به گزارش ایرنا علی اوسط هاشمی شنبه شب در گفت و گوی تلویزیونی با صدا و سیمای سیستان و بلوچستان با اشاره به هفته دولت اظهار داشت: هزار و ١٧٢ پروژه با اعتبار هفت هزار و ٦٥٠ میلیارد ریال (٧٦٥ میلیارد تومان) تا پایان هفته دولت در این استان به بهره برداری می رسد که از نظر اعتباری ٣٦ درصد در همسنجی با هفته دولت سال قبل افزایش داشته است.
وی با اشاره به طرح عظیم گاز رسانی در سیستان و بلوچستان افزود: هم اینک ٢٢٠ کیلومتر شبکه گاز شهری در زاهدان وجود دارد که هشت هزار خانوار می توانند از آن بهره ببرند و نیز برنامه ریزی شده تا پایان امسال این میزان به هزار و ٣٠٠ کیلومتر افزایش یابد.
وی افزود: تغییر سوخت نیروگاه برق زاهدان از گازوییل به گاز سبب صرفه جویی سالانه ٢٠٠ میلیون لیتر سوخت در این استان شده است.
استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به ظرفیت های مرزی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: مجوز پنج بازارچه مرزی برای این استان اخذ شده که مرزنشینان ساکن تا شعاع ٥٠ کیلومتری مرز را در بر می گیرد و سهم بسزایی در معیشت مرزنشینان دارد و این درحالیست که این شعاع برای سایر استانها تنها ٢٠ کیلومتر است.
هاشمی خاطر نشان کرد: یکی از ظرفیت های این استان آب های ژرف است که برای تحقیق در این مورد ٢٢گروه روسی - ایرانی وارد منطقه شده و برای حفر یک حلقه چاه، ٢٥٠ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.
وی افزود: به منظور آبرسانی به مزارع سیستان از طریق لوله ٣٥٠ میلیون دلار اعتبار جدید اخذ شده که در مجموع ٨٥٠ میلیون دلار برای این طرح در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: ١٠ هزار هکتار از این طرح تا ٢ ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید.
وی با اشاره به سرمایه گذاری خارجی در سیستان و بلوچستان تصریح کرد: یک میلیارد و ٥٤٠ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در این استان انجام شده که تنها ١٥ میلیون دلار آن سهم چینی ها بوده است.
استاندار سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: نخستین بیمارستان ٥٠٤ تختخوابی با مشارکت ٢٥ درصدی استانداری، ٢٥ درصدی بنیاد برکت و ٥٠ درصدی وزارت بهداشت در این استان راه اندازی می شود.
هاشمی با اشاره به اهمیت دادن دولت به بانوان در این استان بیان کرد: سیستان و بلوچستان تنها استانی است که ٤٢١ کرسی شوراهای اسلامی آن به بانوان تعلق گرفته است.
وی ادامه داد: ١٢٠ هزار بازمانده از تحصیل در این استان جذب کلاس های درس شده اند و حقوق معلمان حق التدریس نیز واریز شده است.
وی افزود: امنیت این استان در چهار سال اخیر بی سابقه بوده که حاصل رضایت مردم است.
وی تصریح کرد: وضعیت ریلی سیستان و بلوچستان نسبت به سال ٩٢ پیشرفت چشمگیری داشته و به زودی قطار زاهدان - اصفهان - زاهدان راه اندازی خواهد شد.
استاندار سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: علاوه بر باند دوم فرودگاه زاهدان مجوز ایجاد فرودگاه چابهار با زمینی به مساحت ٢ هزار و ٨٠٠ هکتار اخذ شده و سرمایه گذاران خارجی در این رابطه اعلام آمادگی کرده اند.
هاشمی بیان کرد: نیروگاه ٥٤٠ و ٨٠٠ مگاواتی تا یک ماه آینده در این استان راه اندازی خواهد شد.
وی ادامه داد: دولت یازدهم همچنین توانست اعتبارات تصویب شده در سفر رهبر معظم انقلاب را به صورت ١٠٠ درصد تخصیص دهد.
وی همچنین با اشاره به طرح های فرهنگی سیستان و بلوچستان بیان کرد: بزرگترین بازارچه فرهنگی صنایع دستی با ١٧٠ غرفه توسط خیران در نخستین روز هفته دولت در زاهدان افتتاح شده است.
به گزارش ایرنا استان پهناور سیستان و بلوچستان با داشتن 19 شهرستان زاهدان، زابل، زهک، هامون، هیرمند، نیمروز، خاش، ایرانشهر، سراوان، نیکشهر، میرجاوه، قصرقند، فنوج، مهرستان، سیب و سوران، دلگان، سرباز، کنارک و چابهار و 2 میلیون و 775 هزار و 14 نفر جمعیت در جنوب شرق ایران قرار دارد.
7311**3213خبرنگار: اسماعیل مرادقلی**انتشاردهنده: اکبر نوری
اخبار لحظه به لحظه را در کانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال کنید. @irnazahedan
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.