دراین مطلب آمده است: هر سال با فرارسیدن تابستان، بسیاری از خانواده ها برای پر کردن ساعات فراغت فرزندانشان آن ها را به مکان های ورزشی می برند اما در این میان مدارس فوتبال بیشتر مورد توجه قرار می گیرد و اغلب برای ثبت نام فرزندانشان در این فضاها اقدام می کنند. این موضوع سبب شده است تا تعداد مدارس فوتبال در نقاط مختلف استان افزایش یابد و با عناوین مختلف ثبت نام طرح های اوقات فراغت را انجام دهند، از این رو وجود مدارس مختلف نگرانی هایی را برای خانواده ها دربر دارد و سبب می شود در انتخاب مکان درست برای فرزند خود بر سر چندراهی قرار گیرند و مردد باشند که کدام مدرسه بهتر و استاندارد تر است چرا که به دنبال آن هستند تا فرزندشان را در سطوح خوب ورزشی ببینند. مدارس فوتبال متعددی در نقاط مختلف کشور فعال شده و اقدام به ثبت نام کرده است که تبلیغات چند مورد آنان در این استان نیز به چشم می خورد تبلیغاتی که سبب شده کودکان و نوجوانان علاقه مند به فوتبال با توجه به نام این مدارس، مشتاق حضور در آن شوند اما خانواده های آنان به دلیل هزینه هایی که گاه این مدارس به ظاهر مطرح طلب می کند ترجیح می دهند فرزندشان را در مدارس دیگری ثبت نام کنند که هزینه آن کم تر است.
سرگردانی خانواده ها
یکی از والدین در این باره می گوید: مدارس فوتبال متعددی با اسامی مختلف در زاهدان راه اندازی شده و مشغول ثبت نام است اما با این وجود خانواده ها نمی دانند کدام مدرسه مجوز دارد و از استاندارد های روز برخوردار است. «حسین سراوانی» می افزاید: سال گذشته برای ثبت نام فرزندم به یکی از مدارس فعال در زاهدان مراجعه کردم و با وجود پرداخت شهریه چند صد هزار تومانی فقط شاهد آن بودم که یک توپ به بچه ها داده می شد و آنان پس از چند دقیقه نرمش و شوت به فوتبال می پرداختند کاری که در هر کوچه و خیابانی می توانند انجام دهند. به گفته وی، خیلی از خانواده ها برای فراگیری آموزش های آکادمیک فرزندشان را به این مدارس می آورند اما نه تنها این آموزش ها ارائه نمی شود بلکه همان فوتبال کوچه و خیابان البته با پرداخت هزینه به زمین ها آمده است. یکی دیگر از والدین می گوید: فرزندم از دیرباز به فوتبال علاقه داشت و در این مدت بارها برای ثبت نام او اقدام کرده ام اما در مدارس فوتبال تنها یک توپ به آن ها داده می شد و معمولا خبری از آموزش مطلوب نیست. «مهدی کیخایی» ادامه داد: در همین میان در سن 6 سالگی آسیب هایی به فرزندم وارد شد که می توانست حتی آینده او را تحت تاثیر قرار دهد از این رو به دلیل حداقل حفظ سلامتی اش مانع حضورش در این مدارس شدم. وی اظهار می کند: امسال نیز مسئولان مدارس جدید در شهر تبلیغات زیادی انجام داده اند که مجدد فرزندم را برای حضور در مدارس فوتبال بی تاب کرده و سبب شده است تا به دنبال مدرسه ای مناسب و مطمئن برای ثبت نام او باشم.
«فهیمه کشتگر» دیگر شهروند زاهدانی می گوید: اسامی مدارس فوتبال باشگاه های مطرح کشور در معابر شهری زاهدان سبب شده است تا بسیاری از کودکان و نوجوانان به دلیل عنوان شدن نام این باشگاه ها به دنبال حضور در آن باشند چرا که باشگاه های بنام، طرفداران خاص خودشان را دارد و کم تر کسی پیدا می شود که تمایل به حضور در آن را نداشته باشد. وی می افزاید: در سال های گذشته نیز ثبت نام این مدارس بود اما تا آن جا که می دانم از میان علاقه مندان این باشگاه ها کسی به عنوان استعداد معرفی نشد تا با سرمایه گذاری به اسطوره فوتبال تبدیل شود، بلکه فقط برای پر کردن اوقات فراغت اقدام به ثبت نام کردند و پس از تابستان به نوعی این مدارس در خواب زمستانی فرو رفت. وی خاطرنشان می کند: خانواده ها به دنبال حضور فرزندانشان در بالاترین درجه های ملی هستند و با این نگاه آن ها را به مدارس فوتبال می آورند و اگر در این راه اقدام مثبتی انجام نشود بهتر است نوجوانان، جوانان و حتی کودکان استان وقت خود را در همان معابر شهری بگذرانند.
