به گزارش ایرنا محمدهادی مرعشی روز پنجشنبه به مناسبت سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر در جمع خبرنگاران زاهدان اظهار داشت: تا پایان سال 2015 حدود 400 نوع مواد مخدر محرک روانگردان معرفی شده که نشان از پویایی و هوشمندی افراد تولید کننده آنهاست.
وی افزود: در کنار هر اقدامی که برای کنترل و کاهش مصرف مواد مخدر انجام می شود با ورود پدیده های جدید مواجه هستیم.
وی ادامه داد: اخیرا هم آخرین نوع مواد مخدر که یکی از نام هایش فلاکا است که مصرف آن سبب انجام اقدامات خشن و غیر قابل کنترل می شود به مرزهای کشور نزدیک شده اما نمونه ای از مصرف آن در کشور مشاهده نشده است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سیستان و بلوچستان اظهار داشت: از آنجایی که در کشورهای شرقی بخشی از این مواد تولید می شود احتمال ورود آن به داخل کشور وجود دارد و ممکن است ما را با خیلی از مسائل اجتماعی مواجه کند.
** 71 هزار نفر زیر پوشش مراکز ترک اعتیاد در سیستان و بلوچستان هستند
مرعشی گفت: 71 هزار نفر در سیستان و بلوچستان زیر پوشش مراکز خدمات درمانی و ترک اعتیاد قرار دارند که این آمار روز به روز در حال افزایش است.
وی افزود: 295 مرکز خدمات درمانی و ترک اعتیاد در سیستان و بلوچستان وجود دارد که در مقایسه با 90 مرکز موجود در سال 92 رشد سه برابری داشته است.
وی خاطرنشان کرد: مراکز درمانی ماده 15 و 16، خود گردان اجباری، متادون درمانی، گذری کاهش آسیب و شبانه معتادان از جمله مراکز ترک اعتیاد است که توانسته کمک قابل توجه ای به معتادان استان کند.
وی گفت: از جمله خساراتی که تولید، انتقال و مصرف موادمخدر در کشور ایجاد کرده این است که 58 درصد معتادن زیر 34 سال سن دارند و 64 درصد معتادان متاهل اند یعنی حدود هفت میلیون نفر از اعضای خانواده ها درگیر مواد مخدر هستند.
وی ادامه داد: 65 درصد همسر آزاری ها و 65 درصد طلاق ها، 40 درصد سرقت ها، 30 درصد کودک آزاری ها، 23 درصد نزاع ها، 20 درصد جرائم منکراتی و 10 درصد جرائم عمدی در کشور ناشی از مصرف مواد مخدر و آسیب های آن است.
** کشف 285 تن مواد مخدر در سیستان و بلوچستان
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سیستان و بلوچستان گفت: 220 تن انواع مواد مخدر سال گذشته در استان کشف شد که نسبت به مدت مشابه سال 94 افزایش 39 درصدی را نشان می دهد.
مرعشی بیان کرد: تریاک با 187 تن و حشیش با 24 تن بیشترین نوع مواد مخدر کشفی در استان بوده است.
وی افزود: همچنین سال گذشته با اجرای طرح برخورد با خرده فروشان در سطح استان، 2 هزار و 30 خرده فروش دستگیر و 70 واحد توزیع و مصرف مواد مخدر نیز پلمپ شد.
وی ادامه داد: در سه ماهه امسال نیز 65 تن مواد مخدر در استان کشف شده که 35 تن آن مربوط به انتظامی، 15 تن مربوط به مرزبانی، 11 تن مربوط به اطلاعات و چهار تن مربوط به سپاه بوده است.
وی اظهار داشت: در این مدت 98 قاچاقچی، 401 توزیع کننده، 49 حمل کننده و 21 نگهدارنده مواد مخدر و 864 معتاد عمدتا متجاهر در استان دستگیر و پنج منزل مربوط به خرده فروشان مواد مخدر در زاهدان پلمپ شده است.
** ساماندهی 155 کودک معتاد متجاهر در سیستان و بلوچستان
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سیستان و بلوچستان گفت: 155 کودک معتاد متجاهر در استان ساماندهی و ترک داده شدند و الان در پنج مرکز شبه خانواده زیر نظر بهزیستی مقیم هستند.
مرعشی ادامه داد: این مراکز برای نخستین بار در کشور به صورت پایلوت در سیستان و بلوچستان راه اندازی شده و هم اینک در استان های دیگر نیز در حال فعال شدن است.
وی افزود: هم اکنون 41 مرکز گذری کاهش آسیب با مدیریت خودگردان در سیستان و بلوچستان فعال است و مجوز ایجاد 15 مرکز گذری کاهش آسیب در روستاهای استان نیز اخذ شده است.
وی گفت: این مراکز با مدیریت بخش خصوصی هیچ اعتباری از ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزارت بهداشت دریافت نمی کنند و حاصل فعالیت آنها 31 میلیارد ریال صرفه جویی هزینه ای برای دولت است.
وی افزود: با اعتماد به بخش خصوصی اقدامات خوبی در بحث درمان و ترک اعتیاد در حال انجام است به طوری که بخشی از کارکرد آنها از مراکز گذری کاهش آسیب دولتی بهتر است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سیستان و بلوچستان اظهار داشت: ارائه مشاوره و یک وعده غذای گرم، تغییر رویکرد مصرف و آموزش های لازم برای ترغیب به ترک از جمله کارگردهای مراکز خودگردان است که سبب شده بر خلاف روند روبه رشد مصرف مواد مخدر از طریق تزریق در کشور، شاهد روند رو به کاهش این مساله در استان باشیم.
مرعشی بیان کرد: سال گذشته 280 بیمار کارتن خواب زن در مرکز ماده 16، 600 بیمار مرد در مرکز تله سیاه و 400 بیمار مرد در مرکز ماده 16 نیاتک زابل و 400 بیمار کارتن خواب مرد در مرکز ماده 16 محمدان ایرانشهر و 150 کارتن خواب متجاهر هم در مراکز ماده 15 (مراکز خودگردان درمانی زیر نظر بهزیستی) استان پذیرش شدند.
وی گفت: امسال 2 مرکز میان مدت ماده 15 در زاهدان و چابهار، 2 مرکز پناهگاه شبانه در سراوان و چابهار و 10 مرکز گذری کاهش آسیب خودگردان در استان راه اندازی و برای ایجاد 15 مرکز گذری کاهش آسیب در روستاهای استان مجوز صادر شده است.
وی اظهار داشت: همچنین همایش های مختلف ملی و استانی در کنار برگزاری کارگاه های آموزشی ویژه قشرهای مختلف با هدف مبارزه با مصرف مواد مخدر در سیستان و بلوچستان اجرا شده است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سیستان و بلوچستان گفت: دیدار با خانواده شهدای عرصه مواد مخدر، ضیافت افطاری کودکان پسر بهبود یافته از دام اعتیاد، کارگاه های آموزشی توانمندسازی ویژه مدیران سمن ها، امحای مواد مخدر، همایش پیاده روی خانوادگی و جشنواره های فرهنگی و ورزشی در محلات حاشیه از مهمترین برنامه های این ستاد ویژه گرامیداشت سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر است.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان با 2 میلیون و 775 هزار و 14 نفر جمعیت و 19 شهرستان و 187 هزار و 502کیلومتر مربع وسعت پهناورترین استان کشور شناخته می شود که بنا به گفته علی اوسط هاشمی استاندار این استان افزون بر 51 درصد جمعیت استان در روستاها و بقیه در شهرها سکونت دارند.
3042** خبرنگار و انتشاردهنده: محدثه حیدری گرجی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.