به گزارش ایرنا عباس سارانی روز چهارشنبه در نشست اعضای ستاد حفاظت و مدیریت منابع آبی خاش اظهار داشت: 70 درصد مصرف آب در سیستان و بلوچستان از منابع آبهای زیر زمینی تامین می شود که در منطقه گوهرکوه خاش بالای 90 درصد است.
وی بیان کرد: فرو نشست زمین، خشکسالی و مهاجرت از عواقب کمبود شدید منابع آبی در سیستان و بلوچستان است که در این زمینه استان در شرایط بحرانی به سر می برد.
وی ادامه داد: برای مهار این شرایط باید جلوی اضافه برداشت آبهای زیرزمینی گرفته شود.
وی افزود: تغییر در الگوهای کشت با اجرای سامانه های آبیاری نوین در سیستان و بلوچستان باید گسترش پیدا کند.
معاون حفاظت و بهره برداری منابع آب شرکت سهامی آب منطقه ای سیستان و بلوچستان برنامه های حفظ و تعادل بخشی آب و همکاری با جهاد دانشگاهی و بهره گرفتن از توان تشکل های آب، علما، مسئولان و معتمدان و شوراها را برای مقابله با شرایط بحرانی آب در استان را از جمله اولویت های مهم این نهاد عنوان کرد.
فرمادار خاش هم با تاکید بر استفاده بهینه از منابع آبی، ضرورت تعیین تکلیف چاههای غیرمجاز، اجرای طرحهای آبخیزداری و سدسازی را در منطقه خواستار شد.
محمد اکبر چاکرزهی ایجاد اشتغال و مقابله با معضل بیکاری را از جمله برنامه های مهم دولت یازدهم عنوان کرد و افزود: فرآیند واگذاری طرحها و زمین و مجوزهای برداشت آب باید تسهیل شود تا دانش آموختگان بخش کشاورزی و علاقمندان به ایجاد اشتغال و تولید بتوانند از ظرفیت های منطقه برای بهبود شاخص های اقتصادی و معیشتی و تولید و اشتغال بهره ببرند.
به گزارش ایرنا در این نشست مدیران ادارات جهاد کشاورزی، امور آب، منابع طبیعی و غیره به بیان دیدگاههای خود در زمینه کنترل بحران آب پرداختند.
شهرستان 173 هزار نفری خاش از 2 شهر خاش و نوک آباد، سه بخش نوک آباد، مرکزی و ایرندگان و 11 دهستان تشکیل شده و در 185 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان و در مسیر جاده ترانزیتی چابهار - زاهدان - میلک واقع شده است.
7310** 3213خبرنگار: محمدامین میربلوچزهی** انتشار دهنده: اکبر نوری
اخبار لحظه به لحظه را در کانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال کنید.
@irnazahedan
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.