به گزارش ایرنا در آیین کهن ایران و به تبع آن سیستان و بلوچستان سرزمین شاهنامه روزهای نوروزی از جایگاه ویژه و پر اهمیتی برخوردارند به گونه ای که گرامی داشتن آن در کنار تغییرات فصلی و آغاز سرسبزی طبیعت و سپری کردن یک روزز در دامان این طبیعت زیبا از جمله آیین های کهن است.
در این میان روز سیزده فروردین در کنار دیگر آیین های نوروز، روز مهم برای مردم محسوب می شود به گونه ای که بیشتر مردم با هدف بهرگیری از طبیعت و دور کردن نحسی ها از دامان خانواده به دل طبیعت می زنند تا هم دل را صفایی تازه دهند و هم در کنار خانواده و دوستان آیین های این روز را بجا آورند.
روز طبیعت در این دیار کهن دارای آیین های ویژه ای بوده که مانند دیگر نمادهای سنتی و محلی پرشمار، زیبا و دوست داشتنی است، بازی های گروهی، ترانه ها و رقص های محلی (چوب بازی و رقص شمشیر) ، جمع آوری گیاهان صحرایی، خوراک پزی های عمومی، لطیفه گویی ، آب پاشی و آب بازی از جمله این آیین هاست که ریشه در باورها و فرهنگ اساطیری مردمان این دیار دارد.
به گفته پژوهشگران در سیزده بدر شادی کردن و خندیدن به معنی فروریختن اندیشه های پلید و تیره، روبوسی نماد آشتی، به آب سپردن سبزه سفره نوروز نشانه هدیه دادن به ایزد آب «آناهیتا» و گره زدن علف برای شاهد قرار دادن مادر طبیعت در پیوند میان زن و مرد، ایجاد مسابقه های مختلف یادآور کشمکش ایزد باران و دیو خشکسالی است.
بسیاری از مردم معتقدند که روز سیزدهم نوروز، روز حضور در طبیعت است و کسی نباید در خانه بماند و همه مردم از همان ساعت های اولیه صبح راهی دامان طبیعت می‌شوند.
مردم پس از آیین‌های دید و بازدید در ایام تعطیلات نوروزی روز سیزده بدر را روز انس با طبیعت می‌دانند و همراه اقوام و آشنایان در قالب چندین خانواده به مناطق دیدنی و سرسبز استان می ‌روند.
در این روز مردم سبزه‌های خود را برای دور کردن درد و بلا با خود به دامان طبیعت می‌برند ، سبزه هایی که در روزهای پایانی سال گذشته با شوق و ذوق فراوانی کاشته اند تا عشق و علاقه شان را به طبیعت و سبزی آن نشان دهند.
یکی از آیین‌های ویژه مردمان سیستان و بلوچستان بویژه برای دختران دم بخت گره زدن سبزه به نیت‌های خاص است به طوری که هر فردی با نیت و آرزویی سبزه را گره می زند و در دامان طبیعت رها می‌کند به امید آنکه سال شاد و با نشاطی داشته و به خانه بخت بروند.
مردم معتقدند گره زدن سبزه آن هم ‎ 13گره در یک سبزه یا گره‌ زدن ‎ 13سبزه با هم باعث دور شدن درد و بلا از خانواده‌ها تا سال آینده می‌شود.
بسیاری از خانواده‌ها به سبب برخی اعتقاد ها این روز را در خانه نمی مانند و راهی دامان طبیعت می‌شوند.
احترام گذاشتن به طبیعت از رسم های دیرینه مردم بوده است بطوری که ازدحام جمعیت هیچ تاثیر منفی بر طبیعت زیبا و زمین های اطراف شهرها و روستاها نمی گذاشت.
سیزده بدر از آیین های کهن برای بهره بردن از طبیعت پاک و زیباست و از گذشته های دور تاکنون رسم بر این بوده است که در این روز همانگونه که طبیعت به انسان شادی و نشاط می بخشد انسان نیز با حرمت گذاری به طبیعت و حفظ محیط زیست قدردانی خود را اعلام می کند؛ در این روز نباید اجازه دهیم اجرای این سنت ملی و دیرینه از ریشه ها و شیوه های اصیل خود دور شود و به تخریب طبیعت بیانجامد.
در گذشته پیشینیان ما آیین های روز سیزده بدر را برای طلب باران فراوان در سال پیش رو، گرامیداشت و پاکیزگی طبیعت و مظاهر آن اجرا می کردند و اکنون بر ماست تا اجازه ندهیم رسوم دیرینه و ملی ما رنگ و بوی دیگری به خود گیرد و اجرای این سنت ها منجر به تخریب طبیعت و سرسبزی محل زیستمان شود.
نه گفتن به ریختن زباله را از روز 13 نوروز آغاز می کنیم و برای حفظ محیط زیست زیبا و سالم این فرهنگ را در جامعه نهادینه کرده و با کمک یکدیگر در پایان این روز و روزهای آینده به پاکسازی محیط طبیعی خود مبادرت می ورزیم.
سیزده بدر امسال پایانی خوش خواهد داشت و برخلاف برخی بی حرمتی ها به طبیعت، هر خانواده و جمعیتی که به دامان طبیعت روی آورده اطراف خود را پاکسازی خواهد کرد تا طبیعت زیبا همیشه زیبا بماند.
7316**6081 خبرنگار: عصمت جهانی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.