دراین مطلب آمده است: خیابان های کم عرض و شلوغ در مرکز زاهدان به پارک کردن های نامنظم خودرو مشهور است اما مدتی است که شهرداری برای این وضعیت چاره ای اندیشیده است و طرح پارک در حاشیه خیابان که به پارکبان معروف است از ابتدای امسال در خیابان های مرکزی شهر در حال اجراست که با واکنش ها و حرف و حدیث های متفاوتی همراه است. اکثر شهروندانی که تا به حال به راحتی و رایگان اقدام به پارک خودروی خود در این خیابان ها می کردند دیگر اجازه پارک ندارند و اگر بخواهند این کار را انجام دهند باید هزینه اش را بپردازند. بی اطلاعی اکثر مردم مشکل اصلی این طرح در زاهدان است. یکی از شهروندان در این باره می گوید: چرا باید برای پارک خودرو در خیابان که متعلق به همه مردم است هزینه پرداخت کنیم؟ چه کسی هزینه توقف خودروها را با چه ملاک و معیاری محاسبه می کند؟
«راشکی» ادامه می دهد: اطلاع رسانی صحیح درباره این طرح انجام نشده است تا مردم با اطلاع از اجرای این طرح راضی شوند.طرح پارکبان در شهرهای بزرگ مانند تهران به صرفه است اما به نظرم در شهری مانند زاهدان موفق نخواهد بود.یکی دیگر از شهروندان می گوید: چند روز پیش قصد پارک کردن خودرو در خیابان امیرالمؤمنین (ع) را داشتم که شخصی گفت به دلیل این که برچسب پارک ندارم نمی توانم پارک کنم!
«سرحدی» ادامه می دهد: با توضیحاتی که پارکبان برایم داد قانع شدم و برچسب را خریداری و 15هزارتومان آن را شارژ کردم. از آن روز به مدت یک ماه می توانم در خیابان ها بدون دغدغه پارک کنم و هزینه آن از شارژی که پرداخت کردم کم می شود.
یکی دیگر از شهروندان نیز معتقد است: شهرداری هر روز به هر بهانه ای می خواهد از مردم پول دریافت کند. از آن طرف چه خدماتی ارائه می شود که مردم در این شهر احساس رفاه کنند؟
اصلاح فرهنگ نادرست
نایب رئیس شورای شهر زاهدان در این باره به خبرنگار ما می گوید: پارک خودرو در حاشیه خیابان به یک فرهنگ نادرست تبدیل شده است به طوری که افراد استفاده از حاشیه خیابان که جزو حقوق عمومی است را حق خود می دانند. «عطاءا... شه بخش» ادامه می دهد: در خیابان های اصلی و مرکزی شهر که تعداد مغازه ها زیاد است بسیاری از صاحبان مغازه ها از صبح تا ظهر و همچنین عصرها تا شب خودروی خود را در حاشیه این خیابان ها پارک می کنند به همین دلیل مردمی که در طول روز برای انجام امور شخصی مراجعه می کنند با کمبود جای پارک مواجه می شوند و همین موضوع سبب می شود تا گاهی با پارک دوبل در این خیابان ها مشکل خود را رفع کنند!وی تصریح می کند: این وضعیت در خیابان های زاهدان در حالی است که دو پارکینگ عمومی سعدی و طالقانی با وجود سرمایه گذاری فراوان و مشارکت بخش خصوصی بدون استفاده مانده است. بر این اساس اجرای این طرح می تواند تمایل مردم برای استفاده از پارکینگ عمومی و پرداخت هزینه کمتر و همچنین استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را بیشتر کند.وی درباره هزینه پارک در این طرح خاطر نشان می کند: افراد با خرید برچسب مخصوص، 10 تا 30 هزار تومان به پارکبان پرداخت می کنند که 3 هزار تومان آن هزینه برچسب است و بقیه به عنوان شارژ در سیستم برای خودرو ثبت می شود. وی ادامه می دهد: از زمان نصب برچسب بر شیشه خودرو هر زمان افراد خودروی خود را در حاشیه مشخص شده پارک کنند، پارکبان توسط دستگاه بارکد برچسب را ثبت سیستم می کند. پارک به مدت نیم ساعت رایگان است اما در صورت پارک خودرو بیش از نیم ساعت هزینه استفاده از حاشیه خیابان به صورت تصاعدی محاسبه و از شارژ خودرو کم می شود. زمانی هم که خودرو از پارک خارج شود برچسب نصب شده که به سیستم هوشمند مجهز است خروج خودرو از پارک را از طریق دستگاه به اطلاع پارکبان می رساند و به این ترتیب مدت زمان استفاده از حاشیه خیابان و هزینه آن مشخص می شود.وی عنوان می کند: این طرح توسط یکی از شرکت های خصوصی که دارای تجهیزات و زیرساخت های لازم برای اجراست زیر نظر سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری زاهدان انجام می شود.
معابر تعیین شده
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری زاهدان هم می گوید: با توجه به این که بسیاری از خیابان های شهر بنا به دلایلی از قبیل پارک نابه جا، پارک دوبله و استفاده غیراصولی از ظرفیت معابر همواره با افزایش بار ترافیکی و مشکلاتی در تردد مواجه بود با هدف رفع مشکلات ترافیکی موضوع اجرای طرح پارک حاشیه‌ ای (پارکبان) را به عنوان یکی از راهکارهای مقابله با این معضلات مطرح کردیم که مورد موافقت قرار گرفت.«محمد قاسمی» درباره اهداف اجرای این طرح تصریح می کند: نظم دهی به پارک خودروها و جلوگیری از پارک غیرضروری وسایل نقلیه، بهبود تردد، ترغیب به استفاده بیشتر از وسایل حمل و نقل عمومی و همچنین تحلیل داده های جمع آوری شده برای برنامه ریزی های حمل و نقل و کنترل هرچه بهتر ترافیک شهری از جمله اهداف اجرای این طرح است که امیدواریم شهروندان با همکاری خود در تحقق بهتر اهداف پیش بینی شده یاری رسان باشند.وی افزود: هزینه ‌های تعیین شده برای اجرای این طرح بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر زاهدان است که در نیم ساعت اول به صورت رایگان بوده و پس از آن هزینه ‌های مربوطه دریافت خواهد شد.وی خاطر نشان کرد: این طرح در راستای اجرای ماده 15 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی و آیین نامه اجرایی تبصره 1 آن در معابر پرترافیک شهر در دستور کار قرار گرفته است.وی درباره معابر مشخص شده در این طرح عنوان می کند: از ابتدای خیابان های آزادی، طالقانی و شریعتی، امیرالمومنین(ع) تا خیابان مسیل، حد فاصل میدان امام علی(ع) تا میدان آزادی، خیابان بهشتی حد فاصل زیرگذر تا خیابان سعدی، خیابان خیام حد فاصل بولوار خرمشهر تا زیرگذر و خیابان مولوی حسین بر، حد فاصل خیابان آزادی تا خیابان چمران محدوده ای است که برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده است.
8006**6081دریافت کننده: نرگس تیموری**انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.