به گزارش ایرنا مردم عزادار سیستان و بلوچستان در آیین های سوگواری و عزاداری با نوحه خوانی، زنجیر زنی و سینه زنی در سوگ شهادت هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت حضرت علی بن موسی الرضا(ع) به عزاداری پرداخته و در سوگ آن امام همام اشک ماتم ریختند.
به همین مناسبت سردر مغازه ها، ادارات، نهادهای مختلف و معابر سیستان و بلوچستان سیاه پوش شده است و مردم در مساجد، تکایا و حسینه ها مجالس روضه خوانی و سوگواری برپا کرده اند.
در مجالس و محافل برپا شده سخنرانان در وصف و ثنای حضرت امام رضا(ع) سخنرانی کرده و مداحان به مداحی و مرثیه سرایی می پردازند.
همچنین بازار احسان و نذری نیز در شهرستان های مختلف سیستان و بلوچستان گرم بوده و هرکس در حد توان مالی خود با پخت غذای گرم و توزیع آن در بین نیازمندان و مردم خود را در مراسم سالروز شهادت امام رضا (ع) شریک می کرد.
عده ای از مردم ولایی سیستان و بلوچستان از چند هفته قبل با پای یپاده خودشان را به مشهد رسانده تا در روز شهادت امام رضا(ع) در حرم این امام همام به عزاداری بپردازند.
عزاداران در مسجد جامع زاهدان با حمل بیرق های سبز و سیاه و نوحه خوانی و سینه زنی و پای برهنه در سوگ هشتمین اختر تابناک امامت ولایت عزدارای کردند.
همچنین آیین های عزاداری سالروز شهادت امام رضا(ع) با حضور گسترده مردم ولایی و دوستدار اهل بیت عصمت و طهارت (ع) از شب گذشته در سطح شهرها و مناطق روستایی سیستان و بلوچستان برگزار شده و همچنان ادامه دارد.
نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امام رضا(ع) متعلق به شیعه یا گروه خاصی نیست بلکه به تمام مسلمانان و بشریت تعلق دارند.
آیت الله عباسعلی سلیمانی افزود: خصوصیات اخلاقی، زهد و تقوای آن حضرت به گونه ‌ای بود که حتی دشمنان را نیز شیفته و مجذوب خود می کرد.
نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به خصوصیات اخلاقی آن حضرت ادامه داد: امام رضا (ع) با مردم در نهایت ادب، تواضع و مهربانی رفتار می‌ کردند و هیچ گاه خود را از آنان جدا نمی‌ دانستند.
امام جمعه زاهدان گفت: به فرموده یکی از صحابه امام رضا (ص) 'هیچ گاه ندیدم که آن حضرت در سخن بر کسی جفا ورزد و سخن کسی را پیش از تمام شدن قطع کند و در انجام کارهای خیر سرآمد دوران خود بودند.
نماینده مقام معظم رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان افزود: امام رضا (ع) هرگز نیازمندی را که می ‌توانستند نیازش را برآورده سازند رد نمی ‌کردند.
به گزارش ایرنا امام علی ‌بن موسی‌الرضا (ع) هشتمین امام شیعیان در یازدهم ذیقعده سال 148 هجری قمری در مدینه منوره دیده به جهان گشود.
نام مبارک ایشان علی و کنیه آن حضرت ابوالحسن و مشهورترین لقب ایشان «رضا» به معنای «خشنود» است.
پدر بزرگوار امام رضا، امام موسی کاظم (ع) پیشوای هفتم شیعیان بود که در سال 183 ﻫ.ق، به دست هارون عباسی به شهادت رسید و مادر گرامیشان نجمه نام داشت.
امام رضا (ع) در مدینه، پس از شهادت پدر، امامت بر مردم را بر عهده گرفت و به رسیدگی امور پرداخت، شاگردان پدر را به دور خویش جمع کرد و به تدریس و تکمیل حوزه علمیه جدش امام صادق (ع) مشغول شد و در این راستا گام های بزرگ و استواری برداشت.
مدت امامت حضرت رضا(ع)، حدود 20 سال طول کشید که 17 سال آن در مدینه و سه سال آخر آن در خراسان گذشت.
امام رضا (ع) پس از هفده سال سکونت در مدینه و تبلیغ دین و ارشاد مردم، با نقشه و حیله مامون عباسی، راه خراسان را در پیش گرفت، آن حضرت پس از قبول اجباری ولایت عهدی مامون و گذشت سه سال، در 55سالگی به دست این خلیفۀ عباسی به شهادت رسید.
به گزارش خبرنگاران سیستان و بلوچستان مراسم عزاداری اما رضا(ع) در شهرستان های مختلف استان در حال برگزاری است.
3213**6081 خبرنگار: اکبر نوری **انتشار دهنده: حیدرسرایانی
اخبار لحظه به لحظه را در کانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال کنید. @irnazahedan
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.