به گزارش ایرنا، اسماعیل زیارتی نصرآبادی روز چهارشنبه در همایش توجیهی دهیاران و بخشداران جنوب سیستان و بلوچستان در سرسرای وحدت چابهار اظهار داشت: از ابتدای شروع فعالیت دهیاری در سال 1382 تاکنون در 33 هزار و535 روستای کشور مجوز تاسیس دهیاری صادر شده است.
وی تصریح کرد: از سال 1382 تا پایان دولت دهم 28 هزار و 190 دهیاری تاسیس شده است.
وی افزود: دهیاری ها به عنوان نمایندگان دولت در روستاها می توانند نقش ارزنده ای در آبادانی و پیگیری امور مردم داشته باشند.
وی گفت: امنیت شغلی دهیاران، اختصاص ماشین آلات عمرانی و آتش نشانی برای دهیاری ها و اختصاص اعتبار ویژه در دستور کار وزارت کشور است.
وی ادامه داد: دهیاران باید ایده و ابتکار داشته باشند تا بتوانند برای روستاییان کارآفرینی کنند و موجب زیباسازی مناطق خود شوند.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی و مدیریت توسعه روستایی سازمان شهرداری‌ ها و دهیاری ‌های وزارت کشور گفت: دولت آماده پرداخت تسهیلات برای کارآفرینان است و از هیچ کوششی دریغ نمی کند.
زیارتی نصرآبادی ادامه داد: برای تحقق اقتصاد مقاومتی بانک اطلاعاتی روستاهای دارای قابلیت اقتصادی ایجاد شده است تا با پرداخت تسهیلات بانکی حمایت لازم از طرح های اشتغالزا انجام شود.
وی تصریح کرد: تاکنون در 10 استان کشور برای اجرای 49 طرح بالغ بر 170 میلیارد ریال تسهیلات بانکی ارایه شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سیستان وبلوچستان نیز اظهار داشت: بیش از 51 درصد جمعیت این استان را روستاییان تشکیل می دهند و باید برنامه خوبی برای توسعه و عمران روستاها و تثبیت جمعیت آن داشته باشیم.
باقر کرد افزود: دهیاران برای مدیریت پسماند و جمع آوری زباله ها حساسیت لازم را داشته باشند و بصورت علمی و استاندارد عمل کنند تا بیش از این طبیعت آلوده و کثیف نشود.
وی با بیان اینکه در سطح استان سیستان وبلوچستان براساس آمارهای موجود 340 گونه پرنده، 64 گونه پستاندار و 110 گونه خزنده وجود دارد، خاطرنشان کرد: در صورت سهل انگاری و آلوده کردن طبیعت زندگی گونه های یاد شده با خطر جدی مواجه خواهد شد.
وی گفت: دهیاران تمام تلاش خود را برای حفظ و پاکیزگی آب، خاک و هوا بکار گیرند و دفن زباله را براساس استاندارد لازم انجام دهند.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان و سرپرست فرمانداری ویژه چابهار نیز اظهار داشت: دولت با اجرای طرح های مختلف در توسعه مناطق روستایی نقش مهمی داشته است.
ایوب درویشی افزود: شهرستان چابهار و مناطق روستایی همجوار مهاجر پذیر و نیازمند ارایه خدمات براساس جمعیت هستند.
وی از همت سازمان همیاری شهرداری ها برای برگزاری همایش دهیاران وبخشداران جنوب سیستان وبلوچستان در چابهار قدردانی کرد و افزود: این همایش موجب آشنایی بهتر دهیاران با قوانین ومقررات می شود.

مدیرکل امور روستایی وشوراهای استانداری سیستان و بلوچستان نیز اظهار داشت: این همایش با حضور بخشداران، دهیاران و فرمانداران شهرستان های چابهار، کنارک، نیکشهر و قصرقند و معاون هماهنگی و امور عمرانی استاندار سیستان وبلوچستان برگزار شده است.
آرش جمالزهی هدف از برگزاری این همایش را آگاه سازی بخشداران و دهیاران با آخرین دستوالعمل ها، بخشنامه ها، قوانین و مقررات، برنامه ها وسیاست های دولت در حوزه دهیاری ها و تبادل تجارب یکدیگر عنوان کرد.
وی تصریح کرد: در این همایش بیش از 400 نفر از دهیاران حضور داشتند که چهار نفر از چهار شهرستان به نمایندگی مسائل و مشکلات را مطرح کردند.
مدیرکل امور روستایی وشوراهای استانداری سیستان و بلوچستان گفت: هم اینک هزار و 628 دهیاری در سطح استان فعال هستند.
به گزارش ایرنا، در این جلسه دهیاران مسائل و مشکلات پیش روی دهیاری ها را بیان کردند و مطالبی توسط کارشناسان و مدیران درخصوص مدیریت پسماند، صندوق بیمه روستاییان، عشایر و کشاورزان و بهره مندی روستاییان از اینترنت، تلفن، آب و برق ارایه شد.
3043**6081 خبرنگار: رستم کریمی نژاد ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.