به گزارش ایرنا، زندگی در جنوب شرق ایران زمین در استان پهناور سیستان و بلوچستان با پستی و بلندی ها و وضعیت جغرافیایی گوناگون و متنوع، وجود کوه، دشت، بیابان و دریا سبب شده تا هر فرد علاقه مند به ورزش بتواند بسیاری از نیازهای ورزشی خود را از طبیعت جستجو کند و بدون آنکه بداند ورزیده و تنومند رشد می کند.
بیش از 70 درصد جمعیت 2.8 میلیون نفری این استان را افراد زیر 30 سال تشکیل داده اند که می توان از نیروی جوانی آنان برای هر نوع ورزشی بصورت سازمان یافته بهره گرفت.
یکی از فعالیت های مطلوب دولت تدبیر و امید ورود مستقیم به عرصه ورزش و جوانان بوده است.
یکی از ساکنان شهرستان زابل در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: موضوع ورزش از دیرباز در این شهرستان مطرح بوده و مردم و به ویژه جوانان در گذشته های نه چندان دور نیز بدون داشتن هر گونه امکانات ورزشی به تمرین و بازی برای پرورش اندام و سلامت خود می پرداختند اما رفته رفته به امکانات و فضاهای ورزشی احساس نیاز شد که به دلیل کمبود امکانات و فضای مناسب نمی توانستند آنگونه که باید به این مقوله بپردازند.
بهمن عیسوی شریف ادامه داد: حدود 2 سال است که اداره ورزش و جوانان شروع به فعالیت های مثبتی در این شهر کرده که از جمله آنها می توان به بازسازی برخی سوله های ورزشی اشاره کرد.
وی بیان کرد: مدیرکل ورزش و جوانان این استان فرد بومی و ورزشکاری است که این امر مزیت بسیار خوبی برای مردم استان محسوب می شود زیرا می توان به راحتی با وی دیدار و مشکلات را مطرح کرد.
وی ادامه داد: ارزیابی مثبتی از عملکرد دولت تدبیر و امید در حوزه ورزش نه تنها در شهرستان زابل بلکه در سطح استان دارم.
یکی از جوانان شهرستان ایرانشهر نیز گفت: در چهار سال گذشته توجه خوبی به ورزش و امکانات و فضاهای مورد نیاز شده است.
احمد ریگی افزود: تعداد زیادی سالن ورزشی حتی در روستاهای بلوچستان ساخته شده و از همه مهمتر توجه به استعدادهای ورزشی استان نشان دهنده حرکت به سمت پیشرفت و استفاده از نخبه های ورزشی استان برای حضور در صحنه های ملی و بین المللی است.
مدیرکل ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اماکن ورزشی روباز و سرپوشیده استان به ترتیب از 130 و 123 مورد در سال 92 به 152 و 142 مورد در سال 95 افزایش یافته است.
حسین ثوری افزود: همچنین سرانه فضاهای ورزشی روباز استان از 0،358 متر مربع (358 هزارم متر مربع) و سرانه فضاهای ورزشی سرپوشیده از 0،053 متر مربع (53 هزارم متر مربع) در سال 92 به ترتیب به 0،365(365 هزارم متر مربع) و 0،062 متر مربع (62 هزارم متر مربع) در سال 95 رسیده است.
وی ادامه داد: اجرای 24 پروژه مربوط به این بخش در دولت تدبیر و امید پیش بینی شد که استادیوم ورزشی 2 هزار نفری نیکشهر با اعتبار 55 میلیارد و 340 میلیون ریال 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و استادیوم ورزشی بخشان سراوان با اعتبار 17 میلیارد و 100 میلیون ریال در صورت تخصیص کامل اعتبار امسال به بهره برداری می رسد.
وی افزود: همچنین پروژه بازسازی چمن ورزشگاه شهید ریگی چابهار و خوابگاه ورزشی چابهار بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بقیه پروژه ها نیز با پیشرفت های مختلف در حال انجام است.
مدیرکل ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان گفت: هزار و 458برنامه در بخش ورزش های همگانی پارسال در استان برگزار شده است.
ثوری اظهار داشت: چهار هزار و 548 نفر در قالب جشنواره ها و تورهای ورزشی پارسال در استان حضور پیدا کردند.
وی افزود: برنامه ریزی شده تا مسابقات مختلفی در سیستان و بلوچستان برای حضور گردشگران ورزشی در سال 96 برگزار شود.
وی ادامه داد: بیش از 150 برنامه برای توسعه ورزش های همگانی از ابتدای سال تا کنون در سیستان و بلوچستان برگزار شده است.
استاندار سیستان و بلوچستان به خبرنگار ایرنا گفت: این استان ظرفیت های بسیار زیادی برای تبدیل شدن به توریسم ورزشی دارد که نیاز است اداره کل ورزش و جوانان استان در این زمینه بیش از پیش حرکت کند.
علی اوسط هاشمی بیان کرد: در تمام فدراسیون های ورزشی کشور باید یک نفر به عنوان نماینده هیات های ورزشی سیستان و بلوچستان حضوری فعال داشته باشد تا بتوانیم موضع فدراسیون ها را نسبت به استان فعال تر کنیم.
وی ادامه داد: اداره کل ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان در این زمینه با تمام فدراسیون های ورزشی تفاهم نامه ای را به امضا برساند.
