بهروز آقایی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تجار و بازرگانان ایرانی و خارجی می ‌توانند از هندوستان به صورت مستقیم کالاهای خود را در چابهار تخلیه و بارگیری کنند.
وی ادامه داد: تبادل مستقیم کالا از کشور هندوستان به بندر چابهار 750 دلار صرفه جویی در هر کانتینر 40 فوتی را به همراه دارد.
وی افزود: هزینه حمل دریایی هر کانتینر 40 فوتی از هندوستان به بندر چابهار سبب کاهش 500 دلار در هزینه حمل می شود.
وی تاکید کرد: راه اندازی خط مستقیم جابجایی کالا بین کشورهای حوزه خلیج فارس می تواند به رونق و توسعه این منطقه کمک شایانی کند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: پس از تکمیل و بهره برداری فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار کشتی های بزرگ اقیانوس پیما قابلیت پهلوگیری را در این بندر خواهند داشت که این امر سبب رونق و توسعه اقتصادی این منطقه می شود.
آقایی اظهار داشت: پس از تکمیل طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار در فاز نخست ظرفیت آن از 2 و نیم میلیون تن به هشت و نیم میلیون تن ارتقا پیدا خواهد کرد.
وی افزود: تخفیف 85 درصدی در انبارداری کانتینرهای صادراتی و تخفیف 75 درصدی در انبارداری کانتینرهای وارداتی در بندر راهبردی چابهار اعمال می شود.
وی ادامه داد: برای حمایت از صاحبان کالا علاوه بر وجود معافیت 10 درصد تخفیف سود بازرگانی برای کالاهای وارداتی و 30 درصد تخفیف بر هزینه حمل و جابجایی (THC) نسبت به سایر بنادر کشور اعمال می شود.
وی بیان کرد: تخفیف حمل کانتینر شامل 30 درصد بر عوارض بندری کشتی کانتینر وارده، اعمال تخفیف پلکانی بر اساس حجم به هزینه THC خطوط لاینر و تخفیف هزینه انبارداری، تخفیف بر کالاهای غیر کانتینری شامل 30 درصد برای جابجایی و انبارداری در مقایسه با سایر بنادر کشور از جمله بسته های تشویقی است که می تواند برای جذب ترافیک کالا و رونق محور شرق کشور تاثیرگذار باشد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: چابهار یکی از بهترین نقاط برای جابجایی کالاهای ایران و کشورهای همسایه به سایر نقاط دنیا است.
آقایی اظهار داشت: بندر چابهار به عنوان یکی از بنادر مهم در جنوب ایران و در بخش شمالی دریای عمان قرار گرفته است که به علت موقعیت استراتژیک و دستیابی به آبهای آزاد بین المللی جایگاه ویژه ای در مبادلات ایران با سایر کشورهای منطقه دارد.
به گزارش ایرنا چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.
3043**3213خبرنگار: رستم کریمی نژاد **انتشاردهنده: اکبر نوری
اخبار لحظه به لحظه را در کانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال کنید. @irnazahedan
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.