وابسته نبودن مدارس فوتبال به باشگاه های بزرگ
مسئول روابط عمومی هیئت فوتبال استان در این باره می گوید: در استان چند مدرسه فوتبال در حال فعالیت است و شهر زاهدان از 5 مدرسه بهره می برد که این مدارس پس از طی مقررات فدراسیون فوتبال از این هیئت مجوز فعالیت گرفته اند و بر اساس این قوانین باید عمل کنند و در صورت فاصله گرفتن با آنان برخورد می شود.
«حسین اسلامی» می افزاید: براساس قوانین فدراسیون فوتبال، مربیان مدارس فوتبال نه تنها باید از علوم روز این ورزش بهره ببرند بلکه برای فعالیت در این پست باید حد اقل مدرک مربیگری درجه C را داشته باشند در غیر این صورت فعالیت آنان در مدارس غیر قانونی محسوب و از ادامه این فعالیت پیشگیری می شود. وی بیان می کند: براساس قانون باید مربیان در مدت کلاس برای تدریس حضور داشته باشند و هر مربی نیز باید از یک دستیار بهره ببرد اما از آنجایی که مدارس فوتبال خصوصی است گاهی پیش آمده که به دلیل عقب افتادن حقوقش محل تمرین را ترک کرده است که این تنها دلیل حضور نیافتن مربی در مدارس فوتبال بوده است.
وی درباره برگزار نشدن دوره های آموزشی تئوری نیز می گوید: براساس آیین نامه فدراسیون فوتبال به دلیل خسته شدن کودکان زیر 10 سال از حضور در کلاس تئوری و کاهش بازدهی این کلاس ها، دوره های تئوری برای فراگیران زیر 10 سال برگزار نمی شود و آن ها باید آموزش های تئوری را همزمان با تمرین های عملی در زمین فرا گیرند که به همین دلیل برای افراد زیر 10 سال در مدارس فوتبال استان کلاس های تئوری برگزار نمی شود. وی می گوید: پنج مدرسه فوتبال در زاهدان اقدام به ثبت نام فراگیر کرده اند که این مدارس صد در صد خصوصی است و خود هزینه های مورد نیازشان را تقبل می کنند اما نکته قابل توجه این است که هیچ کدام زیرنظر باشگاه های بزرگ کشور نیستند و از سوی این باشگاه ها حمایت نمی شوند و خانواده ها نباید انتظار داشته باشند که فرزندشان با ورود در این باشگاه ها به باشگاه های بزرگ کشور وارد شوند. به گفته وی در این میان برخی مدارس با 15 سال فعالیت توانسته اند بازیکنان زیادی را از رده نونهالان و نوجوانان به رده جوانان معرفی کنند دیگر مدارس هم تعداد قابل توجه ای از استعداد های استان را شناسایی و معرفی کرده اند، اما برخی هم مدتی کم فروغ بودند و آن گونه که باید استعدادها را شناسایی نکردند. اسلامی، اذعان می کند: اغلب مدارس فوتبال استان نگاه اقتصادی دارند و فقط به صورت فصلی برای کسب درآمد کار می کنند که پس از به پایان رسیدن تعطیلات تابستان آنان نیز در تعطیلات به سر می برند و این سبب شده است تا بازدهی مدارس فوتبال در استان کاهش یابد که این چندان قابل قبول نیست.
فعالیت با مجوز فدراسیون
معاون توسعه امور ورزشی اداره کل ورزش و جوانان نیز در این باره می گوید: در استان مدارس فوتبال به صورت صد درصد خصوصی اداره می شود و این اداره کل نمی تواند در فعالیت های آن دخالت داشته باشد چرا که زیر نظر این اداره کل نیستند و مجوز فعالیتشان را نیز از فدراسیون فوتبال دریافت می کنند از این رو این مدارس به طور مستقیم زیر نظر فدراسیون قرار می گیرند و اداره کل ورزش و جوانان در فعالیت های آن نقشی ایفا نمی کند. «ادهم کرد» می افزاید: از آنجا که مدارس فوتبال استان خصوصی است به طور صحیح سازماندهی نمی شوند و به هر گونه که خود بخواهند عمل می کنند از این رو میزان شهریه هایی که دریافت می کنند نیز متفاوت است چرا که برخی از مدارس فقط شهریه حضور فراگیر را دریافت می کنند و برخی نیز علاوه بر شهریه حضور از آنجایی که خود تهیه لباس و کفش را برعهده دارند هزینه بالاتری را به عنوان شهریه مشخص می کنند که چندان دور از انتظار نیست. به گفته وی به هر حال اولیایی که به هر دلیلی از اقدامات این مدارس ناراضی هستند یا شکایت دارند می توانند با حضور در اداره کل ورزش و جوانان یا اداره شهرستان خود، شکایتشان را مطرح کنند تا عملکرد آن مدرسه توسط بازرسان مورد بررسی قرار گیرد.
8006**6081دریافت کننده: نرگس تیموری**انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.