به گزارش ایرنا علی اوسط هاشمی روز شنبه به مناسبت روز دامپزشکی پس از بازدید از اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان و دیدار با مدیر کل و مسئولان این اداره در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: هویت دار کردن دام های سنگین از 2 سال پیش در استان آغاز شده به گونه ای که تاکنون افزون بر 28 هزار نفر شتر و افزون بر 97 هزار راس گاو در استان پلاک کوبی شدند و بقیه نیز در حال پلاک کوبی هستند.
وی تاکید کرد: تولید کنندگان داخلی دام استان سال گذشته 12 مورد در بازارهای خارج از استان و رسیدن به موضع رقابت در فروش دام حضور پیدا کردند.
وی گفت: اساس تولیدات دامی در سیستان و بلوچستان بر تولید داخلی استوار است تا محقق کننده شعار اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال باشد زیرا این استان از نژادهای خوب و ارزشمند دامی سبک و سنگین برخوداراست.
استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: سیاست شناسنامه دار کردن دام ها در استان بر صیانت ازتولید کنندگان و زمینه سازی کردن برای ورود آنان به بازار مصرف داخلی و صادرات استوار است.
هاشمی با بیان اینکه ما به صادرات به عنوان یک ضرورت می اندیشیم گفت: شایسته ما نیست که همواره بر پایه واردات دام کار کنیم بلکه می توان با تکیه بر اراده و ظرفیت های موجود علاوه بر تامین نیازهای داخلی به صادرات نیز بیاندیشیم.
وی با بیان اینکه باید یک پشتوانه قوی دامی درسیستان و بلوچستان ایجاد کرد و این رویکرد ماست اظهار داشت: با توجه به ظرفیت های موجود تولید علوفه چه طبیعی و چه تولیدی کشاورزان و برداشت افزون بر 10 چین در هر سال در برخی شهرستان ها نظیر نیکشهر و دلگان باید فرصت سازی کرد و در این راستا 2 طرح پرورش دام هر یک به ظرفیت پنج هزار راس مد نظر است و در این زمینه هماهنگی با بنیاد مستضعفان انجام شده است.
استاندار در جمع مدیران دامپزشکی استان با گرامیداشت رشادت های مرزبانان سیستان و بلوچستان و تسلیت شهادت شماری از این جان برکفان در میرجاوه گفت: کارکنان دامپزشکی همچون مرزبانان مدافع حریم سلامت جامعه هستند.
وی با بیان اینکه دامپزشکان مسئول حراست و حفاظت از ذخیره غذایی جامعه هستند گفت: نظام دامپزشکی به عنوان یک ظرفیت ارزشمند باید احیا شود که در این زمینه می توان علاوه بر ظرفیت دولتی از سمن ها نیز بهره گرفت.
استاندار سیستان و بلوچستان افزود: همان اندازه که نظام مهندسی برای ساختن ساختمان ها مهم است نظام دامپزشکی نیز به عنوان سکان دار سلامت جامعه باید احیا شود.
هاشمی گفت: سازمان دامپزشکی سیستان و بلوچستان با تکیه بر ظرفیت ها در سالهای اخیر موفقیت های خوبی را در بخش های مختلف کسب کرده است.
وی با بیان اینکه نقش دامپزشکی استان باید با تکیه بر صادرات محوری ارتقا یابد خاطرنشان کرد: با توجه به نامناسب بودن ساختمان آزمایشگاه دامپزشکی استان نیاز است مورد توجه سازمان برنامه بودجه استان از نظر تخصیص اعتبارات قرار گیرد.
وی گفت: با توجه به اینکه بزرگترین ظرفیت کشتارگاهی بخش خصوصی بعد از تهران به این استان تعلق دارد باید راه اندازی کشتارگاهها در برخی شهرستان های مستعد مورد توجه قرارگیرد.
استاندار سیستان و بلوچستان بر فرهنگ سازی برای مصرف گوشت شناسنامه دار تاکید کرد.
هاشمی ادامه داد: با توجه به اهمیت جلوگیری از قاچاق دام در تلاشیم زمینه ای فراهم شود که هیچ کشتارگاهی در خارج استان حق ذبح دام وارده از پاکستان را نداشته باشد.
مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: 11میلیون و 985 هزار و 541 کیلوگرم گوشت منجمد و گرم از جمله گاو، گوسفند، بز و شتر پارسال از استان به سایر نقاط کشور حمل شده است.
دکتر مهدی حسینی اظهار داشت: 11 میلیون و 85 هزار و 864 کیلوگرم از مجموع رقم یادشده گوشت منجمد و تازه گاو بوده است.
وی ادامه داد: همچنین در این مدت 855 هزار و 946 کیلوگرم لاشه شتر و 43 هزار و 731 کیلوگرم لاشه گوسفند و بز از سیستان و بلوچستان به سایر استانهای کشور ارسال شده است.
وی گفت: 570 تن میگو سال گذشته در 280 هکتار از مزارع سایت پرورش میگوی گواتر شهرستان چابهار تولید و روانه بازارهای مصرف داخلی و خارجی شده است.
وی ادامه داد: امسال با رها سازی حدود 130 میلیون قطعه بچه میگو در 700 هکتار سایت پرورش میگو منطقه گواتر پیش بینی می شود میزان تولید حدود سه هزار تن افزایش یابد.
وی ادامه داد: شرایط آب و هوایی چابهار سبب شده تا بچه میگوها در بازده زمانی سه ماهه یعنی یک ماه زودتر از دیگر مناطق ساحلی جنوب کشور به وزن ایده آل برسند که فرصت مناسبی را برای سرمایه گذاران این بخش فراهم کرده است.
وی بیان کرد: با توجه به کیفیت بالای میگوی تولیدی سیستان و بلوچستان سال گذشته از 570 تن تولید 90 درصد آن به کشورهای روسیه و حوزه خلیج فارس صادر شده است.
وی وجود 6 هزار و 700 واحد اپیدمیولوژیک دامی، کاهش شدید بیماری های دامی، مایه کوبی افزون بر سه میلیون راس دام، کاهش کانون های تب برفکی استان از 58 کانون سال 92 به 2 کانون در سال گذشته را از جمله موفقیت های کسب شده این نهاد ذکر کرد.
7316**6081 خبرنگار: عصمت جهانی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.