در این مطلب آمده است: کاهش میزان اهدای خون در ماه مبارک رمضان و همچنین فصل گرما یکی از مشکلاتی است که سازمان انتقال خون با آن مواجه می شود. این در حالی است که میزان مشارکت مردمی برای اهدای خون در دیگر فصول سال نیز در این استان نسبت به میانگین کشوری کمتر است و هر سال با اهدای مازاد خون از استان های دیگر مشکل کمبود ذخایر خونی برطرف می شود. تصورهایی مانند باطل شدن روزه در صورت اهدای خون یا احتمال ضعف عمومی بدن در این ماه از جمله دلایلی است که تمایل مردم به اهدای خون را در این ماه کاهش می دهد و موجب می‌شود مشکلاتی در کاهش ذخایر خونی به وجود آید.«شهرکی» یکی از افرادی است که به گفته خود هر ماه برای اهدای خون به سازمان انتقال خون مراجعه می کند. او در این باره می گوید: علاوه بر ماه های دیگر سال، در ماه رمضان نیز اقدام به اهدای خون می کنم و تاکنون مشکلی برایم به وجود نیامده است.وی ادامه می دهد: افراد می توانند متناسب با شرایط و وضعیت خود در زمان روزه داری ساعتی را برای اهدای خون انتخاب کنند که کمترین مشکل برای آن ها به وجود آید. به نظرم اوایل صبح بهترین زمان برای اهدای خون در زمان روزه داری است.
«محمدی» نیز که اهدای خون در ماه مبارک رمضان را به عنوان نذر انتخاب کرده است می گوید: نذر دارم که هر سال در ماه رمضان برای اهدای خون مراجعه کنم. اوایل تصمیم داشتم تا این کار را در شب های قدر انجام دهم اما بر اساس توصیه کارکنان انتقال خون متوجه شدم که در اوایل ماه مبارک رمضان میزان اهدای خون کاهش شدیدی دارد در حالی که در شب های قدر این کاهش جبران می شود به همین دلیل تصمیم گرفتم تا در اوایل این ماه برای ادای نذر مراجعه کنم.
وی با بیان این که تا کنون با اهدای خون در ماه رمضان مشکلی نداشته است، تصریح می کند: چند سال پیش که در یک تصادف دچار خونریزی شدید شدم با خونی که از فرد دیگری در رگ هایم جاری شد جان سالم به در بردم. از همان زمان من نیز نذر کردم تا در نجات جان انسان های دیگر سهیم باشم.
کاهش 30 درصدی اهدای خون
رئیس سازمان انتقال خون استان در این باره به خبرنگار ما می گوید: با شروع ماه مبارک رمضان و همزمانی آن با گرم شدن هوا اهدای خون در استان بیش از 30 درصد کاهش پیدا می کند که البته در اولین روزهای این ماه شاهد کاهش 50 درصدی نیز بودیم.«سهیلا خسروی» ادامه می دهد: با توجه به کاهش ذخایر خون در این مدت برای ذخیره سازی مناسب خون و فراورده های خونی تلاش می کنیم چرا که در غیر این صورت به احتمال زیاد با کمبود خون مواجه خواهیم شد به همین دلیل جهت رفاه مردم کلیه پایگاه های انتقال خون در استان از 7 صبح تا ساعت 23 فعال هستند. همچنین در زاهدان برای تسریع در امر خدمت رسانی، پایگاه انتقال خون زیباشهر واقع در خیابان شورا نیز علاوه بر سازمان انتقال خون مرکزی آماده و راه اندازی شده است.وی خاطر نشان کرد: از مردم تقاضا داریم تا اهدای خون خود را به شب های قدر موکول نکنند و در دیگر روزهای این ماه یاری رسان ما باشند. وی با بیان این که نزدیک به 3 هزار بیمار تالاسمی در استان وجود دارد، تصریح کرد: علاوه بر این بیماران، افراد بسیاری در بیمارستان ها روزانه نیازمند خون هستند. همچنین نیاز بیماران تالاسمی هر ماه ثابت است و افراد برای دریافت خون مراجعه می کنند که متاسفانه در ماه رمضان برای تامین این نیاز با مشکل مواجه می شویم.وی ادامه می دهد: در طول سال نیز مقداری از نیاز استان به خون از مازاد ذخایر خون استان های دیگر انجام می شود اما با توجه به این که در این ماه میزان اهدای خون دردیگر مناطق نیز کاهش می یابد از این نظر نیز با محدودیت مواجه هستیم.وی با بیان این که هر اهدای عضو جان 3 بیمار را نجات می دهد، خاطر نشان می‌کند: از ابتدای امسال 14هزار و 362 نفر جهت اهدای خون مراجعه کردند که 11هزار و 556 نفر موفق به اهدای خون شده اند.وی با تاکید بر این که براساس استفتای انجام شده از مراجع تقلید اهدای خون موجب باطل شدن روزه نمی شود، تصریح می کند: همه افراد بالای 18 سال بالای 50 کیلوگرم وزن در صورت نداشتن بیماری های خاص و رفتارهای مخاطره آمیز می‌توانند برای اهدای خون مراجعه کنند. از طرفی برای این که اهدای خون در روند روزه داری این افراد مشکلی ایجاد نکند، توصیه می شود افراد در ساعات ابتدایی صبح و همچنین بعد از افطار تا ساعت 23 برای اهدای خون اقدام کنند.
8006**6081دریافت کننده: نرگس تیموری**انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.