درمان آکنه با کمک فناوری نانو

محققان با کمک فناوری نانو روشی نوین برای درمان آکنه ابداع کرده‌اند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، تخمین زده می‌شود حدود ۸۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان با آکنه دست و پنچه نرم می‌کنند. تحولاتی جدید از جمله ریزسوزن‌ها و اولتراساوند برای مقابله با باکتری عامل آکنه به کار گرفته شده اند.

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت؛ اکنون محققان دانشگاه ساوث استرالیا از نانوفناوری بسیار ریزتر برای انتقال دارو به این پاتوژن پوست استفاده کرده اند.

آن‌ها از نانوذرات نرمی ۵۰ هزار بار کوچکتر از قطر موی انسان برای انتقال یک ترکیب آنتی باکتریال به نام Narasin به منطقه صفر آکنه (واحد پیلوسباسه) استفاده کردند.

واحد پیلوسباسه یا همان فولیکول، ساقه و غدد سباسه مو، زمینه‌ای مناسب برای رشد باکتری آکنه است. درمان این منطقه با دارو‌های خوراکی و موضعی فعلی نیز کار مشکلی است، از سوی دیگر در صورت طولانی شدن مدت استفاده از دارو ممکن است مقاومت باکتریایی بیشتر شود.

اما درمان جدید با انتقال یک آنتی بیوتیک نوین به منطقه هدف نشان داد ۱۰۰ بار موثرتر از روش‌های دیگر است.

فاطیما عبید محقق این پژوهش گفت: هرچند دارو‌های خوراکی زیادی برای آکنه تجویز می‌شود، اما آن‌ها عوارض جانبی زیادی دارند و بسیاری از آن‌ها به سختی در آب حل می‌شوند. به همین دلیل است که بیشتر بیماران و پزشکان درمان‌های موضعی را ترجیح می‌دهند.

عبید و همکارانش با استفاده از پوست گوش خوک شیوه انتقال دارو Narasin در مقیاس نانو را آزمایش کردند. این دارو یک آنتی بیوتیک است که به دلیل مصارف کشاورزی از جمله جلوگیری از بروز بیماری‌های کوکسیدیوز انگلی در جوجه‌های گوشتی شناخته شده است.

تحقیقات پیشین نشان داده بود این دارو دارای پتانسیل ضد تک یاخته ای، ضد قارچی و ضد ویروسی است. این نخستین بار است که Narasin به عنوان درمانی برای آکنه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

داروی مذکور همراه با روش متمرکز انتقال، خطر ایجاد مقاومت دارویی در باکتری آکنه را کاهش می‌دهد.

سانجی گارگ، دانشمند داروسازی و استاد دانشگاه استرالیای جنوبی، در این باره گفت: فرمولاسیون این ساختار میکروسکوپی در رساندن Narasin به محل‌های هدف آکنه مؤثر بود.

نتایج نویدبخش پژوهش زمینه را برای توسعه درمانی جهت مطالعات انسانی فراهم می‌کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید