به گزارش ایرنا، شهرستان چابهار با داشتن مرز دریایی و اتصال به آب های اقیانوسی و همجواری با کشور پاکستان و کشورهای دور و نزدیک می تواند ارتباط تجاری، اقتصادی، سیاسی واجتماعی داشته باشد و علاوه بر 283 هزار نفر جمعیت خود، هزاران نفر از مردم سایر شهرهای همجوار سیستان وبلوچستان را از مزایا و فرصت بدست آمده بهره مند کند.
بخش دشتیاری چابهار که به دلیل بی مهری های گذشته و قهر طبیعت به دشت بی یار مشهور است با وجود داشتن زمین های حاصلخیز به سبب بروز خشکسالی های مداوم بیش از 20 ساله زحمات صدها ساله کشاورزان و روستاییان و زمین های کشاورزی و باغات و اندک دام روستائیان از بین رفت و بیکاری بر منطقه غالب شد.
مردم این منطقه که شغل و کسب و کار خویش را از دست داده بودند برخی به شهرها مهاجرت کردند و آنانی که دل در گرو موطن خود داشتند برای تامین معاش خانواده به کار مبادلات مرزی و تجارت روی آورده و مسئولان منطقه نیز برای حل این بحران راهکار مناسب را تجارت مرزی و مرز را بهترین فرصت تشخیص دادند.
تاسیس و فعالیت بازارچه های مرزی در هر منطقه نوید دهنده ایجاد هزاران شغل و توسعه و پیشرفت مناطق مرزی است و بر همین اساس چشم امید به مرز «ریمدان» بسته شد و با پیگیریهای به عمل آمده از سوی دولتمردان ریمدان به عنوان مرز رسمی اعلام شد تا مردمی که سالیان متمادی از فرصت مرز بی بهره بوده اند اکنون به داد و ستد با مرزنشینان آنسوی مرز مشغول شوند.
با اعلام رسمی شدن مرز ریمدان بارقه امید در دل مرزنشینان روشن شد اما به سبب مهیا نشدن زیرساختها چشم انتظاری ها ادامه یافت.
غرفه داران بومی بازارچه مرزی ریمدان که چند سال پیش تاسیس شده است، برای صادرات کالا از جمله مصالح ساختمانی نظیر کاشی و غیره با مشکلات متعدد رو به رو شدند، مسئول گمرک چابهار نیز از ارائه خدمات صادرات کالا از سایر گمرکات به علت در اختیار نداشتن زیر ساخت های لازم در بازارچه مرزی ریمدان امتناع می کند.
به گفته شماری از مرزنشینان و غرفه داران؛ نبود زیرساخت های لازم به ویژه فیبرنوری، اینترنت، آب آشامیدنی و مصرفی شبانه روزی، امکانات رفاهی، رستوران و استراحتگاه، پایانه های بار و مسافری و سامانه های ورود و خروج مرزنشنیان از مهمترین مشکلات در مرز ریمدان است که از مسئولان انتظار داریم تمامی موانع و مشکلات برای تسهیل در جابجایی کالا و مسافر مرتفع شود.
جواد هوت یکی از شهروندان منطقه دشتیاری چابهار در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برای تردد در دو سوی مرز آنقدر با مشکلات وسختگیری ها رو به رو هستیم که بارها از فعالیت پشیمان شده ایم اما چاره ای جز تحمل نداریم.
وی ادامه داد: بسیاری از مردم مرزنشین ما در سیستان و بلوچستان ارتباط و مرودات قومی و طایفه ای با مرزنشینان آنسوی مرز دارند و هر از گاهی برای دید و بازدید اقوام و شرکت در مراسم غم و شادی یکدیگر رفت و آمد می کنند اما با توجه به مستقر نبودن دستگاههای دست اندرکار در مرز ریمدان مردم بخش دشتیاری مجبورند مسیر دو ساعته از ریمدان به داخل پاکستان را از طریق شهرستان سرباز با حدود 17 ساعت و تحمل سختی ها و صرف هزینه های زیاد طی کنند.
