هوش مصنوعی چه مضراتی برای امنیت شغلی دارد؟

نتایج یک مطالعه مضرات فناوری هوش مصنوعی برای امنیت شغلی را تبیین کرده است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، تحقیقات متعددی نشان داده است که فناوری‌های مدرن مبتنی بر هوش مصنوعی ممکن است ناامنی شغلی، از دست دادن معنا در محل کار و همچنین از دست دادن استقلال را تشدید کند.

با این حال، این موضوع فراتر از آسیب رساندن به رفاه عمومی کارکنان است، زیرا تأثیر ربات‌ها در نتیجه توسعه هوش مصنوعی مولد به خطر مشاغل و ناپدید شدن آن ها تا سال ۲۰۳۰ می‌رسد.

در این زمینه، مطالعه‌ای که توسط مؤسسه آینده کار بریتانیا تهیه شده است، با تجزیه و تحلیل تأثیر چهار گروه از فناوری‌های شایع بر رفاه، نشان داد که هوش مصنوعی در محیط کار، ربات‌ها و دستگاه‌های ردیاب همگی بر کیفیت زندگی مضر هستند.

محققان دریافتند کارگرانی که در معرض فناوری‌هایی از دسته‌های نرم‌افزار مبتنی بر هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی، دستگاه‌های نظارت و ردیابی و رباتیک قرار می‌گیرند، سلامت و رفاه بدتری دارند.

در مقابل، استفاده از فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی جاافتاده مانند لپ‌تاپ، تبلت و پیام‌رسانی فوری در محل کار، تأثیر مثبت بیشتری بر رفاه کارکنان دارد.

نتایج نشان داد که کیفیت زندگی با افزایش فراوانی تعامل با فناوری اطلاعات و ارتباطات بهبود می‌یابد، در حالی که با افزایش فراوانی تعامل با تکنیک‌های فناوری جدیدتر در محیط کار بدتر می‌شود.

با این حال، مشکل تأثیرگذاری بر رفاه لزوماً خود فناوری‌ها نیست، بلکه روشی است که در آن فناوری اتخاذ می‌شود. این امر به بسیاری از عوامل ساختاری و محیطی و همچنین بسیاری از تصمیمات انسانی بستگی دارد.

نتایج نگران کننده

با بحث در مورد انگیزه‌ای که فناوری اطلاعات و ارتباطات از طریق آن کیفیت زندگی را بهبود می‌بخشد، این مطالعه پیشنهاد کرد که یک مکانیسم ممکن این است که کاری که این فناوری و هوش مصنوعی باید انجام دهد ساده کردن فرآیند‌های کاری و کارآمدتر کردن زندگی کاری باشد که به نوبه خود به شما احساس موفقیت می‌دهد.

در مقابل، یافته‌های مربوط به فناوری‌های ردیابی و نظارت با هشدار‌های اخیر اتحادیه‌های کارگری و فعالان در مورد تأثیر منفی بر کارگرانی که عملکرد آن ها دائماً نظارت می‌شود، مطابقت دارد.

یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که بدون مقررات جدید قوی، هوش مصنوعی می‌تواند دنیای کار را به مکانی ظالمانه و ناسالم برای بسیاری تبدیل کند.

محققان بر این باورند که ضرورتا لازم نیست این گونه باشد و راز آن در ایجاد موانع مناسب با هدف استفاده از هوش مصنوعی برای بهبود بهره وری و زندگی کاری است.

 

دیدگاه تان را بنویسید