به گزارش ایرنا سکینه اشرفی روز دوشنبه در نشست خبری شماری از مدیران و مسئولان دستگاههای اجرایی سیستان و بلوچستان با اصحاب رسانه اظهار داشت: بودجه امسال هفته گذشته به استان ابلاغ شده است.
وی ادامه داد: اعتبارات سال 95 در بخش جاری و هزینه ای 100 درصد و عمرانی 55 درصد اختصاص یافته بود.
وی ادامه داد: پیگیریها و همکاریهای استان با سازمان برنامه و بودجه کشور از ابتدای امسال افزایش یافته تا با عنایت و توجه مسئولان اعتبارات امسال استان به صورت 100 درصد اختصاص یابد.
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه مسائل و مشکلات سیستان و بلوچستان دغدغه ملی برای مسئولان اجرایی کشور شده امیدواریم بتوانیم از این فرصت برای خدمت بهتر و بیشتر به مردم استان بهره گیریم.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار سیستان و بلوچستان گفت: همزمان با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید طرح های بزرگ و تاثیرگذاری نظیر راه آهن، گاز، افزایش ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار و غیره در این استان اجرا شده که فراتر از تصور در سالهای گذشته آن بوده است.
وی تاکید کرد: سیستان و بلوچستان با اجرای طرح های خرد و کلان هم اینک به بهشت پیمانکاران تبدیل شده که در آینده با راه اندازی طرح های مهم ضمن توسعه استان فرصت های زیادی در حوزه اشتغال فراهم می شود.
اشرفی بیان کرد: روح حاکم بر تصمیمات دولت یازدهم برای سیستان و بلوچستان بر پایه عدالت در بخش های مختلف، وحدت و همدلی قومی، مذهبی و ملی و توجه جدی به این استان با در نظر گرفتن تعادل جنسیتی، قومی، مذهبی و منطقه ای بود که مورد توجه ویژه همه مسئولان قرار گرفت.
وی افزود: بودن در موضع عدالت امروز تضمین کننده مشارکت حداکثری مردم و «پیشرفت استان توسط مردم برای مردم» را تحقق بخشده و این نگاه و فرصت دادن به استعدادهای شکوفا نشده تحولات قابل توجهی را در استان موجب شده است.
وی ادامه داد: رویکرد عدالت محور دولت تسهیل کننده مسیر توسعه استان بر پایه توسعه انسانی بوده است که یکی از نتایج آن حضور و مشارکت شمار زیادی از مردم استان برای نامزدی انتخابات شوراهای شهر و روستاست.
وی بیان کرد: سال 96 فرصت تاریخی برنامه نویسی برای توسعه بیش از پیش سیستان و بلوچستان ایجاد کرده است به گونه ای که طرح ها و اسناد بزرگی نظیر آمایش استان، توسعه مکران و بازنگری در طرح توسعه شهرها توسط دانشگاههای استان و کشور در حال تدوین و مطالعه است.
وی با بیان اینکه تصویر چشم انداز سیستان و بلوچستان حاکی از آینده ای روشن برای استان است، گفت: تدوین چشم انداز از 2 منظر «یکی هر استان باید آن را خود بنویسد و دیگری تمام ذینفعان باید مشارکت داشته باشند» دارای اهمیت است که تاکنون درونی بودن آن مورد توجه قرار نگرفته بود اما هم اینک این بخش مورد توجه جدی است.
وی دانش بنیان کردن را از دیگر مولفه های اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: با توجه به تاریخ و تمدن غنی این استان می توان از توانمندی های موجود آن در بخش های مختلف صنایع دستی و غیره و تبدیل آنها به فناوری بهره گرفت.
وی با تاکید بر اقتصاد مقاومتی گفت: محور اصلی سیاست های اقتصاد مقاومتی «مردم» هستند که با ارتقای سطح مشارکت و سرمایه گذاری می توانند گام های ارزنده ای در این بخش بردارند.
مدیر کل اقتصادی و امور بین الملل استانداری سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: دولت یازدهم با مدنظر قرار دادن توسعه زیرساخت های اقتصادی در استان گام های ارزنده را در پیشرفت منطقه و تغییر نگاه به استان برداشته است.
علیرضا نورا افزود: در این راستا امسال نیز یک برنامه راهبردی برای اقتصاد استان در قالب 15 محور رونق تولید و ایجاد اشتغال با حمایت از تولید و حفظ واحدهای تولیدی و مشکل دار، توسعه صادرات غیر نفتی، جلب و جذب سرمایه گذاری جدید، تقویت اقتصاد مرز و توجه به مرزنشینان تهیه شده است.
وی ادامه داد: همچنین از دیگر محورهای برنامه راهبردی استان می توان به توسعه روابط خارجی، توسعه و تقویت زیرساخت های اقتصادی، توجه به معادن و اکتشافات، توسعه شیلات و آبزی پروری و توجه به فعالیت های مرزی به ویژه بازارچه ها و پایانه های مرزی اشاره کرد.
وی با اشاره به اقدامات دولت یازدهم در سیستان و بلوچستان در زمینه کاهش بیکاری گفت: با انجام طرح های اقتصادی کلان در این استان ضمن رشد بسیار خوب در بسیاری از شاخص ها نرخ بیکاری استان با وجود افزایش در کشور 2.7 درصد کاهش داشته است.
به گزارش ایرنا در این نشست خبری مدیران و مسئوولان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و بازارچه های مرزی سیستان و بلوچستان نیز به تشریح فعالیتها و عملکرد دستگاههای مربوطه در چهار سال گذشته پرداختند.
سیستان و بلوچستان با در اختیار داشتن 11.5 درصد از پهنه خاکی ایران اسلامی، همجواری با 2 کشور افغانستان و پاکستان، در اختیار داشتن تنها بندر اقیانوسی کشور، نزدیکی مناطق ساحلی استان با کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان وشبه قاره هند و کشورهای آفریقایی از اهمیت ژئوپلیتیکی، ژئواستراتژیکی و ژئواکونومیکی برخوردار است.
این استان از 2 حوزه «سیستان» در شمال شامل شهرستان های زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز و «بلوچستان» در جنوب با شهرستان های خاش، ایرانشهر، سراوان، سیب و سوران، مهرستان، دلگان، فنوج، قصرقند، نیکشهر، سرباز و کنارک تشکیل شده است.
شهرستان های زاهدان و میرجاوه نیز در مرکز این استان واقع شده اند.
این استان دارای حدود 9 هزار روستا و آبادی است که 6 هزار و 500 روستای آن دارای سکنه هستند.
7316**6081 خبرنگار: عصمت جهانی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.