علی شکوهی فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی مجمع ایثارگران عنوان کرد: امام رای مردم را میزان می‌دانست و این باور جدی ایشان بود. مردم‌سالاری و محور بودن مصالح و خواست مردم در ذات اندیشه امام خمینی حضوری جدی داشت و از محکمات اندیشه سیاسی ایشان در حوزه داخلی بود. امام خمینی رسما در مقابل کسانی که معتقد بودند سیاست هم مانند بقیه احکام عملی تابع تقلید از مجتهدین است، ایستاد و اعلام کرد که این سخن بسیار غلط و حتی خطرناک است.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایلنا، عضو شورای مرکزی مجمع ایثارگران، گفت: اتخاذ سیاست‌هایی که منجر به کاهش مشارکت مردم می‌شود چیزی نیست که با نظر سیاسی امام تطابق داشته باشد. امام خمینی به مشارکت حداکثری مردم در انتخابات و ایجاد رقابت در میان جریان‌های انقلاب معتقد بود. باید در سالگرد ارتحال امام نظرات و دیدگاه‌های ایشان بازخوانی شود.

علی شکوهی فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی مجمع ایثارگران در پاسخ به این سوال که «بعد از گذشت ۳۳ سال از رحلت امام خمینی با این پرسش مواجه هستیم که راهبرد‌های سیاست داخلی امام چه بود و امروز چقدر به آن سیاست‌ها نزدیک هستیم؟»، گفت: اصلی‌ترین تحولی که با نهضت امام خمینی در ایران رخ داد، تاسیس نظام جمهوری به جای نظام سلطنتی بود. برداشت امام از جمهوریت همان رویه‌ای بود که در همه کشورهای جهان جریان دارد یعنی حکومت مردم با انتخاب مسئولان از سوی مردم و تحت نظارت مردم و به سود منافع و مصالح مردم. با نفی سلطنت و تاسیس جمهوریت از سوی امام خمینی، قرار شد تمرکز قدرت در دست فرد یا طبقه و گروهی خاص نفی شود و نهادهای برخاسته از رای مردم جایگزین قدرت شاه و دربار شوند.

وی ادامه داد: همچنین در نظام جمهوری، عملکرد حکومت باید شفاف و روشن باشد و همه مردم باید بتوانند از اقدامات و تصمیمات حاکمان مطلع باشند. پاسخگویی حاکمان در مقابل مردم هم بخشی از کارکرد نظام جدید جمهوری است که در نظام سلطنت سابقه نداشته است. امام خمینی مطابق رویه امامان شیعه معتقد بود که یک فرد عادی هم می.تواند از حاکم سئوال کند و توضیح بخواهد و حاکم باید در قبال قدرتی که در اختیار دارد، پاسخگو باشد. طبعا با جمهوریت، حکومت موروثی و پدرفرزندی هم نفی شد و در هر دوره‌ای حاکمان با رای مردم انتخاب می‌شوند و حکومت میراث فرد و خانواده حاکم نیست. 

عضو شورای مرکزی حزب مجمع ایثارگران همچنین عنوان کرد: امام رای مردم را میزان می‌دانست و این باور جدی ایشان بود. مردم‌سالاری و محور بودن مصالح و خواست مردم در ذات اندیشه امام خمینی حضوری جدی داشت و از محکمات اندیشه سیاسی ایشان در حوزه داخلی بود. امام خمینی رسما در مقابل کسانی که معتقد بودند سیاست هم مانند بقیه احکام عملی تابع تقلید از مجتهدین است، ایستاد و اعلام کرد که این سخن بسیار غلط و حتی خطرناک است.

وی تصریح کرد: ایشان معتقد بود که عدم مداخله روحانیون در سیاست باعث می‌شود که روحانیون از مردم گرفته شوند اما ایجاد انحصار سیاسی برای علما و مجتهدان، مردم را از روحانیون می‌گیرد که بسیار خطرناک‌تر است. بنابراین برای امام رای و خواست مردم به صورت جدی مهم و یک اصل بود. 

