مهرداد جهاندیده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بر اساس قانون، داشتن گذرنامه و مدارک اقامتی دلیل موجه ای برای بکارگیری اتباع خارجی نیست.
وی ادامه داد: خیلی از مردم فکر می کنند افراد دارای گذرنامه و مدارک اقامتی می توانند در کشور مشغول بکار شوند اما این مساله درست نیست.
وی تاکید کرد: توصیه این مجموعه به کارفرمایان و افرادی که می خواهند از خدمات اتباع خارجی استفاده کنند این است که قبل از بکارگیری آنان حتما از داشتن پروانه و مجوز فعالیتشان مطمئن شوند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان گفت: صدور پروانه کار فقط در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و بر اساس قانون کار، اتباع بیگانه نمی توانند در ایران مشغول بکار شوند مگر اینکه دارای روادید ورود و حق کار مشخص باشند و پروانه کار دریافت کنند.
جهاندیده افزود: هم اینک 110 تبعه خارجی ساکن در سیستان و بلوچستان پروانه کار دارند که به طور عمده پزشکان متخصص فعال در مناطق محروم و افراد دارای همسر ایرانی هستند.
وی اظهار داشت: کارفرمایان در صورت بکارگیری اتباع فاقد پروانه کار در مرحله نخست به ازای هر روز اشتغال به یک میلیون و 549 هزار و 885 ریال جریمه محکوم می شوند و در صورت تکرار این مبلغ به سه میلیون و 99 هزار و770 ریال افزایش خواهد یافت.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: کارشناسان این اداره کل از ابتدای امسال تا کنون در بیش از چهار هزار بازرسی از واحدهای کارگری، صنعتی و خدماتی، 322 کارگر خارجی فاقد پروانه کار را شناسایی کردند و برخورد قانونی لازم با این افراد و کارفرمایانشان صورت گرفته است.
جهاندیده افزود: 33 نیروی کار ایرانی در این مدت جایگزین نیروی کار غیرمجاز بیگانه در سیستان و بلوچستان شدند.
وی گفت: همچنین امسال حدود یک میلیارد و 187 میلیون ریال جریمه در زمینه استفاده غیرمجاز از اتباع بیگانه برای کارفرمایان واحدهای متخلف استان صادر شده است.
به گزارش ایرنا جمعیت سیستان و بلوچستان با وسعتی حدود 187 هزار و 502 کیلومترمربع (معادل 5/11 درصد مساحت کشور) بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال 95 با 19 شهرستان به 2 میلیون و 775 هزار و 14 نفر شامل 704 هزار و 888 خانوار رسیده است.
این استان از 2 حوزه سیستان در شمال استان شامل شهرستان های زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز و بلوچستان در جنوب با شهرستان های خاش، ایرانشهر، سراوان، سیب و سوران، مهرستان، دلگان، فنوج، قصرقند، نیکشهر، سرباز، چابهار و کنارک تشکیل شده است.
شهرستان های زاهدان و میرجاوه نیز در مرکز این استان واقع شده اند.
3042** 3213خبرنگار: محدثه حیدری گرجی**انتشاردهنده: اکبر نوری
اخبار لحظه به لحظه را در کانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال کنید. @irnazahedan
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.