به گزارش ایرنا مجتبی شجاعی سه شنبه شب در همایش ثبت وقایع حیاتی و نشست هماهنگی ائمه جمعه و دهیاران بخش مرکزی خاش اظهار داشت: فعالیت های دهیاران به عنوان نمایندگان دولت در نقاط روستایی دارای اهمیت و حساسیت خاصی برخوردار است و ضرورت دارد این قشر با تمام توان پای کار باشند و برنامه های دولت را در روستاها پیاده کنند.
وی افزود: دهیاران، شوراها، علما و معتمدان در مباحث توسعه و عمران روستایی، بهداشتی، ورزشی و تفریحی، فرهنگی و اجتماعی، سیاسی و امنیتی به عنوان بازوهای قوی دولت به شمار می آیند.
رئیس اداره ثبت احوال شهرستان خاش نیز در این نشست با بیان اینکه ثبت واقعه فوت در سیستان و بلوچستان دارای شاخص 86 درصدی است، گفت: در این راستا نیاز است که دهیاران و ساکنان روستایی با ثبت احوال در زمینه ثبت به موقع ولادت و فوت همکاری بیشتری داشته باشند.
موسی شاولی بر افزود: ثبت دیرهنگام فوتی ها علاوه بر اینکه سبب سوء استفاده از اسناد هویتی ملی می شود در مباحث جمعیتی و نیز تامین امنیت کشور اختلال به وجود می آورد.
وی ادامه داد: مهلت ثبت قانونی واقعه ولادت 15 روز و مهلت قانونی برای ثبت واقعه وفات 10 روز است که انتظار می رود دهیاران در این رابطه یاری گر اداره ثبت احوال باشند.
جانشین دادستان شهرستان خاش نیز در این نشست با اشاره به جایگاه قانونی و حقوقی وظایف دهیاران و شوراهای اسلامی روستایی در اصالت و صحت ثبت وقایع حیاتی و همچنین تائید و یا رد اسناد فاقدان شناسنامه گفت: ثبت آمار دقیق وقایع حیاتی و بررسی علمی عوامل مرگ و میرها و حوادث اجتماعی برای کنترل و کاهش عوامل آسیب های اجتماعی امری ضروری است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
احسان ناصری بحرآبادی با اشاره به اینکه آمار و اطلاعات درست و صحیح بر تمام جنبه‌های زندگی اجتماعی افراد تاثیرگذار است، افزود: باید اهمیت ثبت به موقع وقایع به مردم اطلاع‌ رسانی شود.
وی تاکید کرد: تمام دهیاری‌ها، مراکز بهداشت و درمان و خانه ‌های بهداشت مکلف هستند وقایع حیاتی را در اسرع وقت به اداره ثبت احوال اعلام کنند.
وی ادامه داد: در صورت کوتاهی عامدانه، دهیاران و شوراهای اسلامی برای اعلام نکردن وقایع وفات قانون برای این افراد مجازات پیش بینی کرده است.
وی افزود: ثبت داده های جمعیتی «ولادت و فوت » در صورت پوشش کامل می تواند در تامین حقوق انسانی افراد و مطالعات جمعیت شناسی، خانواده و نیاز سنجی ملی و بومی موثر باشد و اثر بخشی و سودمندی آمارهای حیاتی برای تحقیقات علمی به کیفیت، صحت و دقت آنها بستگی دارد.
جانشین دادستان خاش گفت: ازدواج زنان ایرانی با اتباع بیگانه غیرقانونی معضلات زیادی را برای کشور به همراه دارد که تولد فرزندان بدون هویت یکی از این مسائل است.
به گزارش ایرنا شماری از مسئولان و دهیاران در این نشست به بیان دیدگاههای خود پرداختند.
خاش در 185 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان واقع شده است.
7310**3213خبرنگار: محمدامین میربلوچزهی **انتشار دهنده: اکبر نوری
اخبار لحظه به لحظه را در کانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال کنید. @irnazahedan
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.