محمد جدگال یکی دیگر از مرزنشینان گفت: صدور یک برگ راهداری برای تردد مرزی بیش از 10 تا 15 روز طول می کشد.
مراد بلوچ نیز بیان کرد: بسیاری از مردم ما با ساکنان ایالت بلوچستان، کراچی و گوادر پاکستان روابط خانوادگی و خویشاوندی دارند و به علت وجود برخی مشکلات در مرز ریمدان از رفتن به آنسوی مرز برای دید و بازدید محروم شده ایم.
عبدالعزیز رامش عضو شورای اسلامی بخش دشتیاری با بیان اینکه مرز نباید موجب قطع روابط فامیلی، فرهنگی و اجتماعی مرزنشینان دو سوی مرز ایران و پاکستان شود، خاطرنشان کرد: امید مردم به تدبیر دولت است تا با آماده سازی زیرساخت ها علاوه بر اشتغال بتوانند به موقع از خویشاوندان خود سرکشی کنند.
عبدالرئوف عباس زهی نیز گفت: در صورت فراهم شدن شرایط در مرز ریمدان بسیاری از تجار و مرزنشینان آماده صادرات و واردات مواد غذایی، مصالح ساختمانی، دام سبک و سنگین و انواع میوه ها نظیر انبه، نارنگی و برنج هستند.
مسعود بهزادی فر یکی از دارندگان خودروهای سنگین نیز اظهار داشت: از آنجایی که نماینده گمرک چابهار در مرز ریمدان مستقر نیست، تجار، مرزنشینان و صاحبان کالا مجبورند برای انجام تشریفات گمرکی، کارشناس گمرک را با وسیله شخصی از چابهار به ریمدان منتقل کنند و پس از اتمام کار مجددا وی را به چابهار بازگردانند و کسانی هم که وسیله نقلیه ندارند باید هزینه رفت و آمد وی را متحمل شود.
وی افزود: طول مسیر مرز ریمدان تا چابهار 120 کیلومتر است و به دلیل نبود اینترنت برای ثبت بار در ریمدان، نماینده گمرک هر روز مسیر 240 کیلومتری رفت و برگشت را با هزینه صاحبان کالاها می پیماید و معطلی و سایر هزینه ها نیز جای خود دارد.
بهزادی فر بیان کرد: معطلی چندین روزه کامیون ها و انجام نشدن کار صادرات در مرز ریمدان و اتلاف وقت و سرگردانی کامیون ها و رانندگان برای مسئولان مستقر در مرز و بازارچه ریمدان هیچ اهمیتی ندارد و کسی پاسخگوی جبران خسارات وارده به سرمایه گذاران نیست.
وی ادامه داد: مجبوریم هزینه های خواب (معطلی کامیونها) را به رانندگان محموله ها پرداخت کنیم و متاسفانه هیچ ارگانی به این خسارت وارده بر ما توجهی نمی کند.
وی تصمیمات و فرآیندهای اداری و اعمال سلیقه های شخصی برای صادرات کالا در مرز ریمدان را مشکل بزرگ تجار و سرمایه گذاران و رانندگان کامیون ها عنوان کرد و از مسئولان دستگاههای دست اندرکار خواست برای رفع این مشکلات چاره اندیشی کنند.
این سرمایه گذار با بیان اینکه اطلاع رسانی لازم از سوی گمرک و سایر دستگاهها انجام نمی شود، گفت: چنانچه کتبا موارد را اعلام کنند برای رفع مشکلات مجبوریم به جای سرگردانی در مرز به مقامات ذیصلاح شهرستان و استان مراجعه کنیم.
جدگال یکی دیگر از صادر کنندگان کالا در مرز ریمدان نیز گفت: برای صدور اظهارنامه کالا (انجام کارهای گمرکی) و سایر مراحل صادرات راننده و صاحب کالا باید به چابهار و یا نوبندیان عزیمت و اقدامات لازم را از طریق اینترنتی انجام دهد تا بعد از تایید گمرک چابهار بتواند کالای خود را صادر کند.
