رضا نجفی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بر اساس پیش بینی حدود 240 هزار راس دام سبک ویژه عید قربان در سیستان و بلوچستان نیاز است که 75 درصد آن از داخل استان تامین می شود.
وی افزود: 25 درصد باقی مانده نیز در حال تامین از سایر استان های همجوار و واردات از 2 کشور افغانستان و پاکستان است.
وی ادامه داد: مجوز واردات 2 هزار و 300 راس دام از کشورهای همسایه صادر شده که با وجود مشکلاتی که در آن سوی مرز در رابطه با افزایش قیمت و سختی حمل و نقل مشاهده می شود دامداران سیستان و بلوچستان در 2 هفته اخیر 800 راس دام از طریق مرز میلک به استان وارد کردند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: دام زنده در استان با قیمت هر کیلو بین 170 تا 175هزار ریال خرید و فروش می شود.
نجفی اظهار داشت: تولید دام سبک در سیستان و بلوچستان به طور کامل پاسخگوی نیاز استان نیست و معمولا همه ساله در مساله تامین دام سبک ویژه عید قربان با چالش رو به رو بودیم.
وی افزود: با توجه به اینکه زمینه تامین دام سبک از داخل کشور و همچنین از 2 کشور همسایه؛ «افغانستان و پاکستان» فراهم است برای عید قربان امسال مشکل کمبود دام وجود ندارد.
وی گفت: در سنوات گذشته واردات دام سبک از آن سوی مرز به سیستان و بلوچستان ممنوع بود و دام مورد نیاز استان در مقاطع مختلف از جمله عید قربان از استان های خراسان شمالی و رضوی تامین می شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: با وجود اینکه دشت سیستان منشا تامین دام سبک است اما کفاف مردم استان را نمی دهد و امسال بر اساس پیگیری های صورت گرفته در نهایت دام مورد نیاز را می توانیم از مرزهای افغانستان و پاکستان وارد کنیم.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان با 2 میلیون و 775 هزار و 14 نفر جمعیت و 187 هزار و 502 کیلومتر مربع وسعت پهناورترین استان کشور شناخته می شود که بنا به گفته علی اوسط هاشمی استاندار این استان افزون بر 51 درصد جمعیت استان در روستاها و بقیه در شهرها سکونت دارند.
این استان دارای 19 شهرستان است و افزون بر 1100 کیلومتر مرز زمینی با کشورهای افغانستان و پاکستان و 310 کیلومتر مرز دریایی در دریای عمان دارد.
3042** 3213خبرنگار: محدثه حیدری گرجی **انتشاردهنده: اکبر نوری
اخبار لحظه به لحظه را در کانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال کنید. @irnazahedan
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.