دراین مطلب آمده است: کاروان های پیاده در دهه آخر صفر، عاشقانه پا در جاده می گذارند و راه دلدادگی پیش می گیرند . آنان مانند کبوترهای حرم امام هشتم (ع) به سوی گنبد گلدسته های طلایی به پرواز در می آیند تا بار دیگر در سالروز شهادت ضامن آهو، سوگواری کنند. بزرگ و کوچک، مرد و زن، شیعه و سنی، همه و همه می آیند تا در کنار هم در ماتم شهادت امام رضا(ع) عزاداری کنند.
عاشقان خاندان عصمت و طهارت (ع) با گذر از سالروز رحلت پیامبر (ص) و امام حسن مجتبی (ع) و عزاداری آنان، در سالروز شهادت حضرت علی بن موسی الرضا(ع) از شهرهای مختلف کشور در مشهد گردهم می آیند تا آخرین روزهای صفر را به سوگ بنشینند. بسیاری از آنان با پای پیاده همراه کاروان ها، هیئت ها و دسته های مذهبی خود را به مشهد الرضا(ع) می رسانند. حرکت کاروان های پیاده برای شرکت در مراسم سالروز شهادت امام رضا(ع) سنتی قدیمی است که هر سال خیل عظیمی از جمعیت این راه را برای زیارت بارگاه رضوی از نقاط مختلف ایران طی می کنند. امسال هم مثل سال های قبل از سیستان و بلوچستان کاروان‌های پیاده از شهرها و روستاهای مختلف به سمت مشهد مقدس حرکت می کردند تا بتوانند برای شرکت در عزاداری سالروز شهادت امام رضا (ع) در حرم آن حضرت باشند. زائران پیاده ای که نذر دارند برای دیدن آستان‌ علی‌بن موسی‌الرضا(ع) صدها کیلومتر مسیر را پیاده طی کنند تا به زیارت آستان امام رئوف مشرف شوند. عشقی که برای رسیدن به محضر هشتمین امام همه سختی‌ های راه را برای عاشقانش هموار می سازد.
امسال هم پیش از مراسم اربعین حسینی کاروان‌ها، پیاده ‌روی خود را به سمت مشهد آغاز کردند که عده ای در سالروز رحلت پیامبر (ص) به مشهد رسیدند تا تسلیت گوی این مصیبت به امام رضا (ع) باشند و برخی هم گام های آخرشان را تا رسیدن به مقصد عشق برمی دارند.
اعزام دو هزار زائر به پیاده روی رضوی
مدیرکل تبلیغات اسلامی می گوید: مردم سیستان و بلوچستان از دیرباز نشان داده اند که به ائمه اطهار(ع) ارادت خاصی دارند و این ارادت سبب می شود تا در مراسم مذهبی حضوری پر شور داشته باشند که نمونه ای از آن شرکت در پیاده روی میلیونی اربعین حسینی و حضور در پیاده روی رضوی است.
حجت الاسلام «عیسی بزمانی» می افزاید: هر سال با فرا رسیدن ایام شهادت امام رضا (ع) افراد متعددی از مردم استان به صورت خودجوش، گروه های پیاده روی برای رفتن به مشهد مقدس و شرکت در مراسم سالروز شهادت امام رضا(ع) را تشکیل می دهند و از متقاضیان این سفر ثبت نام می کنند که امسال نیز طی روز های اخیر این اقدام انجام شد و از شمال و جنوب استان اتوبوس هایی راهی مشهد شد. وی بیان می کند: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده گروه های اعزامی از استان تا منطقه باغچه خراسان رضوی در 30 کیلومتری مشهد مقدس را با اتوبوس های اعزامی طی می کنند و در آن محل به دیگر زوار حرم رضوی می پیوندند، و مسافت باقی مانده را پیاده طی می کنند. این زائران پس از رسیدن به حرم مورد استقبال آستان قدس رضوی قرار می گیرند.
ارادت مردم استان به امامان (ع)
به گفته وی از روز های دوشنبه و سه شنبه هفته گذشته اعزام زوار حرم رضوی از استان آغاز شد و حدود دو هزار نفر با 14 دستگاه اتوبوس زاهدان را به مقصد مشهد مقدس ترک کردند اما با توجه به میزان تقاضا این تعداد افزایش پیدا کرد که هنوز آمار نهایی از زوار اعزامی استان در دست نیست، زیرا تعداد قابل توجهی از مردم استان به صورت شخصی و بدون استفاده از امکانات در نظر گرفته شده سازمان تبلیغات اسلامی و آستان قدس رضوی به این سفر معنوی رفته اند و برخی هم هنوز در راه هستند، در کنار آنان نیز گروه های مردمی به صورت خودجوش در این زمینه فعالیت دارند و بر اساس اطلاعات به دست آمده حداقل 100 نفر از این افراد به سمت خراسان رضوی راهی شده اند.
وی می افزاید: با توجه به فاصله استان تا خراسان رضوی برای رفاه زائران سیستان و بلوچستان هماهنگی ها با آستان قدس رضوی انجام شده است و زوار استان از هر نقطه ای که باشند در مشهد توسط اداره کل تبلیغات اسلامی و آستان قدس رضوی استقبال می شوند و خدمات در نظر گرفته شده به آن ها ارائه می شود.
وی بیان می کند: طی روزهای اخیر بیشترین اعزام زوار رضوی از حوزه سیستان و مرکز استان انجام شد اما از بلوچستان شهرستان های سراوان و ایرانشهر نیز متقاضیانی داشتند که از هرکدام یک دستگاه اتوبوس راهی مشهد الرضا(ع) شد.
به گفته بزمانی، عشق و ارادت مردم استان به ائمه(ع) زبانزد خاص و عام است و اهل سنت استان نیز در میان امامان (ع) به امام رضا(ع) علاقه زیادی دارند به گونه ای که در محفل شب شعر اخیر در سراوان،جمعی از علمای اهل سنت اشعاری را در وصف امام رضا(ع) سرودند که نشان دهنده وحدت و یکپارچگی دینی مردم در استان است.
8006**6081دریافت کننده: نرگس تیموری**انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.