دانشمندان یک ربات برای پوست کندن موز ساختند

محققان ژاپنی موفق به ساخت رباتی برای پوست گرفتن موز بدون آسیب به میوه شده اند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، شاید پوست کندن موز را بتوان یکی از ساده‌ترین کار‌های دنیا دانست؛ اما گنجاندن این قابلیت در یک ربات کمی دور از تصور به نظر می‌رسد.

به گزارش digitaltrends، فرآیند پوست کندن موز با توجه به تنوع، شکل، اندازه و رسیده بودن این میوه آن چنان هم ساده نیست. مغز انسان هر بار برای پوست کندن میوه‌ها از جمله موز یک روش را امتحان می‌کند. تیمی از محققان دانشگاه توکیو موفق به ساخت یک بازوی الکتریکی برای جداسازی پوست موز شده اند. این ربات بدون لیز خوردن و آسیب زدن به میوه، پوست آن را در حدود سه دقیقه جدا می‌کند. این ابزار دارای دو بازو، گیره‌ه و دست در انتهای هر کدام است. یک دست موز را بلند کرده و دست دیگر انتهای میوه را قبل از پوست کندن می‌گیرد. پس از چند ثانیه و هماهنگی هر دو بازوی ربات بدون هیچ مشکلی پوست موز جدا می‌شود. البته ربات در هنگام چرخاندن موز به سمت دیگر و جدا کردن پوست آن تا حدودی با مشکل مواجه می‌شود.

بر اساس نتایج آزمایش ها، این ربات تنها در ۵۷ درصد مواقع به شکل کامل موفق به پوست کندن موز می‌شود. دانشمندان از فرآیند تقلید عمیق برای آموزش این ربات استفاده کرده و مهارت‌های آن تقویت می‌شود. در این فرآیند داده‌هایی از حرکات انسان‌ها هنگام پوست کردن موز و سایر میوه‌ها به ربات آموزش داده شده است. به گفته محققان دانشگاه توکیو، سرعت ربات در جدا کردن پوس موز افزایش پیدا می‌کند.

هدف این تیم استفاده از این ربات در کار‌هایی به مراتب فراتر از پوست کندن موز است. می‌توان از ربات در صنایعی با مشکلات کمبود نیروی کار از جمله رستوران‌ها استفاده کرد. در حال حاضر برخی از رستوران‌ها در حال آزمایش استفاده از ربات برای آماده‌سازی مواد غذایی هستند.

دیدگاه تان را بنویسید