شه بخش گرگیج نیز تصریح کرد: چنانچه اعضای یک خانواده مرزنشین چابهاری قصد سفر چند روزه به پاکستان داشته باشند باید تمامی آنان به پاسگاه مرزبانی، شورای اسلامی و بخشداری نگور مراجعه کنند تا پس از رویت و تحویل کلیه مدارک شناسایی و پرداخت هزینه 200 هزار تومانی برگ راهداری برای آنان صادر شود.
وی افزود: طی مراحل مختلف از جمله تهیه نامه از بخشداری و تاییده از شورای اسلامی روستایی مبنی بر سکونت در محدوده بخش دشتیاری و ارائه ضمانت علاوه بر معطلی و سرگردانی نیاز به صرف وقت و هزینه دارد و چندین روز بطول می انجامد.
وی گفت: اگر مجوز تردد یک نفر برای 15 روز تعیین شده باشد و یک روز تاخیر کند تا شش ماه از ضمانت کردن برای فرد دیگری محروم می شود.

رئیس بازارچه مرزی ریمدان چابهار به خبرنگار ایرنا گفت: بازارچه مرزی ریمدان در سال 1387 افتتاح شده است و بعد از گذشت 9 سال فاقد اینترنت و حتی دکل تلفن همراه و ایرانسل برای انجام کارهای اینترنتی است.
مسعود خاک سفیدی افزود: به دلیل نبود اینترنت هم اینک یک نفر برای رویت کالاهای صادراتی مرز ریمدان از اداره گمرک چابهار روزانه مسیر 240 کیلومتری رفت و برگشت را می پیماید و برای ثبت کالا به مرکز شهرستان چابهار عزیمت و سپس دستور خروج کالا را صادر می کند.
وی افزود: استقرار پایانه های مسافری و بار در مرز ریمدان که اکنون بعنوان مرز رسمی شناخته می شود ضروری است تا صادرات و واردات کالا و جابجایی مسافر تسهیل شود.
وی ادامه داد: چنانچه فیبر نوری در گمرک ریمدان راه اندازی و تجهیزات لازم برای صادرات و واردات کالا نصب شود بسیاری از مشکلات صادر کنندگان مرتفع خواهد شد.
وی گفت: نمایندگی ادارات گمرک، استاندارد، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و دامپزشکی باید در مرز ریمدان مستقر تا کارهای صادرات و واردات به خوبی انجام شود.
رئیس بازارچه مرزی ریمدان بیان کرد: هم اینک آب مورد نیاز بازارچه مرزی ریمدان با تانکر سیار تامین می شود و برای رسیدن آب شبانه روزی نیازمند اعتبار و اجرای خط انتقال آب بطول 23 کیلومتر است.
وی ادامه داد: بازارچه مرزی ریمدان امکانات لازم رفاهی برای استراحت و پذیرایی رانندگان و سرمایه گذاران ندارد و فقط یک اتاق برای چند نفر با امکانات محدود آماده شده است.
وی بیان کرد: واردات دام از مرز ریمدان در سالهای گذشته انجام می شد ولی به دلایل مشکلات اداری امسال تنها 16 راس دام سنگین(گاو) در فروردین ماه وارد شده است.
خاکسفیدی افزود: در سال 1388 برنج و در سال 1389سیر و بعدها فقط دام سبک و سنگین وارد شده است ولی بعد از آن اجازه ورود هیچ کالایی در مرز ریمدان داده نشده است.
وی بیان کرد: مرز ریمدان فرصت مناسبی برای صادرات انواع مصالح ساختمانی، کاشی، سرامیک، میلگرد، سیمان، کلینکر(مواد اولیه سیمان)، مواد غذایی نظیر آب معدنی، نوشابه، نایلون دسته دار و سایر تولیدات داخلی است.
رئیس بازارچه مرزی ریمدان چابهار گفت: این بازارچه فاقد پایانه مسافری و بار است و به دلیل نبود اینترنت و فیبر نوری تقریبا فعالیت مناسبی ندارد.
خاک سفیدی گفت: برای اعلام بار صادراتی به پاکستان نماینده گمرک چابهار یک بار به مرز ریمدان می رود و دوباره برای اعلام وصول باید به چابهار برگردد که این کار واقعا برازنده این منطقه که مردم انتظار دارند هزاران شغل ایجاد کند، نیست.

معاون استاندار سیستان وبلوچستان وفرماندار شهرستان ویژه چابهار نیز گفت: 10میلیون و 618 هزار دلار کالا از ابتدای امسال تا پایان تیرماه از مرز ریمدان این شهرستان به کشور پاکستان صادر شده است.
ایوب درویشی اظهار داشت: کالاهای صادر شده شامل انواع مصالح ساختمانی، کاشی، سیمان، مواد غذایی، خرما، نایلون، تره بار و محصولات کشاورزی با مجموع وزن هفت میلیون و 260 هزار و 254 کیلوگرم بوده است.
وی افزود: همچنین از ابتدای امسال تاکنون 522 هزار لیتر سوخت از طریق تعاونی مرزنشینان به کشور پاکستان صادر شده است.
وی تصریح کرد: بازارچه مرزی ریمدان در سال 1387 آغاز بکار کرده است و در سال گذشته (1395) از سوی دولت رسما بعنوان مرز رسمی برای جابجایی کالا و مسافر بین 2 کشور ایران و پاکستان اعلام شده است.
فرماندار شهرستان ویژه چابهار گفت: انتظار می رود پس از رسمی شدن این مرز مشکلات زیر ساختی آن نظیر فیبر نوری و اینترنت در کوتاه ترین زمان حل شود.
درویشی ادامه داد: با پیگیری های صورت گرفته قرار است تا دو هفته دیگر مشکل اینترنت مرز ریمدان و فیبر نوری مرتفع شود.
وی گفت: اقدامات لازم برای نصب فیبر نوری بطول 53 کیلومتر از جاده اصلی چابهار- راسک سرباز بطرف مرز انجام شده است ولی تاکنون نصب امکانات و تجهیزات بر روی آن انجام نشده به همین سبب برای کارهای گمرکی کاربردی ندارد.
وی بر ساخت یک اتاق برای نصب تجهیزات فیبرنوری واینترنت تاکید کرد و افزود: تاکنون 80 درصد عملیات انتقال خط فیبرنوری به مرز ریمدان انجام شده است و بقیه بزودی انجام می شود.
فرماندار چابهار گفت: بمنظور راه اندازی اداره گمرک نیاز به تکمیل پروژه فیبر نوری و استقرار این اداره با نیروی انسانی مورد نیاز برای ثبت ورود و خروج کالا در مرز ریمدان است.
درویشی بیان کرد: بعد از رسمی شدن مرز ریمدان بخشی از زیرساخت های آن در حال آماده شدن و بزودی تا قبل از پایان سال جاری مشکلات آن بصورت کلی مرتفع می شود و با تکمیل زیرساخت ها کار واردات و صادرات رونق می گیرد.
وی اصلاح شبکه برق خط ریمدان به طول 15 کیلومتر و ساخت پل ریمدان برای سهولت در تردد کامیون ها را از دیگر اقدامات بعد از رسمی شدن مرز ریمدان عنوان کرد.
به گزارش ایرنا، بازارچه ریمدان در فاصله 46 کیلومتری از جاده اصلی چابهار- راسک واقع شده و تا چابهار 120 کیلومتر فاصله دارد.
شهرستان چابهار براساس سرشماری آبان سال 1395 با جمعیت 283 هزار و 204 نفر و 48هزار و 147 خانوار از شمال به شهرستان های نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان(مکران) و از غرب به شهر کنارک متصل است.
چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.
3043**6081 خبرنگار: رستم کریمی نژاد ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.