نیره پور ملائی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نیروهای حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان از چند روز گذشته در پی خبری مبنی بر قاچاق محموله ای از پرندگان از استانهای همجوار به این استان توسط یکی از اتباع بیگانه موضوع در دستور کار قرار گرفت.
وی افزود: در این راستا متخلف که قصد خارج کردن این محموله را از مرز میرجاوه به خارج کشور داشت با هوشیاری نیروهای حفاظت محیط زیست استان دستگیر و پس از تکمیل مستندات تحویل مراجع قضایی شد.
وی ادامه داد: محموله کشف شده شامل 150 چکاوک بلافاصله به اداره کل حفاظت از محیط زیست سیستان و بلوچستان منتقل و پس از انجام آزمایشات دقیق، بیومتری و غیره به مراکز نگهداری انتقال یافت.
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان ضرر و زیان محیط زیست ناشی از این تخلف را 300 میلیون ریال ذکر کرد.
به گزارش ایرنا یک میلیون و 489 هزار و 590 هکتار معادل 9/7 درصد (هفت و 9 دهم درصد) از کل مساحت سیستان و بلوچستان منطقه حفاظت شده و تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد.
گونه های جانوری و گیاهی سیستان و بلوچستان در 13 منطقه شامل پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده، آثار طبیعی ملی و مناطق شکار ممنوع شامل مناطق حفاظت شده گاندو، جنگلی شیله، جنگلی بیرک و جنگلی پوزک، مناطق شکار ممنوع بزمان، بلبل آب نصرت آباد، مک سرخ و پزم و پناهگاه حیات وحش هامون و آثار طبیعی ملی تفتان، پیرگل خاش، سرو زربین سنگان و گل فشان تنگ کنارک زیست می کنند.
بر اساس آخرین بررسی های صورت گرفته، تاکنون بیش از 85 گونه پستاندار، 102 گونه خزنده، بیش از 360 گونه پرنده آبزی و غیرآبزی و پنج گونه دو زیست در مناطق حفاظت شده خشکی و آبی سیستان و بلوچستان شناسایی شده است.
جنگل حرا، بسترهای علفی، سواحل شن و ماسه ای، رودخانه ها و تالاب ها از مهم ترین زیستگاه های گونه های جانوری سیستان و بلوچستان است.
سیستان و بلوچستان به سبب همسایگی با 2 کشور افغانستان و پاکستان همواره مورد توجه قاچاقچیان و سودجویان قرار دارد به گونه ای که برخی افراد پرندگان زینتی را از کشورهای همجوار به این استان وارد و سپس به استانهای داخلی کشور و یا از طریق آبهای آزاد به کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان انتقال می دهند.
7316** 3213خبرنگار: عصمت جهانی **انتشاردهنده: اکبر نوری
اخبار لحظه به لحظه را در کانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال کنید. @irnazahedan
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.