کوروش محمدی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه هفت بازارچه مرزی در سیستان و بلوچستان فعال است، اظهار داشت: حدود 165 میلیون دلار ترانزیت کالا سال 95 از بازارچه های مرزی استان صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه حجم کل مبادلات مرزی سیستان و بلوچستان پارسال 475 میلیون دلار بوده است افزود: 90 درصد حجم کل مبادلات مرزی استان در سال 95 بر مبنای صادرات بوده است.
وی با بیان اینکه در این مدت تنها 48 میلیون دلار واردات از بازارچه های مرزی سیستان و بلوچستان انجام شده است افزود: بیشتر واردات از بازارچه های مرزی استان در این مدت دام با 83 هزار و850 راس دام سنگین و 2 هزار و 536 راس دام سبک تشکیل می دهد.
مدیرکل بازارچه های مرزی سیستان و بلوچستان گفت: امسال برنامه هایی تهیه شده که بیشتر جنبه ایجاد منابع درآمدی جدید در مرزاست که در این راستا پیگیر راه اندازی حدود پنج بازارچه مرزی جدید، اجرایی کردن 54 قلم کالا مصوب مشمول مبادلات تجاری مرزنشینان که عملا وارداتی صورت نمی گیرد و اصلاح این اقلام و ساماندهی سوخت مرزی هستیم.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان سرزمین گنج های پنهان به دلیل موقعیت ویژه و استثنایی و برخورداری از هزار و 100 کیلومتر مرز خاکی با کشورهای پاکستان و افغانستان و افزون بر 310 کیلومتر مرز ساحلی در دریای عمان و استقرار در کنار آبهای آزاد بین المللی خارج از تنگه هرمز و نزدیکی مناطق ساحلی استان با کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان و شبه قاره هند و کشورهای آفریقایی از منظر ژئوپلیتیکی، ژئواستراتژیکی و ژئواکونومیکی دارای اهمیت فراوانی است به طوری که شرایط ممتاز را برای تصدی نقش بازرگانی ملی و ترانزیت خارجی میان اروپا و آسیای مرکزی با آبهای شرقی و جنوبی و شاخ آفریقا داراست.
7316** 3213خبرنگار: عصمت جهانی **انتشاردهنده: اکبر نوری
اخبار لحظه به لحظه را در کانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال کنید. @irnazahedan
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.