به گزارش ایرنا استفاده از انرژی های تجدید پذیر با توجه به پایان رسیدن منابع فسیلی در آینده، راهکار اجتناب ناپذیر برای پیشگیری از بحران انرژی است که در این میان سیستان و بلوچستان با توجه به موقعیت ژئوپلتیک خاص خود در تمامی زمینه ها به ویژه انرژی های تجدید پذیر توانمندی و ظرفیت های بسیار ایده آلی دارد.
قرار گرفتن در مسیر بادهای پر قدرت سیستان و انرژی تابشی خورشید با افزون بر 6 کیلووات ساعت بر مترمربع در روز، گوشه ای از سرازیر شدن نعمات خدادادی بر این سرزمین است که با بهره گیری از آنها می توان بهترین شرایط را در منطقه به وجود آورد.
علاوه بر این، انرژی زمین گرمایی آتش فشان های نیمه خاموش تفتان و بزمان، انرژی امواج اقیانوسی دریای بزرگ چابهار با ارتفاع بیش از 12 متر در فصل مونسون و انرژی بیومس منطقه کشاورزی و گاوداری های زابل، بمپور و باهوکلات ظرفیت و توانمندی بالا و قدرتمندی برای ایران اسلامی محسوب می شود.
مطالعات نشان داده است که سیستان و بلوچستان به ویژه منطقه فلات سیستان بالاترین پتانسیل استفاده از انرژی باد را داراست از این رو شواهد تاریخی نشان دهنده بهره برداری گذشتگان از این انرژی لایزال در مناطق روستایی باستانی منطقه است که هنوز آثاری از آن موجود است.
به گفته کارشناسان وسعت زون های انرژی تجدید پذیر سیستان و بلوچستان که بزرگترین زون های انرژی بادی و خورشیدی کشور را در بر می گیرد 19 هزار و 130 هکتار شامل منطقه گراغه 980 هکتار، میل نادر 17 هزار هکتار و رامشار 150 هکتار است که با توجه به وجود پتانسیل کم نظیر این استان در بهره مندی از انرژی های لایزال بادی و خورشیدی و به منظور تسریع و تسهیل در امر سرمایه گذاری و ایجاد بسترهای لازم، ایجاد زونهای انرژی نو ضروری به نظر می رسد.
با توجه به ظرفیت های بالای این استان در زمینه انرژی های تجدید پذیر و تلاش مسئولان استانی به ویژه استاندار برای استفاده بهینه از این ظرفیت ها تاکنون برای 36 طرح نیروگاهی شامل 21 طرح بادی و 15 طرح خورشیدی موافقت اصولی صادر شده و حدود 15 طرح نیز در مرحله مذاکرات و هماهنگی در استان برای اخذ موافقت اصولی است.
همچنین 29 طرح در مراحل مختلف اخذ استعلامات، مجوزها و واگذاری زمین است.
مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به وجود پتانسیل کم نظیر استان در بهره مندی از انرژی های لایزال بادی و خورشیدی سه منطقه شاخص از لحاظ ظرفیت بادی و خورشیدی به وسعت 19 هزار و 130 هکتار در استان ایجاد شده که بزرگترین زونهای انرژی کشور محسوب می شوند.
ماندا زنگنه ادامه داد: برای سه زون انرژی در استان نشست های متعدد بررسی با دستگاهها به منظور بلامعارض داشتن، ملی بودن اراضی و امکان واگذاری آن به سرمایه گذاران و عدم ممنوعیت واگذاری به لحاظ محدودیت های زیست محیطی گذاشته شده و به صورت کتبی استعلامات لازم اخذ شد.
وی افزود: با استفاده از نتایج مطالعات و بررسی انجام شده در خصوص زون های انرژی گراغه و میل نادر توسط شرکت های «توسعه انرژیهای نوین نیروگاهی و مونقکو ایران» مناطق مذکور قطعه بندی شد و تاکنون 36 طرح نیروگاهی در حوزه انرژی های نو شامل 21 طرح بادی و 15 طرح خورشیدی موافت اصولی دریافت کردند.
وی اضافه کرد: از مجموع این طرح ها پنج طرح موفق به عقد قرارداد خرید تضمینی با توانیرو چهار طرح نیز در مراحل واگذاری زمین و بقیه در مرحله اخذ استعلامات واگذاری زمین و مجوزهای لازم هستند.
وی افزود: همچنین حدود 15 طرح انرژی های تجدید پذیر در مرحله مذاکرات و هماهنگی در استان برای اخذ موافقت اصولی و 29 طرح نیز در مراحل مختلف اخذ استعلامات، مجوزها و واگذاری زمین هستند.
