کارشناس موسیقی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: برگزاری جشنواره های موسیقی نظیر جشنواره موسیقی"آواها و نواهای وحدت"در سیستان و بلوچستان سبب ایجاد وحدت، انسجام، تبادل و تعامل بیش از پیش میان هنرمندان و صاحب اثران موسیقی خواهد شد.

احمد گلیانی کارشناس موسیقی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به برگزاری جشنواره موسیقی آواها و نوای وحدت در سیستان و بلوچستان در اواسط تیرماه سال جاری ، اظهار داشت: این جشنواره از 13 الی 15 تیرماه سال جاری در تالار اشراق زاهدان، مجتمع فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان و با حضور جمعی از هنرمندان، پیشکسوتان حوزه هنر و موسیقی و صاحب اثران برگزار می شود.

گلیانی موسیقی‌استان سیستان و بلوچستان را متمایز  و ویژه دانسته و اذعان داشت: موسیقی سیستان و بلوچستان به عنوان بخش مهمی از موسیقی اقوام ایرانی محسوب می‌شود و جایگاه ویژه ای در نگاه سایر مردم کشور به موسیقی را از آن خود کرده است. همچنین موسیقی سنتی سیستان و بلوچستان با پرورش هنرمندانی مانند: محمد زندشاهی، اسحق بلوچ نسب، رسول بخش زندشاهی، حبیب اله قادر آتش گر و دیگر هنرمندان برجسته ، به خوبی ایفای نقش کرده است.

وی در خصوص تاثیر برگزاری جشنواره هایی مانند جشنواره موسیقی"آواها و نواهای وحدت سیستان و بلوچستان" ، در رشد و اعتلای موسیقی استان، بیان داشت: موسیقی پیام آور صلح ،دوستی ،وحدت و یکپارچگی میان اقوام بوده و برگزاری جشنواره هایی از این قبیل می تواند سبب انسجام اقوام و افزایش تعامل و ارتباط میان هنرمندان و رشد و پیشرفت موسیقی سیستان و بلوچستان و تغییر نگاه جهانیان به این استان شود .

وی استقبال هنرمندان برای ثبت نام در جشنواره موسیقی "آواها و نواهای وحدت سیستان و بلوچستان" را مطلوب دانست و تصریح کرد: مهلت ثبت نام هنرمندان برای شرکت در جشنواره موسیقی آواها و نواهای وحدت سیستان و بلوچستان از اواسط بهمن ماه سال 95 آغاز شده و تا اواخر خرداد ماه سال جاری بوده است که با توجه به وجود محدودیت برای نام نویسی هنرمندان و همچنین عدم اطلاع برخی از هنرمندان برای حضور در جشنواره، برخی گمانه زنی ها برای کاهش تعداد شرکت کنندگان در این جشنواره وجود داشت که خوشبختانه پس از اطلاع رسانی ، استقبال بی نظیری از سوی هنرمندان برای ارسال آثار به جشنواره و نام نویسی آنان صورت گرفت .

کارشناس موسیقی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان ضمن اشاره به افزایش سهمیه سیستان و بلوچستان برای حضور هنرمندان در جشنواره موسیقی از سوی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان، افزود : با رایزنی های صورت گرفته توسط مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان و انتخاب آثار ارسالی از سوی هنرمندان توسط هیات اولیه داوران ، سهمیه جشنواره برای شرکت کنندگان در حوزه های گروه نوازی رقابتی ، تک نوازی رقابتی  و پیشکسوتان افزایش یافت .

احمد گلیانی با تاکید بر اینکه جشنواره موسیقی آواها و نواهای وحدت سیستان و بلوچستان اولین جشنواره موسیقی آواها و نواها در سطح استان است ، تصریح کرد:  هنر و موسیقی بویژه موسیقی سنتی زبان بیان احساسات اقوام و انسان ها است و آداب ، رسوم و سنن اقوام مختلف را به نمایش می گذارد و  تمامی قومیت ها دراین جشنواره حضور داشته و آثار مختلف حماسی، عرفانی و دینی برای جشنواره ارسال شده است  . 

وی یکی از مهم ترین دلایل نام گذاری جشنواره موسیقی تحت عنوان جشنواره "آواها و نواهای وحدت سیستان و بلوچستان" را وحدت ،انسجام و همبستگی میان اقوام سیستانی و بلوچستانی است که این همبستگی در بخش های اجتماعی و فرهنگی مردم استان نیز مشهود است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.