به گزارش روابط عمومی استانداری سیستان و بلوچستان، علی اصغر جمشیدنژاد یکشنبه شب در کارگروه احیای تالاب بین المللی هامون با اشاره به اهمیت این تالاب برای 2 کشور ایران و افغانستان بر استفاده بهینه از منابع آب، جلوگیری از تبخیر و تامین آب تالاب و همچنین مباحث مربوط به حفاظت از محیط زیست تاکید کرد.
وی افزود: تلاش های زیادی در سطح استان و با مشارکت دانشگاهها برای تهیه سند جامع مدیریت یکپارچه تالاب بین المللی هامون با هدف استفاده بهینه از آب موجود برای احیای تالاب صورت گرفته است.
وی گفت: اخیرا رئیس جمهوری به طور مشخص نسبت به موضوع تالاب ها از جمله تالاب هامون اظهار نظر کردند که نشان می دهد این موضوع از سوی دولت در مذاکراتی که با مقامات کشور افغانستان داشتند، به صورت جدی مورد توجه است.
معاون سیاسی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان اظهار داشت: جنگ های آینده، جنگ بر سر آب است بنابر این راهی نداریم جز اینکه اولویت نخست خود را فرهنگ سازی صرفه جویی و استفاده بهینه از منابع آبی قرار دهیم.
جمشیدنژاد افزود: اولویت های چهارگانه مصارف آب به ترتیب عبارت از مصارف آشامیدنی، محیط زیست، کشاورزی و صنعت است و بر اساس این برنامه باید با بکارگیری فناوری روز و یافته های علمی از تبخیر منابع آبی در اختیار جلوگیری کرد.
وی گفت: با توجه به قرار گرفتن بخشی از تالاب بین المللی هامون در خاک افغانستان در واقع منافع هر 2 کشور را در بر خواهد گرفت و عامل تهدید است بنابر این برای کاهش بحران آب، دیپلماسی آب همان طور که تاکنون در بیشتر مذاکرات با کشور همسایه مورد توجه بوده، اکنون نیز پیگیری می شود.
وی تاکید کرد: اجرای سند مدیریت جامع یکپارچه تالاب هامون با توجه به ارجحیت منافع منطقه ای از سوی بخش های دولتی و جوامع محلی یک ضرورت و نیاز اساسی است.
به گزارش ایرنا تالاب بین المللی هامون از سه دریاچه کوچک به نام های هامون پوزک (میانی)، هامون صابوری (شمالی) و هامون هیرمند تشکیل شده است که در زمان وفور آب به هم متصل می شوند و دریاچه هامون را تشکیل می دهند.
منطقه حفاظت شده هامون به دلیل قرار گرفتن در مرکز مناطق کویری و نیمه کویری کشورهای ایران و افغانستان، تنها مامن زیست پرندگان مهاجر شرق کشور است و تاکنون بیش از 183 گونه پرنده در دریاچه هامون مشاهده شده است.
بیش از 100 گونه جانوری از جمله گراز، گربه وحشی و روباه نیز در حواشی این دریاچه زیست می کردند که قطع جریان آب هیرمند به مرز ایران، کمبود نزولات آسمانی، خشکیدن هامون و در نهایت بروز خشکسالی و استمرار آن در 18 سال گذشته سبب شده مهاجرت پرندگان و حیات جانوران در این منطقه به مخاطره بیافتد.
هامون بزرگترین دریاچه آب شیرین با مساحتی حدود پنج هزار و 700 کیلومترمربع در سراسر فلات ایران محسوب می شود که در ناحیه کویری و بیابانی شرق کشور، در شمال سیستان و بلوچستان واقع شده است.
3042**3213 دریافت کننده: محدثه حیدری گرجی **انتشاردهنده: اکبر نوری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.