جهان در انتظار قوی‌ترین شراره خورشیدی/ سیستم‌های GPS از کار خواهد افتاد

کارشناسان هشدار داده اند که روز یکشنبه قوی‌ترین شراره خورشیدی در ۷ سال اخیر رخ خواهد داد و زمین را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، ناسا از یک شراره عظیم خورشیدی، که یک انفجار قدرتمند در جو خورشید را کشف کرده است. این شراره قوی‌ترین شعله خورشیدی در هفت سال گذشته است، به گونه‌ای که موجی در سپتامبر ۲۰۱۷ باعث قطعی برق برای ساعت‌ها شد.

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت؛ کارشناسان می‌گویند که تشعشعات حاصله که به سمت زمین هدایت می‌شود می‌تواند بر شبکه‌های برق و سیگنال‌های ناوبری GPS تأثیر بگذارد یا خطراتی را برای فضاپیما‌ها و فضانوردان ایجاد کند، اگرچه می‌تواند باعث ایجاد شفق‌های قطبی زیبایی در آسمان نیز شود.

ناسا توضیح داد که شراره‌های خورشیدی "انفجار‌های قدرتمند" تشعشعات پرانرژی از سطح خورشید هستند که می‌توانند باعث اختلال در زمین شوند.

این آژانس می‌گوید: شعله‌ها و شراره‌های خورشیدی می‌توانند بر ارتباطات رادیویی، شبکه‌های برق و سیگنال‌های ناوبری تأثیر بگذارند و خطراتی را برای فضاپیما‌ها و فضانوردان ایجاد کنند.

کارشناسان قدرت شراره‌های خورشیدی را با دادن یک حرف (A، B، C، M، X) و سپس یک عدد (۱ تا ۹) به آن‌ها توصیف می‌کنند.

این شراره جدید به عنوان شراره X طبقه بندی می‌شود، به این معنی که بزرگترین نوع است که می‌تواند منجر به قطع شدن رادیو در سراسر جهان و طوفان‌های تشعشعی طولانی مدت در اتمسفر فوقانی شود.

این شراره X ۶.۳ است که به اندازه موج شراره‌های خورشیدی عظیم در سپتامبر ۲۰۱۷ نیست که شامل X ۹.۳ و X ۸.۲ بود.

مطالعه‌ای در مجله Space Weather بعداً به این نتیجه رسید که شراره‌های ۲۰۱۷ ارتباطات رادیویی را در طول تلاش‌های واکنش طوفان در کارائیب نابود کردند.

طبق گزارش NOAA، شعله‌های خورشیدی X ۶.۳ این هفته بزرگترین شعله‌های خورشیدی X ۶.۳ است که از چهارشنبه تا کنون سه مرتبه رخ داده است، دو مورد دیگر X ۱.۸ و X ۱.۷ هستند.

طبق گفته موزه سلطنتی گرینویچ، معمولا دو روز پس از مشاهده شراره در خورشید که پنجشنبه گذشته اتفاق افتاد، طول می‌کشد تا ذرات آن به زمین برسند.

وقتی این ذرات وارد زمین می‌شوند، می‌توانند شفق قطبی را تحریک کنند، فلاش خیره‌کننده‌ای از نور‌های رنگی پر جنب و جوش در آسمان که در نزدیکی قطب‌های زمین دیده می‌شود.

اداره هواشناسی انتظار دارد که شفق قطبی در روز یکشنبه تا شمال اسکاتلند و عرض‌های جغرافیایی ژئومغناطیسی مشابه «در شرایط دید مطلوب»، یعنی عاری از ابر و آلودگی نوری، قابل مشاهده باشد.

 

دیدگاه تان را بنویسید