کشف ۸۰ ستاره با دیسک‌های پیش سیاره‌ای در نزدیکی منظومه شمسی

دانشمندان ۸۰ ستاره با دیسک‌های پیش سیاره‌ای را در نزدیکی منظومه شمسی کشف کردند.

جی پلاس، یک تیم بین المللی از ستاره شناسان ۸۰ ستاره تازه متولد شده را در نزدیکی خورشید در صورت فلکی آفتاب پرست، شکارچی و ثور کشف کرده اند.

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت؛ این ستاره‌ها توسط دیسک‌های پیش سیاره‌ای احاطه شده اند که انباشتگی مسطحی از گاز و غبار هستند که قرار است سیارات درون آن‌ها تشکیل شوند.

سرویس مطبوعاتی رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) به نقل از ریستین جنسکی، دانشمند و کارمند دانشگاه ملی گالوی، ایرلند، گفت: ما توانسته‌ایم از مطالعه منظومه‌های ستاره‌ای منفرد تازه متولد شده به رصد تعداد زیادی از موارد مشابه در مناطق بزرگی که ستارگان داخل آن شکل می‌گیرند، حرکت کنیم. برخی از این دیسک‌ها که کشفشان کرده ایم حاوی بازو‌های حلزونی و سازه‌های دیگری است که در نتیجه چرخش‌ها و فعل و انفعالات شکل گرفته اند.

دانشمندان این کشف را هنگام مطالعه سه منطقه نزدیک زمین انجام دادند که در آن ستارگان تشکیل شده و در صورت فلکی آفتاب پرست، ثور و شکارچی در فاصله ۶۰۰ تا ۱۶۰۰ سال نوری از زمین واقع شده اند. در داخل هر یک آن‌ها صد‌ها ستاره در حال شکل گیری هستند، از جمله ستارگانی که ده‌ها برابر جرم بیشتری از خورشید دارند و آن‌ها را به طور ویژه جذاب می‌کند.

ستاره شناسان با استفاده از تلسکوپ VLT نصب شده در رصدخانه کوه پارانال در شیلی و همچنین با استفاده از ابزار SPHERE متصل به آن، این ستاره‌های تازه متولد شده را مورد مطالعه قرار دادند. این کشف به دانشمندان اجازه داد تا مشاهده کنند که چگونه دیسک‌های پیش سیاره‌ای احاطه کننده ستارگان جوان و نوظهور تابش خود را پراکنده و قطبی می‌کنند و به ستاره شناسان توانایی تعیین اندازه و ساختار این ابر‌های گاز و غباری را می‌دهد.

در مجموع، اخترشناسان توانستند ۸۰ ستاره را کشف کنند که توسط دیسک‌های پیش سیاره‌ای نسبتاً بزرگ احاطه شده بودند، که برخی از آن‌ها سیارات را تشکیل می‌دادند. تجزیه و تحلیل آن‌ها الگو‌های متعددی را نشان داد که ساختار منظومه‌های ستاره‌ای را به ویژگی‌های دیسک‌های پیش سیاره‌ای اطراف آن‌ها مرتبط می‌کند. به طور خاص، دانشمندان دریافتند که دیسک‌های پیش سیاره‌ای در ستارگان دوتایی و سه گانه نادر هستند، که نشان دهنده بخش بزرگی از ستاره‌های تازه متولد شده در هر سه منطقه مورد مطالعه است.

علاوه بر این، دانشمندان انحنا‌ها و نواحی نامتقارن قابل توجهی را در ساختار دیسک‌های پیش سیاره‌ای که ستاره‌های جوان بزرگ در صورت فلکی شکارچی را احاطه نموده، کشف کرده‌اند که نشان‌دهنده شکل‌گیری سیارات بزرگ در درون این تجمع‌های گاز و غبار است. اخترشناسان امیدوارند که این اجرام برای اولین بار با استفاده از تلسکوپ در دست ساخت E-ELT مورد مطالعه قرار گیرند که از حساسیت و وضوح کافی برای گرفتن عکس از آن‌ها برخوردار باشد.