رضا فدایی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طرح تکثیر ماهی گرمابی از ابتدای اسفند سال گذشته آغاز شده و به مدت چهار ماه ادامه دارد.
وی بیان کرد: 6 میلیون و 500 هزار لارو ماهی کپور معمولی نیز از ابتدای اسفند تا کنون در این مرکز تولید شده است.
وی ادامه داد: مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر ماهیان بومی و گرمابی زهک در نظر دارد تا تولید لارو آمور(شیرماهی) فیتوفاگ و بیگ هد را تا سقف 40 میلیون قطعه در سال 96 افزایش دهد.
وی افزود: این طرح در سطح ملی برای تامین اهداف اقتصاد مقاومتی و نیز عمل به منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص نامگذاری سالجاری«اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» از سوی اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان(آبهای داخلی) اجرا شده است.
رئیس مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر ماهیان بومی و گرمابی زهک اظهار داشت: با توجه به اهمیت اقتصادی ماهی سفیدک محلی در تولید آبزیان سیستان و بلوچستان، تکثیر این نوع ماهی با هدف تنوع بخشی به گونه های آبزی پروری در جنوب استان هدف گذاری شده است.
فدایی اظهار داشت: حمایت از تشکلهای بخش خصوصی از جمله تعاونی های صید و صیادی، حفظ ذخایر منابع آبی و توسعه پایدار آبزی پروری و نیز اشتغالزایی برای صیادان و شکوفایی اقتصاد منطقه یکی از اهداف بسیار مهم این مرکز است.
وی بیان کرد: مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر ماهیان بومی و گرمابی در 110 هکتار زمین در شهرستان زهک ایجاد شده و دارای 17 باب استخر مشتمل بر 11 هکتار کاملا فعال است.
وی ادامه داد: 16 باب استخر با مساحت یک و نیم هکتار تا پایان سالجاری فعال و به چرخه تولید اضافه می شود که ظرفیت تولید بچه ماهی را از 2 و نیم میلیون به چهار میلیون بچه ماهی می رساند.
وی خاطر نشان کرد: سه سالن در این مرکز وجود دارد که 2 سالن مربوط به تکثیر بچه ماهی بومی و گرمابی و یک سالن چند منظوره برای پرورش ماهی خاویار در حال اتمام است.
وی اضافه کرد: برای نخستین بار توانستیم در مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر ماهیان بومی و گرمابی زهک 2 نمونه از ماهیان خاویار از جمله تاس ماهی و فیل ماهی را که ارزش اقتصادی بالایی دارند پرورش دهیم.
رئیس مرکز تکثیر و باسازی ذخایر ماهیان بومی و گرمابی شهرستان زهک گفت: در این مرکز 2 آزمایشگاه آنالیز آب و کنترل کیفی بهداشتی وجود دارد که قبل از خارج شدن بچه ماهی از کارگاه از لحاظ سالم بودن مورد آزمایش قرار می گیرند.
فدایی اظهار داشت: در طول دوره پرورش ماهی آزمایشگاه این مرکز فعال است و تمامی موارد بهداشتی و بیماری که احتمال اثر سوء بر روی ماهی را داشته باشد مورد برسی قرار می گیرد.
وی بیان کرد: بعد از تکثیر کار تولید بچه ماهی در این مرکز آغاز می شود و پس از تقریبا 5 ماه که ماهی به وزن مناسب می رسد در اختیار آبزی پروران قرار می گیرد.
به گزارش ایرنا شهر زهک مرکز شهرستان زهک در 220 کیلومتری شمال زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان واقع شده و یکی از شهرستان های پنجگانه سیستان است.
3213 خبرنگار و انتشاردهنده: اکبرنوری
اخبار لحظه به لحظه را در کانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال کنید. @irnazahedan
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.