محمداسماعیل مجلسی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: فعالیت بخشی از رسانه ها در حوزه سیاسی با عنوان روشنگری خوب است اما بخش دیگر رسانه ها می توانند با ورود به حوزه اجتماعی خیلی از دغدغه های حوزه سیاسی را رصد و طرح کنند.
وی ادامه داد: دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا با هدف صرفه جویی در انتخابات به صورت متمرکز و همزمان با هم برگزار شد که رسانه ها باید علاوه بر مزیت اجرای همزمان این انتخابات به آسیب شناسی ضررهای آن نیز بپردازند.
وی افزود: جنس نظارت بر این 2 انتخابات متفاوت بود به این معنی که جنس نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا با هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراها زیر نظر مجلس شورای اسلامی و نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری با شورای نگهبان بود که هماهنگی نمایندگان این هیات ها در شعب اخذ رای خود در برخی موارد سبب ایجاد چالش شد.
رئیس هیات مرکزی نظارت سیستان و بلوچستان اظهار داشت: خیلی از نامزدهای شوراهای اسلامی به دلیل نداشتن آگاهی از نوع نظارت بر این انتخابات برای ارائه شکایات به ما به عنوان نماینده شورای نگهبان مراجعه می کردند که خود از جمله مشکلات برگزاری همزمانی انتخابات است.
** تعریف درستی از رجل سیاسی در ساختار قانون انتخابات ارائه نشده است
مجلسی ادامه داد: در ساختار قانون انتخابات ریاست جمهوری و شوراها تعریف درستی از رجل سیاسی نشده است و این غفلت سبب شده در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری بیش از هزار نفر بدون داشتن حداقل الفبای رجل سیاسی نام نویسی کنند.
وی ابراز امیدواری کرد از اکنون که چهار سال فرصت برای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری داریم دولتمردان، نمایندگان مجلس و مجمع مربوط به شورای نگهبان تعریف درستی از رجل سیاسی ترسیم و ارائه کنند.
وی گفت: سیستان و بلوچستان یکی از پهناورترین استان های کشور محسوب می شود که میان شهرهای شمالی تا جنوب آن هزار کیلومتر فاصله است با توجه به بعد مسافت حدود 10 هزار نفر در قالب شبکه نظارتی با همکاری 50 بازرس ویژه در 19 بخش مستقل استان کار نظارت بر انتخابات را برعهده داشتند.
وی گفت: بر اساس تجربیات انتخابات دوره های قبل و آسیب شناسی نقاط ضعف و قوت از بیش از یک سال گذشته آموزش نیروهای دست اندرکار در انتخابات استان با شدت بیشتر آغاز شد به طوری که با وجود تخلفات بر اساس اعلام مسئولان کشوری روند انتخابات این دوره سالم بوده است.
** بخشی از تخلفات انتخاباتی ناشی از خطای انسانی، ناآگاهی از قوانین و بداخلاقی است
وی افزود: بخشی از تخلفات شکل گرفته در این دوره از انتخابات ناشی از خطای انسانی است به عنوان مثال در یکی از شعبه ها به دلیل دیر رسیدن سخت افزار مورد نظر انتخابات با تاخیر آغاز شد.
رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات سیستان و بلوچستان اظهار داشت: ناآگاهی از قوانین و بداخلاقی نیز در ایجاد تخلفات انتخاباتی در این دوره نقش بسزایی داشت.
وی بیان کرد: باید تلاش شود اجرای انتخابات از دست دولت خارج شود زیرا تا زمانی که دولت در اجرای این امر نقش دارد انگشت اتهام همواره به سوی خودش است.
وی افزود: بعضی از مدیران و کارکنان دستگاههای دولتی به دلیل ناآگاهی از قوانین و فراموش کردن جایگاه دولتیشان اقدام به تعریف از نامزد خاص کردند که این اقدام آنان از جمله مصادیق تخلفات انتخاباتی محسوب می شود.
وی گفت: تمام تخلفات صورت گرفته در این انتخابات برای بررسی به ستاد پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی سیستان و بلوچستان ارسال شده است.
**75،41 درصد مردم سیستان و بلوچستان در انتخابات شرکت کردند
معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان پیش از این به خبرنگار ایرنا گفته بود: 75،41 درصد از واجدان شرایط رای دادن در این استان در انتخابات 29 اردیبهشت شرکت کردند که روحانی با 875 هزار و 787 رای معادل 73،06 درصد بیشترین آرای مردمی را به خود اختصاص داد.
علی اصغر جمشید نژاد اظهار داشت: کل آرای ماخوذه یک میلیون و 213 هزار و 203 رای و مجموع آرای صحیح جمع بندی شده از چهار نامزد ریاست جمهوری یک میلیون و 198 هزار و 787 رای است.
وی افزود: رئیسی با 313 هزار و 985 رای معادل 26،19 درصد آرا، میرسلیم با پنج هزار و 933 رای معادل 0،49 درصد آرا و هاشمی طبا با سه هزار و 82 رای معادل 0،26 درصد آرا را در این دوره از انتخابات در سیستان و بلوچستان به خود اختصاص دادند.
وی افزود: یک میلیون و 608 هزار و 842 نفر از مجموع جمعیت 2 میلیون و 775 هزار و 14 نفری استان معادل 58 درصد واجد شرایط رای دادن در این دوره از انتخابات بودند که یک میلیون و 213 هزار و 203 نفر از آنان در پای صندوق های اخذ رای در 29 اردیبهشت حاضر شدند.
وی گفت: در مجموع 14 هزار و 416 رای باطله ماخوذه در سیستان و بلوچستان داشتیم.

** بیش از 74 درصد مردم سیستان و بلوچستان در انتخابات شوراها شرکت کردند
معاون مدیر کل سیاسی و انتخابات استانداری سیستان و بلوچستان نیز گفت: بیش از 74 درصد واجدان شرایط رای دادن در استان 29 اردیبهشت در پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا شرکت کردند.
محمد سرایانی اظهار داشت: یک میلیون و 608 هزار و 842 نفر از مجموع جمعیت 2 میلیون و 775 هزار و 14 نفری استان واجد شرایط رای دادن در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا بودند.
وی افزود: کل آرای ماخوذه در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در سیستان و بلوچستان یک میلیون و 192 هزار و 819 رای بود که یک میلیون و 161 هزار و 852 رای صحیح تشخیص داده شد.
وی ادامه داد: همچنین 30 هزار و 967 رای از مجموع آرای مردم سیستان و بلوچستان در انتخابات شوراها باطل اعلام شد.
معاون مدیر کل سیاسی و انتخابات استانداری سیستان و بلوچستان گفت: آمار مشارکت مردم در این دوره از انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در مقایسه با آمار 70 درصدی دوره قبل افزایش حدود چهار درصدی را نشان می دهد.
وی گفت: در مجموع 201 نفر به عنوان نمایندگان پنجمین دوره شوراهای اسلامی 37 شهر و 10 هزار و 300 نفر به عنوان نمایندگان شوراها در سه هزار و 280 روستای سیستان و بلوچستان انتخاب شدند.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان با 19 شهرستان زاهدان، زابل، زهک، هامون، هیرمند، نیمروز، خاش، ایرانشهر، سراوان، نیکشهر، میرجاوه، قصرقند، فنوج، مهرستان، سیب و سوران، دلگان، سرباز، کنارک و چابهار و 2 میلیون و 775 هزار و 14 نفر جمعیت پهناورترین استان کشور محسوب می شود که با کشور افغانستان و پاکستان هم مرز است.
3042**6081 خبرنگار: محدثه حیدری گرجی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.