به گزارش دریافتی ایرنا از روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت، مجتبی خسروتاج روز یکشنبه در نشست کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی سیستان و بلوچستان گفت: دولت بجز نفت در صادرات سهمی ندارد و ما رصد می کنیم و در موضوع صادرات نقش سیاستگذار و حمایتی داریم
وی افزود: اقتصاد و صادرات متکی بر بازار رقابتی است و باید با ایجاد رقابت و نوع کالای صادراتی و تکنولوژی با پویایی در این زمینه پیش برویم تا بتوانیم در بازارهای منطقه و جهان سهم بیشتری داشته باشیم.
وی بیان کرد: برنامه هایی در حوزه مبادلات تجاری تدوین شده که در بلند مدت تجارت ما در کشورهای مختلف شکننده نباشد و حتی در برخی از کشورها بنگاههای تولیدی ایران در حال فعالیت تولیدی هستند.
قایم مقام وزیر صنعت،معدن و تجارت در امور تجارت گفت: استان سیستان و بلوچستان برای توسعه روابط با کشورهای افغانستان، پاکستان و عمان نقش کلیدی دارد و بر همین اساس به سمت تشکیل میزهای تخصصی کالایی پیش رفته ایم که از مزیت های هر منطقه برای صادرات استفاده کنیم و میزهای کالایی در چشم انداز توسعه صادرات تعریف شده و هم اکنون میزهای کالایی مختلف از جمله میز کالایی ترانزیت، خرما و غیره در استان سیستان و بلوچستان راه اندازی شده است.
وی تصریح کرد: در زمینه تعرفه های ترجیحی و تجارت آزاد برنامه ریزی صورت پذیرفته و در زمره فعالیتهای ما قرار دارد و با برخی از کشورها بویژه افغانستان، پاکستان و عمان که با سیستان و بلوچستان بصورت زمینی و دریایی هم مرز هستند آمادگی اجرای آن را داریم.
خسروتاج گفت: در زمینه حمایت از صادرکنندگان استان سیستان و بلوچستان برای حضور در نمایشگاههای بین المللی، پذیرش و اعزام هیات های تجاری، راه اندازی خطوط کشتیرانی و توسعه ترانزیت و استفاده از بندر شهید بهشتی آمادگی کامل داریم.
وی ادامه داد: صادرکنندگان در صورتی که در گذشته تسهیلات بالای 18 درصد دریافت کرده اند از طریق یارانه مابه التفاوت به آنها پرداخت خواهد شد.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به صادرات محصولات ساختمانی از جمله سیمان گفت: با توجه به اینکه هزینه حمل و نقل در قیمت صادراتی این محصولات بسیار تاثیر گذار است، در سال گذشته به شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران یارانه پرداخت شد و با توجه به اینکه سیمان از جمله محصولات مهم صادراتی سیستان و بلوچستان به شمار میرود در این زمینه نیز آماده همکاری هستیم.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان نیز در این جلسه گفت: میزان خروجی کالا از مرزهای سیستان و بلوچستان با احتساب ترانزیت کالا، کالاهای صادراتی از استان و کالاهای احراز شده از سایر گمرکات و خروجی از مرزهای استان به سه میلیارد دلار رسیده است.
نادر میرشکار گفت: بر اساس هدفگذاری باید در سال 95 میزان صادرات از استان 440 میلیون دلار می بود که به 483 میلیون دلار رسید.
وی گفت: تراز تجاری استان در سال 95 نیز مثبت بوده و میزان صادرات ما نسبت به واردات بیشتر بوده است.
به گزارش ایرنا کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی سیستان و بلوچستان با حضور استاندار و مدیران کل دستگاههای عضو این کارگروه در سالن اجتماعات حوزه استاندار سیستان و بلوچستان برگزار شد.
7316 **6081 خبرنگار: عصمت جهانی ** انشتار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.