به گزارش ایرنا علیرضا راشکی روز پنجشنبه در نشست خبری با خبرنگاران رسانه ها با گرامیداشت هفته دولت (دوم تا هشتم شهریورماه) اظهار داشت: این کلاس ها با زیربنای 188 هزار و 725 متر مربع و اعتبار هزار و 780 میلیارد ریال (178 میلیارد تومان) ساخته شده است.
وی با اشاره به همت دولت تدبیر و امید در جلب مشارکت خیران ادامه داد: ساخت 297 مدرسه با 980 کلاس درس و افزون بر 748 میلیارد ریال اعتبار از مجموع 692 مدرسه ساخته شده در این مدت با مشارکت خیران انجام شده است.
وی بیان کرد: همچنین هم اینک 681 مدرسه با 2 هزار و 804 کلاس درس و اعتبار افزون بر 2 هزار و 340 میلیارد ریال (234 میلیارد تومان) در سیستان و بلوچستان در دست ساخت است.

*** اختصاص افزون بر 12 درصد اعتبارات استانی سیستان و بلوچستان به مدرسه سازی
وی زیربنای توسعه ماندگار هرجامعه را فرهنگ دانست و گفت: با عنایت استاندار سیستان و بلوچستان به حوزه آموزش و پرورش، در چند سال گذشته به طور متوسط 12 تا 17 درصد اعتبارات استانی به ساخت مدارس اختصاص یافته است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان افزود: با توجه به نگاه خاص و ویژه استاندار مقرر شده است امسال کل اعتبارات این نهاد در 6 ماه نخست سال تخصیص یابد تا روند ساخت مدارس بیش از گذشته سرعت پیدا کند.
راشکی گفت: همچنین در ردیف های ملی علاوه بر ردیف متداول، یک ردیف اعتباری خاص رهبری برای سیستان و بلوچستان در قالب توسعه سواحل مکران در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: در این ردیف 260 میلیارد ریال (26 میلیارد تومان) برای ساخت پنج مجتمع آموزشی لحاظ شده که تاکنون 140 میلیارد آن (14 میلیارد تومان) تخصیص یافته است.
وی ایجاد یک ردیف خاص در بودجه کشور برای مدرسه سازی سیستان و بلوچستان را از جمله عنایات ویژه دولت تدبیر و امید به حوزه فرهنگ و دانش این نقطه از ایران اسلامی با هدف رفع عقب ماندگی های گذشته ذکر کرد.

*** افزایش مشارکت خیران مدرسه ساز تا 470 میلیارد ریال
راشکی گفت: سیستان و بلوچستان از جمله محدود استان های کشور است که معاونت مشارکت خیران را در اداره کل نوسازی مدارس راه اندازی کرده که بر اساس اقدامات این بخش در قالب برگزاری همایش های ملی و استانی در سال های اخیر میزان مشارکت خیران از 95 میلیارد ریال (9 میلیارد و 500 میلیون تومان) سال 92، هم اینک به 470 میلیارد ریال (47 میلیارد تومان) افزایش یافته است.
وی افزایش اقدامات صورت گرفته در حوزه مدرسه سازی سیستان و بلوچستان را علاوه بر عنایت مسئولان کشوری و استانی معطوف به مشارکت بسیار خوب خیران دانست.
وی شمار خیران فعال در موضوع مدرسه سازی سیستان و بلوچستان را 138 نفر به صورت حقیقی و افزون بر 10 موسسه و بانک ذکر کرد.

*** بهره برداری از 47 طرح آموزشی همزمان با هفته دولت در سیستان و بلوچستان
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان بیان کرد: همزمان با هفته دولت 47 مدرسه با 116 کلاس درس برای بهره مندی سه هزار و 500 دانش آموز استان از فضای آموزشی استاندارد راه اندازی می شود.
راشکی افزود: 40 مدرسه با 109 کلاس درس از مجموع طرح های هفته دولت با مشارکت خیران نیک اندیش به دانش آموزان استان هدیه شده است.
وی گفت: علاوه بر طرح های ذکر شده در مهرماه امسال نیز 100 مدرسه در قالب 369 کلاس درس با اعتبار افزون بر 440 میلیارد ریال آماده بهره برداری می شود.
وی افزود: سال گذشته در مجموع 445 کلاس درس تحویل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان شد در صورتی که با عنایت مسئولان و خیران در 6 ماه امسال 486 کلاس تحویل و در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد.

** رشد سه برابری ساخت مدارس در سیستان و بلوچستان
راشکی تاکید کرد: سرعت ساخت مدارس در سیستان و بلوچستان هم اینک رشد سه برابری به خود گرفته که با این روند این استان تا سه یا پنج سال آینده می تواند به متوسط کشوری برسد.
وی گفت: همچنین 681 طرح آموزشی توسط این نهاد در دست اجراست که 317 طرح آن مربوط به مشارکت خیران می شود که جای قدردانی دارد.

*** کمبود پنج هزار کلاس درس در سیستان وبلوچستان
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان اظهار داشت: این استان با توجه به نرخ 14 برابری تعداد موالید و جذب بازماندگان از تحصیل همچنان با وجود همه اقدامات مطلوب صورت گرفته در مدرسه سازی به پنج هزار کلاس درس نیاز دارد.
وی گفت: همچنین از مجموع 18 هزار و 954 کلاس درس استان، 10 هزار و 528 کلاس درس نیازمند تخریب، بازسازی و مقاوم سازی است.
راشکی شمار مدارس خشتی و گلی سیستان و بلوچستان را 708 مورد ذکر کرد و گفت: از سال گذشته تخریب و بازسازی 390 کلاس درس خشتی و گلی استان در دستور کار قرار گرفته است.
وی گفت: همچنین 543 کلاس درس کانکسی در سیستان و بلوچستان وجود دارد که در تلاش برای جایگزینی فضاهای مناسب به جای آنها هستیم.
به گزارش ایرنا هم اینک بیش از 600 هزار دانش آموز سیستان و بلوچستان در 6 هزار و 300 مدرسه تحصیل می کنند.
7316**3042 خبرنگار: عصمت جهانی **انتشار دهنده: محدثه حیدری گرجی
اخبار لحظه به لحظه را در کانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال کنید. @irnazahedan
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.