به گزارش ایرنا در پی فرارسیدن سالروز شهادت مظلومانه رییس مذهب جعفری، سیستان و بلوچستان غرق در عزا و ماتم شده و شیفتگان و دلدادگان به خاندان عصمت و طهارت با برپایی آیین های عزاداری و سوگواری در مساجد و حسینه های استان عشق و علاقه خود را به آن امام همام به نمایش گذاشتند.
به همین مناسبت از روز گذشته سر در ادارات، معابر عمومی، مساجد و اماکن کسب و کار از سوی عاشقان و پیروان خاندان عصمت و طهارت (ع) سیاه پوش شد.
حجت الاسلام محمد باقری مدیر حوزه های علمیه استان سیستان و بلوچستان با تسلیت سالروز شهادت ششمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت گفت: امام صادق نمادی از نرمش قهرمانانه در مقابل مخالفان بودند.
وی افزود: مبلغان اسلام حلقوم جهان اسلام و مظلومان عالم هستند و هر کس نمی تواند و یا نمی خواهد این چنین عمل کند خود را مبلغ و پیرو نبی مکرم اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع) نداند.
همچنین مساجد علی بن ابیطالب (ع)، المهدی (عج) ، امام جعفر صادق(ع) و سایر مساجد و تکایای زاهدان از شب گذشته و امروز میزبان عزاداران ششمین امام شیعیان جهان بودند.
آیین عزاداری سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) همچنین با حضور قشرهای مختلف مردم ولایتمدار شهرستانهای زابل، هیرمند، زهک، هامون، نیمروز، خاش، میرجاوه، سراوان، ایرانشهر، دلگان، بزمان، سرباز، کنارک، نیکشهر و چابهار در مساجد و تکایا برگزار شد.
برپایی ایستگاههای صلواتی و توزیع نذورات و برگزاری مجالس روضه خوانی در مساجد، منازل و اماکن عمومی از دیگر برنامه های اجرا شده در سالروز شهادت ششمین اختر آسمان امامت و ولایت در استان سیستان و بلوچستان است.
امام جعفر صادق(ع) ششمین پیشوای شیعیان در 17ربیع الاول 83 هجری قمری در مدینه چشم به جهان گشود و پدر ایشان امام محمد باقر(ع) و مادر پرهیزگار این امام همام «ام فروة» بودند. «صابر، طاهر و فاضل» از لقب های امام صادق(ع) و ابوعبدالله کنیه این امام همام(ع) است.
پیشوای ششم شیعیان(ع) به دلیل راستی و درستکاری صادق لقب گرفت و از همان دوره کودکی با آموزه های پدر والامقام خود برای برعهده گرفتن امامت مسلمانان آماده و اینگونه پس از شهادت امام محمد باقر(ع) در 114 هجری قمری در 31 سالگی مقام والای امامت را عهده دار شد. ایشان در مدت 34 سال پیشوایی خویش خلافت حاکمانی از خاندان بنی امیه و بنی عباس را درک کرد، افرادی که هر کدام تلاش می کردند، از فعالیت های امام صادق(ع) در مسیر گسترش و نشر معارف اسلامی جلوگیری کنند.
این امام همام(ع) در شرایط سیاسی- اجتماعی آن روزگار از فعالیت های علمی خویش دست نکشید و با پایه گذاری مکتب جعفری، دامنه فقه و دانش اهل بیت(ع) را گسترش داد و آن را به طرف شکل گیری یک جنبش فکری و فرهنگی پیش برد که در نتیجه آن، شاگردان زیادی از علم سرشار امام صادق(ع) بهره بردند و با کسب دانش ایشان و آشنایی با معارف اسلامی به شناساندن این دین الهی در کشورها و سرزمین های دور دست اقدام کردند.
سرانجام امام جعفر صادق(ع) که رسالت رهبری جامعه مسلمانان را در سال های امامت خویش با نگاه علمی و فرهنگی ویژه ای به انجام رساند، به دستور منصور دوانیقی خلیفه عباسی، مسموم شد و در 25 شوال 148 هجری قمری در 65 سالگی به شهادت رسید و جهان اسلام را در غمی شگرف فرو برد.
3213**6081خبرنگار: اکبر نوری**انتشاردهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.