به گزارش ایرنا علی اوسط هاشمی روز شنبه در نشست کارگروه احیای تالاب بین المللی هامون اظهار داشت: کارگروه آب جزو پنج کارگروه مصوب میان ایران و افغانستان بعد از سالهاست که جزو بهترین و موفق ترین کارگروهها معرفی شده است.
وی ادامه داد: ضروری است مسئولان استانی از ظرفیت این کارگروه که نقش مهمی می تواند در احیای تالاب بین المللی هامون داشته باشد با دعوت از عراقچی معاون وزیر امور خارجه به استان و دادن طرح به وی این مهم را پیش ببرند.
استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به اجرای طرح آبیاری نوین 46 هزار هکتاری دشت سیستان گفت: با توجه به اینکه در اجرای این طرح بزرگ امکان دارد وقفه به وجود آید باید آمادگی اجتماعی در این زمینه ایجاد شود تا این طرح به بهترین شکل ممکن اجرایی شود.
هاشمی اظهار داشت: برای تکمیل این طرح بزرگ علاوه بر 500 میلیون دلار در نظر گرفته شده حدود هزار و 400 میلیون تومان اعتبار دیگر مورد نیاز است.
وی تاکید کرد: دولت در سخت ترین شرایط مالی در حال تکمیل این طرح بزرگ است.
وی بررسی فاصله مناسب برای رها سازی آب از چاه نیمه ها به منظور استفاده بهینه از تالاب هامون را خواستار شد و گفت: ضروری است که علاوه بر اندیشیدن تهمیدات لازم برای تامین آب عشایر ساکن در منطقه سیستان با ایجاد راهکارهایی همچون آب انبار، شیلات نیز برنامه ریزی لازم برای جلوگیری از تلفات ماهی در منطقه را لحاظ کند.
استاندار سیستان و بلوچستان بر هدف گذاری کانون های بحرانی طوفان در منطقه سیستان تاکید کرد و گفت: اگر این کانون ها مدیریت شوند از شدت این طوفان ها کاسته خواهد شد.
هاشمی با اشاره به جالیزکاری در سطح حدود 700 هکتار از بستر تالاب بین المللی هامون اظهار داشت: مسئولان یک طرح برای جلوگیری از ایجاد حق مالکیت و بهره مندی تنها افراد بومی منطقه از مزایای آن ارائه دهند.
مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: با توجه به اهمیت تالاب بین المللی هامون اقدامات بسیار ارزشمندی در طول چند سال اخیر به همت دولت و مسئولان استانی به ویژه استاندار صورت گرفته است که از مهمترین آن می توان به تدوین سند مدیریت یکپارچه تالاب بین المللی هامون با برگزاری چهار کارگاه مشورتی مدیریت یکپارچه و با حضور تمام ذینفعان و بهره برداران آن اشاره کرد.
نیره پورملایی افزود: تهیه سند مدیریت یکپارچه تالاب هامون ضمن ایجاد همگرایی و وحدت رویه و نیز دستیابی به اقدامات منسجم در راستای حفظ و احیای تالاب به عنوان منبع اصلی حیات سیستان و کاربرد مدیریت زیست بومی به منظور احیاء، حفظ و بهره برداری پایدار تالاب با مشارکت موثر تمام ذینفعان ملی و استانی زمینه خوبی را برای تعریف و دریافت اعتبارات و اجرای پروژه های مرتبط با تالاب فراهم کرد.
وی امضاء و مبادله تفاهمنامه حفاظت و مدیریت پایدار تالاب هامون با حضور مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران و 15 دستگاه نظارتی و اجرایی مرتبط در استان، برگزاری کارگروه تالاب هر 45 روز یکبار به ریاست استاندار، تهیه نقشه های اولویت های آبگیری تالاب هامون براساس مهار کانون های بحرانی، ایجاد اکوسیستم پایدار گیاهی - جانوری و پتانسیل تبخیر در تالاب و، طراحی و راه اندازی سامانه ژئوپرتال تالاب را از دیگر اقدامات صورت گرفته این مدت تالاب بین المللی هامون ذکر کرد.
وی با اشاره به اقدامات عمرانی انجام شده در تالاب هامون گفت: بازگشایی دایک مرزی به طول یک کیلومتر با همکاری مرزبانی که در گذشته 80 متر بود، لایروبی و تعریض کانال های منتهی به تالاب و احداث خاکریز و انتقال آب در کمترین زمان ممکن به نقاط حساس و تسهیل احیای پوشش گیاهی تالاب در نقاط بحرانی، بازگشایی، لایروبی، تعریض و اصلاح شیب مسیرهای ورود آب به تالاب هامون، بازگشایی دهانه و لایروبی چهار کانال به طول10.3 کیلومتر برای تسهیل ورود آب به تالاب از دیگر اقدامات عمرانی چند سال اخیر بوده است.
وی گفت: با اقدامات انجام شده امسال مرگ و میر پرندگان در تالاب بین المللی هامون بسیار کم شده است.
به گزارش ایرنا تالاب بین المللی هامون یکی از تالاب های بی نظیر ایران است که در سال 51 به عنوان هفتمین تالاب بین المللی ایران در کنوانسیون رامسر به ثبت رسید و در سال 86 از منطقه حفاظت شد به پناهگاه حیات وحش ارتقا یافت.
این تالاب همچنین در سال 2016 در چهارمین کنگره ذخیره گاه زیست کره در لیما پایتخت پرو به عنوان دوازدهمین ذخیرگاه زیست کره کشور به ثبت رسید.
تالاب بین المللی هامون از سه دریاچه کوچک به نام های هامون پوزک(میانی)، هامون صابوری(شمالی) و هامون هیرمند تشکیل شده است که بخش وسیعی از هامون پوزک و صابوری در خاک افغانستان و بقیه هامون ها در خاک ایران قرار دارد که در زمان وفور آب به هم متصل می شوند و دریاچه هامون را تشکیل می دهند.
سطح هر یک از هامون ها بسته به میزان آب ورودی، فصول بارش، خشکسالی ها و ترسالی ها تفاوت داشته و تابعی از آب جریان یافته در رودخانه هیرمند، خروجی پشت سدها و رودخانه های فصلی دیگر است.
اغلب در سالهای پرآبی و درفصل بهار بعد از بروز سیلاب رودخانه هیرمند و انشعابات آن سه هامون به هم متصل شده و به شکل یک نعل اسب دیده می شود.
منطقه حفاظت شده هامون به دلیل قرار گرفتن در مرکز مناطق کویری و نیمه کویری کشورهای ایران و افغانستان تنها مامن زیست پرندگان مهاجر شرق کشور است و تاکنون بیش از 183 گونه پرنده در دریاچه مشاهده شده است.
هامون قلب تپنده سیستان است و در طول هزاران سال زندگی در این منطقه آب حیاتبخش را در شریانهای آن جریان می داده تا نام و آوازه سیستان در جهان به گوش برسد اما پس از احداث سد کجکی بر روی رودخانه هیرمند در ولایت هلمند افغانستان و بستن مسیر آب ورودی به سیستان رودخانه هیرمند نیز به ناچار بخیل شد و خشکسالی گریبان این منطقه را گرفت.
7316** 3213خبرنگار: عصمت جهانی**انتشاردهنده: اکبر نوری
اخبار لحظه به لحظه را در کانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال کنید. @irnazahedan
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.