به گزارش ایرنا انوشیروان محسنی بندپی روز سه شنبه در آیین افتتاح پایگاه های توانبخشی در پنج استان کشور که در شهرستان سراوان برگزار شد اظهار داشت: براساس ماده 78 در قانون برنامه ششم توسعه، طرح CBR(پوشش خدمات توانبخشی مبتنی بر جامعه شهری)مطرح شد.
وی ادامه داد: هم اینک 10 شهرستان در استان سیستان و بلوچستان، هفت شهرستان در استان کرمان، 2 شهرستان در استان گلستان، یک شهرستان در استان خراسان رضوی، یک شهرستان در استان خوزستان و یک شهرستان در استان چهارمحال بختیاری به طور همزمان از طرح CBR بهره مند شدند.
وی تاکید کرد: این شهرستان ها از کمترین شاخص های توسعه یافتگی در کشور برخوردار بودند.
وی بیان کرد: بعد از اجرای موفقیت آمیز CBRروستایی تصمیم گرفته شد تا این طرح در شهرهای محروم نیز اجرا شود.
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: اجرای طرح در مکان هایی که برحسب شرایط از توسعه یافتگی کمتری برخوردار بودند آغاز شد.
محسنی بند پی اظهار داشت: بر اساس اطلاعات مرکز آمار کشور این مناطق نیازمند توجه بیشتر مسئولان هستند.
وی افزود: دولت تدبیر و امید در سازمان بهزیستی سه راهبرد پیشگیری از بروز شیوع آسیب های ناشی از معلولیت، غربالگری شنوایی و غربالگری بینایی سنجی را در دستور کار قرار داد.
وی ادامه داد: سازمان بهزیستی در طرح غربالگری شنوایی در صورت شناسایی فرد مورد نظر برای کشت حلزون و یا جراحی وی را به پزشک متخصص معرفی می کند.
وی بیان کرد: کودکان سه تا پنج سال توسط سازمان بهزیستی غربالگری بینایی می شوند.
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: یکی از مهمترین عوامل کم بینایی و یا نا بینایی در افراد زیر 20 سال تنبلی چشم است.
محسنی بند پی با اشاره به اجباری شدن مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج افزود: بر اساس ماده 75 قانون برنامه ششم توسعه مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج در کشور اجباری شد.
وی بیان کرد: توانمند سازی مددجویان از جمله مهمترین برنامه های سازمان بهزیستی است.
وی ادامه داد: سوانح و حوادث جاده ای یکی از مهمترین علل بروز معلولیت در کشور است.
وی تاکید کرد: افزون بر22هزار معلول ضایعه نخایی زیر پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند و افزون بر پنج هزار نفر نیز پشت نوبت هستند.
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: هدف ما در این سازمان گسترش خدمات توانبخشی است و در این مدت توانسته ایم در حوزه توانبخشی در سطح جهانی به لحاظ علمی، تخصصی و توانمند سازی در کنار کشورهایی همچون سوئد و آلمان قرار گیریم.
بندپی اظهار داشت: به دنبال فراهم آوردن شرایطی هستیم تا یک معلول بتواند در فعالیت های اجتماعی نقش آفرینی کند.
به گزارش ایرنا دکتر انوشیروان محسنی بند پی صبح امروز با سفر به شهرستان سراوان ضمن بازدید از نمایشگاه توانمندی های معلولان و افتتاح مرکز توانبخشی کودکان کم شنوا و ناشنوا در سراوان، پایگاههای CBR (پوشش خدمات توانبخشی مبتنی بر جامعه شهری)را ازطریق ویدئو کنفرانس در 10 شهر سیستان و بلوچستان و چهار استان دیگر افتتاح کرد.
شهرستان سراوان با داشتن 13 هزار و 905 کیلومتر مربع وسعت در فاصله 347 کیلومتری زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان واقع شده است.
7336**3213 خبرنگار: احسان بختیاری **انتشاردهنده: اکبر نوری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.