زنگنه بیان کرد: تاکنون چندین کشور خارجی نظیر کره جنوبی، ایتالیا، امارات، آلمان و چین در حوزه انرژی های نو سیستان و بلوچستان ورود پیدا کرده اند.
وی تاکید کرد: به منظور ایجاد بستر توسعه، تجاری سازی فناوری های مرتبط، حمایت از شرکت های دانش بنیان و انتقال فناوری های روز دنیا تفاهم نامه ای سه جانبه بین استانداری سیستان و بلوچستان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت نیرو تنظیم و به مراجع ذیربط منعکس شده است.
مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به استقبال قابل توجه صاحبان سرمایه به حضور در این بخش و پتانسل کم نظیر استان در انرژی های تجدید پذیر و به منظور جذب و حمایت از سرمایه گذاران برخی موارد از جمله تاکید استاندار به دستگاههای اجرایی دست اندرکار برای تسریع در امر پاسخ دهی به استعلامات و انجام مراحل واگذاری زمین و غیره مورد توجه قرار گرفته است.

** سیستان و بلوچستان منبع خدادادی انرژی های تجدید پذیر
وی اظهار داشت: سیستان و بلوچستان با توجه به موقعیت ژئوپلتیک خاص خود در تمام زمینه های انرژی های تجدید پذیر از جمله بادی و خورشیدی توانمندی و ظرفیت های بسیار ایده آلی دارد.
وی افزود: این استان با توجه به این ظرفیت ها باید به عنوان یکی از قطب های جهانی انرژی های تجدید پذیر معرفی شود.
وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان با برخورداری از انواع انرژی پاک و تجدید شونده می تواند تامین کننده بخش زیادی از انرژی ایران و کشورهای همسایه همچون افغانستان و پاکستان باشد.
استاندار سیستان و بلوچستان اظهار داشت: سرمایه گذاری در این بخش با توجه به نیاز جدی این کشورها به صادرات برق از ایران زمینه توسعه این استان و سوددهی فراوان را برای علاقه مندان این عرصه فراهم می کند.
هاشمی تصریح کرد: کشور افغانستان و پاکستان برای تامین انرژی برق خود مسیر مطمئنی جز ایران ندارند که مشخص شدن مناطق زون انرژی در استان، فرصت مناسب را برای سرمایه گذاری در سیستان و بلوچستان فراهم کرده است.
وی گفت: این استان به عنوان پهناورترین استان کشور با برخورداری از انواع انرژی های نو و تجدید پذیر مانند انرژی بادی و خورشیدی و غیره به گنجینه ای با ارزش تبدیل شده که سرمایه گذاران می توانند با برخورداری از مزیت های فراوان این نوع انرژی زمینه را برای تولید برق فراهم کنند.

**سیستان و بلوچستان ظرفیت تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه را دارد
مدیر عامل برق منطقه ای سیستان و بلوچستان گفت: این استان با داشتن ظرفیت های فراوان در انرژی باد و سایر انرژی های تجدید پذیر می تواند هاب انرژی منطقه شود.
محبعلی قزاق جاهد اظهار داشت: سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور با برخورداری از انواع انرژی های نو و تجدید پذیر مانند انرژی بادی و خورشیدی و غیره به گنجینه ای با ارزش تبدیل شده که سرمایه گذاران می توانند با برخورداری از مزیت های فراوان این نوع انرژی زمینه را برای تولید برق فراهم کنند.
وی ادامه داد: با توجه به نیاز هزاران مگاواتی انرژی الکتریکی 2 کشور افغانستان و پاکستان، استان سیستان و بلوچستان می تواند با داشتن ظرفیت های فراوان در انرژی نو به ویژه انرژی باد تامین کننده نیاز این 2 کشور به انرژی باشد.
وی تصریح کرد: از آنجایی که انرژی الکتریکی نه تنها زیرساخت مورد نیاز توسعه بلکه زیر ساخت اصلی خدمات، رفاه و بهداشت عمومی محسوب می شود، صادرات آن به کشورهای همسایه می تواند امنیت و نفوذ پایدار ایران را در منطقه به دنبال داشته باشد.
استان سیستان و بلوچستان واقع در منتهی الیه جنوب شرق ایران اسلامی با داشتن افزون بر هزار و 200 کیلومتر مرز خشکی و 310 کیلومتر مرزآبی در دریای عمان، بنادر مهم تجاری و صیادی، کوههای مهم آتشفشان نیمه فعال تفتان و بزمان، بادهای 160 روزه سیستان، و روزهای فراوان آفتابی با درجه حرارت بالا گنجینه ای بزرگ محسوی می شود که در صورت شکوفایی هر یک از ظرفیت ها و توانمندیها می تواند محور شرق ایران را متحول کند.
7316** 6081 خبرنگار: عصمت جهانی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.