز کردن قفل تشخیص دهد.


 

 

دوربین
 

هرچند دوربین در این تبلت اهمیتی ندارد، به‌هرحال باید به آن بپردازیم. دو دوربین برای این تبلت در نظر گرفته شده است. دوربین عقب سنسور 8 مگاپیکسلی و دوربین جلو سنسور 5 مگاپیکسلی دارد. هر دو دوربین توانایی ضبط ویدئوی فول اچ‌دی دارند. نرم‌افزاری برای دوربین در این تبلت تعبیه شده است که camera نام دارد. زمانی که برنامه را انتخاب کنید پنجره‌ای باز می‌شود که کلیدهای مخصوص ویندوز را دارد. امکان بزرگ و کوچک کردن  این صفحه را دارید و این بدان معنی است که می‌توانید در کنار استفاده از دوربین به کارهای دیگرتان مانند مرور اینترنت بپردازید و این معنی واقعی مولتی تسکینگ است.

  
 

منوی دوربین ساده اما بسیار کاربردی است. بالای منو کلید تنظیمات، روشن و خاموش کردن HDR، رفتن به حالت خودکار و دستی تنظیمات و درنهایت کلید مخصوص سوییچ بین دو دوربین را مشاهده می‌کنید. سمت چپ منو کلیدهای مجازی برای زوم کردن و سمت راست منو کلیدهای مجازی شاتر، انتخاب حالت فیلم‌برداری و فعال کردن حالت پانوراما را مشاهده می‌کنید. سرعت شاتر بسیار خوب است و در همان لحظه که کلید شاتر را لمس کنید عکس گرفته می‌شود.

همان‌طور که گفتیم دوربین هیچ اهمیتی در این تبلت ندارد و تنها استفاده کاربردی آن در چت‌های ویدئویی است، اما می‌توانید در ادامه نمونه عکس‌های تهیه‌شده با دوربین این تبلت را مشاهده کنید.

 

نمونه عکس دوربین بدون HDR

  

  


 

نمونه عکس دوربین با HDR

  
 

نمونه عکس دوربین دوم بدون HDR


 

نمونه عکس دوربین دوم با HDR


 

 

نظر نهایی
 

سرفیس پرو 4 را نه می‌توان تبلت نامید و نه لپ‌تاپ. این محصول، طبق هدف مایکروسافت، محصولی کاملا هیبریدی است اما بعد لپ‌تاپی آن به بعد تبلتی‌اش می‌چربد. اگر می‌خواهید برای دم‌دست خودتان محصولی بخرید که به‌خوبی از پس‌کارهای زیادی ازجمله مدیریت اسناد آفیس بربیاید این لپ‌تاپ–تبلت یکی از بهترین و البته گران‌ترین انتخاب‌های موجود در بازار به‌حساب می‌آید که اگر پول زیادی برای خرید لپ‌تاپ دوم کنار گذاشته‌اید به شما پیشنهاد می‌کنیم سراغش بروید.

 

دیدگاه تان را بنویسید