دراین مطلب آمده است: در 3 ماه اول امسال تصادفات منجر به فوت در حوزه پلیس راهور 13 درصد کاهش داشت.رییس پلیس راهور استان در گفت و گوی اختصاصی با «سیستان و بلوچستان» گفت: در 3 ماه اول سال گذشته 16 مورد تصادف منجر به فوت در استان رخ داد که این رقم در مدت مشابه امسال 14 فقره بود که کاهش 13 درصدی را نشان می دهد.سرهنگ «ابوالحسن ملکی» افزود: همچنین تعداد متوفیان ناشی از تصادفات در 3 ماه اول امسال 15 نفر گزارش شده است که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 17 نفر بود و 12 درصد کاهش را نشان می دهد.
افزایش تصادفات جرحی و خسارتی
وی اظهار کرد: در 3 ماه اول امسال میزان تصادفات جرحی 8 و تصادفات خسارتی 16 درصد افزایش را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد که افزایش دمای هوا، وزش بادهای 120 روزه و گرد و غبار بر افزایش تصادفات تأثیرگذاشته است و سبب خستگی و بی دقتی راننده شده است.
وی اضافه کرد: بیشترین تصادفات در شهرستان های زاهدان، زابل و چابهار گزارش شده است که حجم زیاد تردد، فراوانی تخلفات و وسایل نقلیه و تردد عابران و حجم کاربران ترافیک سبب افزایش تصادفات در شهرهای بزرگ شده است.
در این میان بی توجهی به جلو، رعایت نکردن حق تقدم، تخطی از سرعت مجاز و ناتوانی در کنترل وسیله نقلیه عمده دلایل وقوع تصادفات درون شهری است.وی درباره اقدامات انجام شده برای کاهش تخلفات و تصادفات درون شهری گفت: با توجه به افزایش تصادفات در 3 ماه اول امسال در حوزه درون شهری طرح برخورد با موتورسواران متخلف و رانندگان قانون گریزی که تخلفات حادثه ساز دارند از طریق دوربین ها و سیستم های نظارتی متغیر و نیز نظارت پلیس در حال اجراست.
توقیف 3 ماهه خودرو برای حرکات مخاطره آمیز
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که از سال های گذشته در بخش های مختلف شهر مشاهده شده است ایجاد رفتارهای نابهنجار و خطرناک و انجام حرکات مخاطره آمیز در خیابان های دانشگاه، بزرگمهر، جمهوری و ... بوده است که به دلیل حساسیت موضوع و برهم زدن آرامش و امنیت شهروندان اقداماتی در این زمینه انجام شده است. وی ادامه داد: براین اساس در هماهنگی با دادستان زاهدان مقرر شد طرح تلفیقی هفته ای دو شب در خیابان های دانشگاه و بزرگمهر و در ساعات متفاوتی از شب انجام شود.
تجهیز برخی خیابان ها به سیستم هوشمند
همچنین با دستور دادستان میزان مجازات مورد نظر برای رانندگان متخلف افزایش یافته و به میزان توقیف از یک هفته تا 3 ماه در نظر گرفته شده است.وی بیان کرد: خیابان های دانشگاه، جمهوری اسلامی و دیگر معابری که رانندگان در آن حرکات مخاطره آمیز انجام می دهند و سلب آسایش می کنند به سیستم هوشمند مجهز است و عملکرد رانندگان به صورت نامحسوس رصد می شود، به طوری که بر اساس آمار سال گذشته روزانه حداقل 500 خودرو به دلیل تخلف سرعت غیرمجاز در خیابان دانشگاه اعمال قانون می شد. اکنون تعداد خودروهای اعمال قانون شده کاهش یافته و شرایط رانندگی در خیابان دانشگاه بهتر شده است و رفتارهای نابه هنجار نیز کمتر مشاهده می شود. بنابراین این رویکرد را ادامه می دهیم تا آرامش بیشتر و تخلفات کمتر شود.
وی خاطرنشان کرد: در خیابان های اصلی زاهدان دوربین نصب شده است و تعداد آن ها در حال افزایش است همچنین در دیگر نقاطی که سرعت حرکت بالاست و حرکات مخاطره آمیز انجام می شود دوربین نصب می شود. این دوربین ها شامل نظارت تصویری، کنترل سرعت و ثبت تخلف است. با هماهنگی های انجام شده با شهرداری دیگر معابر اصلی که تخلفات حادثه ساز در آن رخ می دهد هوشمندسازی می شود و از دوربین های به روز استفاده خواهد شد.
مرکز مانیتورینگ 2 ماه دیگر راه اندازی می شود
ملکی، اظهار کرد: مرکز کنترل ترافیک و مانیتورینگ زاهدان هم تا دو ماه آینده در زاهدان راه اندازی می شود. مجری این طرح شهرداری زاهدان است و پس از تجهیز شدن افتتاح می شود. امروزه در شهرهای بزرگ ترافیک هوشمند و سیستمی مدیریت و استفاده از مرکز مانیتورینگ سبب کاهش آسیب پذیری و خستگی نیروهای پلیس می شود. افزایش سرعت، رسیدگی پلیس را در پی دارد و عملکرد راننده رصد می شود همچنین با ثبت تخلف سبب ایجاد جو ناامنی برای رانندگان متخلف می شود و آن ها برابر مقررات اعمال قانون می شوند و از طریق پیامک هم اطلاع رسانی می شود که پایبندی بیشتر به قوانین راهنمایی و رانندگی را در پی دارد.
بیلبوردهای حادثه ساز
وی بیان کرد: باید مسئولان استان از جمله استاندار و شهرداران همراهی بیشتری با پلیس داشته باشند تا شرایط لازم برای کنترل ترافیک و کاهش تصادفات فراهم و معابر هوشمندسازی و مدیریت ترافیک بهتر شود.وی درباره بیلبوردهای تبلیغاتی نصب شده در شهر اظهار کرد: به دلیل نوع و جنس استفاده شده در بیلبوردهای تبلیغاتی و مناسب نبودن مکان نصب، خیره شدن چشم راننده و اختلال در دید را در پی دارد و توجه راننده را از رانندگی به خود معطوف می کند که بر این اساس با متولیان بیلبوردهای حادثه ساز برخورد می شود، البته برخی از نهادهای مسئول در این زمینه همکاری لازم را ندارند.رئیس پلیس راهور استان گفت: هدف پلیس از جریمه کردن و انتقال خودرو به پارکینگ بازدارندگی است و انتظار می رود کاربران ترافیک به قوانین راهنمایی رانندگی پایبند باشند. بیشترین آسیب پذیری کاربران ترافیکی در حوزه عابران پیاده است و باید این قشر از جامعه براساس ماده 215 آیین نامه راهنمایی رانندگی به تکالیف خود عمل کنند. وی درباره تردد خودروهای با پلاک دیگر شهرهای کشور در استان اظهار کرد: با توجه به مدارک متقاضی و آدرس محل سکونت فرد پلاک به نام شخص صادر می شود و به همین دلیل پلاک های غیربومی هم در شهر دیده می شود که البته برای پلیس تفاوتی ندارد و در صورت بروز تخلف با رانندگان متخلف برخورد می شود.
8006**6081دریافت کننده: نرگس تیموری**انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.