به گزارش ایرنا ماندانا زنگنه روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا سال 92 زمان آغاز بکار دولت یازدهم در این استان حدود 90 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام شده بود اما در دولت یازدهم با تاکید بر توسعه زیر ساخت ها نظیرخط انتقال گاز از ایرانشهر به زاهدان، طرح عظیم انتقال آب با لوله به مزارع کشاورزی دشت سیستان، توسعه اسکله شهید بهشتی چابهار و کارخانه مس و دهها پروژه بزرگ و کوچک این سرمایه گذاری ها رشد قابل توجهی یافته است.
وی با بیان اینکه بعد از برجام بیش از 80 هیات خارجی برای سرمایه گذاری از کشورهای ایتالیا، آلمان، بلژیک، چین، ترکیه، پاکستان، افغانستان و غیره به سیستان و بلوچستان سفر کرده اند گفت: در دوره فعالیت دولت یازدهم افزون بر هزار و 300 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در این استان انجام شده است.
مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری سیستان و بلوچستان گفت: این استان برای نخستین بار در رتبه سوم جذب سرمایه های خارجی کشور قرار گرفت.
وی با اشاره به قابلیت های سیستان و بلوچستان در زمینه انرژی های نو گفت: با توجه به وجود پتانسیل کم نظیر استان در بهره مندی از انرژی های لایزال بادی و خورشیدی سه منطقه شاخص از لحاظ ظرفیت بادی و خورشیدی به وسعت 19 هزار و 130 هکتار در استان ایجاد شده که بزرگترین زونهای انرژی کشور محسوب می شوند.
زنگنه ادامه داد: با استفاده از نتایج مطالعات و بررسی انجام شده در خصوص زون های انرژی گراغه و میل نادر توسط شرکت های «توسعه انرژیهای نوین نیروگاهی و مونقکو ایران» مناطق مذکور قطعه بندی شد و تاکنون برای 36 طرح نیروگاهی در حوزه انرژی های نو شامل 21 طرح بادی و 15 طرح خورشیدی موافقت اصولی صادر شده است.
وی اضافه کرد: از مجموع این طرح ها پنج طرح موفق به عقد قرارداد خرید تضمینی با توانیرو، چهار طرح نیز در مراحل واگذاری زمین و بقیه در مرحله اخذ استعلامات واگذاری زمین و مجوزهای لازم هستند.
وی افزود: همچنین حدود 15 طرح انرژی های تجدید پذیر در مرحله مذاکرات و هماهنگی در استان برای اخذ موافقت اصولی و 29 طرح نیز در مراحل مختلف اخذ استعلامات، مجوزها و واگذاری زمین هستند.
زنگنه بیان کرد: تاکنون چندین کشور خارجی نظیر کره جنوبی، ایتالیا، امارات، آلمان و چین در حوزه انرژی های نو سیستان و بلوچستان ورود پیدا کرده اند.
به گزارش ایرنا استفاده از انرژی های تجدید پذیر با توجه به پایان رسیدن منابع فسیلی در آینده، راهکار اجتناب ناپذیر برای پیشگیری از بحران انرژی است که در این میان سیستان و بلوچستان با توجه به موقعیت ژئوپلتیک خاص خود در تمامی زمینه ها به ویژه انرژی های تجدید پذیر توانمندی و ظرفیت های بسیار ایده آلی دارد.
مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری سیستان و بلوچستان گفت: همچنین 6 نیروگاه سیکل ترکیبی با ظرفیت 2 هزار و 700 مگاوات در سطح استان در حال اجراست.
وی ادامه داد: از مجموع 6 نیروگاه در دست ساخت سه نیروگاه دولتی است که در چابهار با ظرفیت 160 مگاوات وابسته به بنیاد مستضعفان، ایرانشهر با ظرفیت 160 مگاوات و زاهدان با ظرفیت 500 مگاوات وابسته به شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی ایران در حال انجام است.
وی ادامه داد: همچنین سه نیروگاه خصوصی در زاهدان شامل یونیت اینترنشنال با ظرفیت 88 مگاوات، پارسیان با ظرفیت 500 مگاوات و آلا افق توس با ظرفیت 500 مگاوات است.
7316** 6081 خبرنگار: عصمت جهانی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.