خالق ChatGPT به ایلان ماسک کنایه زد

«ایلان ماسک» اخیراً علیه OpenAI شکایت جدیدی تنظیم کرده که در آن خواستار برکناری «سم آلتمن»، مدیرعامل این شرکت شده است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، مدیر ارشد استراتژی این شرکت در یادداشتی داخلی گفته است که این اقدام ماسک احتمالاً از حسرت او به‌خاطر نقش‌نداشتن در شرکت فعلی ناشی می‌شود. وکلای ایلان ماسک در دادخواست خود گفتند که او از سال ۲۰۱۶ تا سپتامبر ۲۰۲۰ بیش از ۴۴ میلیون دلار در OpenAI سرمایه‌گذاری کرده است.

براساس گزارش دیجیاتو، مدیران OpenAI ادعاهایی را که ایلان ماسک در شکایت اخیر خود مطرح کرده، رد کرده‌اند و گفته‌اند که مدیرعامل تسلا از اینکه دیگر بخشی از این استارتاپ هوش مصنوعی نیست، ناراحت است.

«جیسون کوان» (Jason Kwon)، مدیر ارشد استراتژی OpenAI در یادداشتی داخلی نوشت: «ما معتقدیم که ادعاهای مطرح‌شده در این پرونده ممکن است ناشی از پشیمانی ایلان از عدم مشارکت در شرکت فعلی باشد. عمیقاً ناامیدکننده است که ببینیم ایلان این اقدام را علیه شرکتی که به راه‌اندازی آن کمک کرده است، انجام می‌دهد.»

نقش ایلان ماسک در OpenAI

ماسک در سال ۲۰۱۵ از مؤسسان OpenAI بود و در سال ۲۰۱۸ از هیئت مدیره آن کنار رفت؛ او در آن سال گفت که هوش مصنوعی احتمالاً از سلاح‌های هسته‌ای خطرناک‌تر است. ماسک اکنون از OpenAI و سم آلتمن شکایت کرده و مدعی است که آن‌ها مأموریت اصلی شرکت برای توسعه هوش مصنوعی به نفع بشریت را رها کرده‌اند.

در اواخر سال ۲۰۲۲ یعنی از زمان انتشار چت‌بات ChatGPT برای عموم، OpenAI با ارزشی بیش از ۸۰ میلیارد دلار به یکی از داغ‌ترین استارتاپ‌های جهان تبدیل شد. در این سال‌ها این استارتاپ با مشکلات زیادی نیز دست‌وپنجه نرم کرده است که یکی از آن‌ها برکناری موقت سم آلتمن بود.

ماسک مدت‌هاست که می‌خواهد برای نقش اصلی‌اش در تأسیس OpenAI به رسمیت شناخته شود و بخش‌های زیادی از این دادخواست صرف تشریح نقش او در این شرکت شده است. وکلای ماسک گفته‌اند که او در سال ۲۰۱۶ بیش از ۱۵ میلیون دلار به OpenAI داده است که بیش از هر مبلغ دیگری بود و به استارتاپ کمک کرد تا تیمی از استعدادهای برتر بسازد. سال بعد، ماسک نزدیک به ۲۰ میلیون دلار به این استارتاپ پول داد که وکلای دادگستری تأکید کردند که بیشتر از سایر حامیان است.

در مجموع، ماسک از سال ۲۰۱۶ تا سپتامبر ۲۰۲۰ بیش از ۴۴ میلیون دلار در OpenAI سرمایه‌گذاری کرده است. علاوه‌براین، ماسک فضای اداری اولیه OpenAI را اجاره کرد و هزینه‌های اجاره آن را پرداخت می‌کرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید