حمید درازهی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: دامپزشکی به منظور کنترل و پیشگیری از بیماریهای مشترک انسان و دام اقدامات کنترلی را با تشکیل گروههای ثابت و سیار برای نظارت و بازرسی قبل و بعد از کشتار دام انجام می دهد.
وی ادامه داد: یک گروه ثابت در شهر سراوان و پنج گروه سیار در بخش های مختلف این شهرستان بر کار عرضه و ذبح دام های قربانی نظارت می کنند.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در فصل گرم سال بسر می بریم از مردم درخواست می شود هنگام ذبح دام خود اصول ایمنی و نکات بهداشتی را در حین و بعد از قربانی کردن رعایت کنند تا دچار بیماری تب کریمه کنگو نشوند.
وی بیان کرد: توصیه می شود گوشت دام پس از ذبح به مدت 24 ساعت در یخچال نگهداری و سپس با استفاده از دستکش، قطعه قطعه و مورد مصرف قرار گیرد.
رئیس دامپزشکی سراوان گفت: قصاب‌ها و حتی زنان خانه‌ دار نیز ممکن است به دنبال تماس با دام تازه ذبح شده یا گوشت آلوده، مبتلا به این عفونت‌ شوند.
درازهی اظهار داشت: همه ساله به منظور تامین بخشی از دام مورد نیاز سراوان در عید قربان از استانهای خراسان جنوبی و کرمان دام سبک وارد می شود.
وی ادامه داد: علاوه بر استانهای همجوار عشایر شهرستان سراوان نیز دامهای خود را از مناطق روستایی و کوهستانی برای فروش به سراوان می آورند.
وی بیان کرد: همچنین دام سنگین از طریق بازارچه مرزی کوهک سراوان به منظور تنظیم بازار وارد این شهرستان شده است.
به گزارش ایرنا، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (Crimean-Congo hemorr hagic fever) یکی از مهمترین و خطرناک ترین بیماری های مشترک بین انسان و دام (زئونوز) است که از طریق حیوان به انسان و از حیوان به حیوان قابل سرایت است.
به گفته کارشناسان، تب کریمه کنگو یک بیماری حاد تب دار و خونریزی دهنده‌ است که به وسیله کنه به انسان منتقل و مرگ ومیر بالایی دارد و همه گیری های داخل بیمارستان آن نیز شایع است.
کارشناسان تصریح کردند: بیماری خطرناک تب خونریزی دهنده کریمه از طریق گزش کنه، نیش حشرات، تماس با خون یا ترشحات مبتلایان، له کردن کنه، تماس مستقیم با لاشه گوشت، خون، ترشحات و بافتهای آلوده دام و تنفس در تماس با دامهای آلوده قابل انتقال است.
مهمترین علائم آن در چهار روز اول ابتلا شبیه بیماری سرماخوردگی و آنفلوآنزاست نظیر تب ناگهانی، بدن درد ، کوفتگی، ضعف، سردرد، درد شدید عضلات، بی اشتهایی، درد پشت حدقه چشم، ترس از نور، تعرق شدید شبانه، استفراغ، گلو درد، دل درد و غیره، علائم خونریزی دهنده (هموراژیک) از روز چهارم ابتلا در انسان شامل خونریزی از اعضای مختلف بدن مثل بینی، لثه، ادرار، استفراغ خونی، رحم و خونریزی زیر پوست وغیره است.
به گزارش ایرنا سراوان در جنوب شرق سیستان و بلوچستان و در 347 کیلومتری زاهدان مرکز استان واقع شده است.
7336**3213خبرنگار: احسان بختیاری **انتشار دهنده: اکبر نوری
اخبار لحظه به لحظه را در کانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال کنید. @irnazahedan
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.