شکوهی با تاکید بر اینکه «قانون‌گرایی اصل دیگری است که امام خمینی در سیاست داخلی به آن معتقد بود»، خاطرنشان کرد: امام خمینی بر خلاف بسیاری از رهبران انقلابی، با سرعت از دوران گذار انقلابی گذشتند و دستور ایجاد نهادهای قانونی را دادند. بسیاری از انقلابیون از جمله در ایران معتقد بودند که پس از پیروزی تا چندین سال و حتی چندین دهه، باید انقلابی عمل کرد یعنی باید بدون تاسیس نهادهای قانونی و تنها با تکیه بر توان انقلابیون باسابقه، تصمیمات سریع گرفت و کشور را با این روش اداره کرد. امام خمینی که خود با تاسیس شورای انقلاب روند گذار از دوران انقلابی به دوران قانونی را پایه‌ریزی کرده بود معتقد به کوتاه کردن این دوران گذار بود و با سرعت اقدام به برگزاری رفراندوم کرد و قانون اساسی را نوشت و نهادهای قانونی از جمله مجلس و ریاست جمهوری و قوه قضاییه را ایجاد کرد تا قدرت به این نهادهای قانونی منتقل شود.

وی افزود: بعدها هم به تصمیمات این نهادهای قانونی گردن می‌نهاد هر چند با شروع جنگ، کندی محسوسی در این روند ایجاد شد چون تصمیم‌گیری در شرایط جنگی اقتضائات خودش را داشت و طبعا در مواردی قانون نادیده گرفته می‌شد. با پایان جنگ، نمایندگان مجلس در نامه‌ای از اجرا نشدن قانون شکایت و گلایه کردند که امام خمینی اعتراض آنان را تایید کرد و گفت که به خاطر جنگ برخی بی‌قانونی‌ها انجام شد اما ایشان بنا دارند که همه به قانون برگردند. 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه «عدم مداخله نظامیان در سیاست» از دیگر اصول حاکم در اندیشه سیاست داخلی امام خمینی(ره) است، عنوان کرد: امام بارها نظامیان را از ورود به احزاب و بازی‌های سیاسی منع کردند و از جمله گفتند که در کشورهای دیگر هم نظامیان حق مداخله در سیاست را ندارند و طبعا این تصمیم آنان دارای دلیل و پشتوانه است و ما هم باید به همین شیوه عمل کنیم. انتخابات از نظر امام خمینی یکی از حوزه‌هایی است که نظامیان حق ندارند وارد آن شوند. به همین دلیل در دوره حیات امام خمینی برخی از نظامیان که همزمان در برخی از احزاب هم بودند، مجبور به انتخاب یکی از این دو شأن شدند، یعنی برخی نظامی بودن را برگزیدند و از احزاب خارج شدند و برخی هم از کسوت نظامی‌گری خارج شدند تا بتوانند در احزاب فعالیت کنند.

وی ادامه داد: در همان زمان در آستانه هر انتخاباتی با صدور بخشنامه از سوی دادستانی، جلوی فعالیت انتخاباتی نظامیان و رسانه‌های متعلق به اموال عمومی گرفته می‌شد.

عضو شورای مرکزی حزب مجمع ایثارگران در ادامه اظهار داشت: متاسفانه در سال‌های اخیر قدری از مواضع، دیدگاه‌ها و آرمان‌های امام خمینی در سیاست داخلی فاصله گرفتیم. اتخاذ سیاست‌هایی که منجر به کاهش مشارکت مردم می‌شود چیزی نیست که با نظر سیاسی امام تطابق داشته باشد. امام خمینی به مشارکت حداکثری مردم در انتخابات و ایجاد رقابت در میان جریان‌های انقلاب معتقد بود. باید در سالگرد ارتحال امام نظرات و دیدگاه‌های ایشان بازخوانی شود. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.