وی با اشاره به اهمیت ورزش های همگانی در جامعه افزود: متاسفانه به دلیل بی تحرکی افراد روز به روز شاهد افزایش بیماری های غیر واگیردار در جامعه هستیم.
هاشمی اظهار داشت: ورزش همگانی باید در تمام بخش های جامعه به منظور ایجاد شور و نشاط گسترش پیدا کند.
وی بیان کرد: صدا و سیما در یک ساعت مشخص زنگ ورزش همگانی را به صدا در بیاورد تا همه ی کارکنان دستگاههای دولتی به سمت ورزش سوق داده شوند.
وی افزود: تمام سازمان ها و نهاد های دولتی باید یک نفر را به عنوان نماینده ورزش همگانی به اداره کل ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان معرفی کنند.
وی گفت: با هدف توسعه ورزش دوچرخه سواری در سیستان و بلوچستان از محل اعتبارات دهیاری ها چند دستگاه دوچرخه خریداری و به صورت عمومی در اختیار جوانان روستاها قرار گیرد.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: همچنین تمام مراکز شهرداری های استان نسبت به خرید دوچرخه برای استفاده شهروندان در پارک ها اقدام کنند.
هاشمی اظهار داشت: سیستان و بلوچستان آن گونه که شایسته جوانان آن است متاسفانه در بخش ورزش های همگانی نتوانسته درخشش داشته باشد در حالی که از جوانان مستعد در حوزه ورزش برخوردار است.
وی ادامه داد: دولت تدبیر و امید در چند سال اخیر توجه ویژه ای به استعداد یابی ورزشی در میان جوانان، برگزاری مسابقات ملی و بین المللی و ایجاد فضاهای ورزشی در این استان کرده است.
**توجه به ورزش بانوان در دولت تدبیر و امید
سمانه .س. یکی از ورزشکاران رشته بدمینتون سیستان و بلوچستان به خبرنگار ایرنا گفت: با روی کار آمدن مدیرکل جدید ورزش و جوانان وضعیت امکانات و حمایت از ورزشکاران کمی بهتر شده اما باید برای رفاه ورزشکاران بیشتر تلاش شود.
وی ادامه داد: چند سال قبل برخی از ورزشکاران برای اعزام به اردوی کشوری مجبور شدند تا از هزینه شخصی خود مکان رزرو کرده و بار مالی سنگینی به دوش بکشند.
وی افزود: همچنین می توان به وضوح افزایش مشارکت بانوان در تمام رشته ها را مشاهده کرد.
معاون وزیر ورزش و جوانان در امور بانوان در اینباره گفت: مشارکت بانوان در ورزش های قهرمانی و همگانی در چهار سال اخیر 1،5 برابر افزایش پیدا کرده است که نشان از توجه ویژه دولت تدبیر و امید به این حوزه دارد.
فریبا محمدیان بیان کرد: اختصاص سهم 49 درصدی جمعیت کشور به بانوان همزمان با خودش برای این قشر نقش آفرینی می آورد بر این اساس برنامه های مختلفی تا سال 1400 در این بخش برنامه ریزی و تدارک شده است.
وی گفت: نهادینه سازی ورزش در خانواده با محوریت زنان و دختران با رویکرد ایجاد کسب و کار ورزشی از جمله برنامه های وزارت ورزش و جوانان محسوب می شود.
وی ادامه داد: پیشرفت های سیستان و بلوچستان در حوزه ورزش بانوان قابل تقدیر است و با تمام فدراسیون ها صحبت شده تا اولویت میزبانی را بر اساس شرایط در انجام برنامه های مختلف ورزشی در حوزه بانوان به این استان اختصاص دهند.
محمدیان با ابراز خوشحالی در افزایش تصدی گری بانوان سیستان و بلوچستان در پست های مدیریتی اظهار داشت: یکی از شاخص های توسعه یافتگی در دنیا شادابی و نشاط است و در این چهار سال مسئولان در کشور به دنبال افزایش سطح امید و نشاط در جامعه بودند.
مدیرکل ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: حدود 12 هزار نفر از بانوان استان به صورت سازمان یافته در رشته های مختلف ورزشی فعالیت می کنند.
ثوری افزود: با توجه به اقدامات خوب صورت گرفته در چهار سال گذشته سیستان و بلوچستان در حوزه ورزش بانوان جزو استان های برتر شناخته شده است.
وی اظهار داشت: 52 پروژه در دولت یازدهم در حوزه ورزش سیستان و بلوچستان به بهره برداری رسیده و جزو پنج استان برتر در این بخش شناخته شده ایم.
سیستان و بلوچستان با توانمندی های بی نظیر خود در صورت ادامه حمایت ها می تواند به یکی از قطب های ورزشی کشور تبدیل شود و نیز به واسطه موقعیت خاصی که دارد می تواند درصورت ادامه روند ایجاد زیرساخت های ورزشی مناسب میزبان بسیاری از بازیها و گردهمایی های ورزشی حوزه اقیانوس هند و کشورهای آسیای میانه باشد.
سفر وزیر ورزش و جوانان به همراه معاونان و روسای 11 فدراسیون به سیستان و بلوچستان که امروز انجام می شود نشان از توجه خاص دولت به این استان دارد.
7311**6081 خبرنگار: اسماعیل مرادقلی** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.