به گزارش ایرنا قله، ارتفاعات و دامنه های تفتان سربلند و طبیعت بکر شهرستان خاش با بارش برف و باران سرشار از جذابیت و ظرفیت گردشگری شده و مردم خاش نیز در کنار طبیعت زیبا با مهربانی و نشاط از میهمانان نوروزی استقبال و پذیرایی می کنند.
همزمان با راه اندازی نخستین اقامتگاه بوم گردی فعال در تفتان به همت شرکت مسافرتی، گردشگری فراز تفتان خاش نخستین تور گردشگری از استان قزوین وارد محدوده تفتان شد.
مدیر عامل شرکت فراز تفتان و مسئول برگزاری این تور گردشگری روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: اعضای این تور گردشگری در قالب یک تیم کوهنوردی امروز وارد منطقه شده و توانستند به مدت یک روز به قله 4050 متری تفتان صعود کنند.
نادر کردی افزود: این گروه پس از صعود به قله تفتان از جاذبه های تاریخی و گردشگری تمندان نظیر استودان های دوره ساسانی و دریاچه زیبای سر دریا دیدن کردند.
کردی راه اندازی اقامتگاه بوم گردی را در این منطقه ضروری دانست و خاطر نشان کرد: معرفی ظرفیت های گردشگری و فرهنگ و آداب و رسوم مردم منطقه از مهم ترین اهداف راه اندازی این اقامتگاه است.
مدیر عامل شرکت فراز تفتان گفت: اقامتگاه بوم گردی تفتان با داشتن امکانات رفاهی و محیطی مطلوب آماده پذیرایی از مسافران نوروزی است.
مرتضی تمندانی مسئول انجمن حافظان میراث فرهنگی و گردشگری روستای تمندان نیز گفت: آب و هوای مناسب، محیط آرام، دلنشین و انواع جاذبه های بکر طبیعی، تاریخی، صنایع دستی، هنرهای سنتی و روحیه مهمان نوازی مردم از مهمترین عوامل جذب گردشگران به این منطقه است.
کریم بخش کردی تمندانی از ساکنان حاشیه تفتان خاش نیز گفت: بلوچستان امسال بهاری متفاوت را تجربه می کند، رحمت الهی بر کوه و دشت و دمن سرازیر شده و گل های وحشی و سرسبزی طبیعت جذابیت خاصی به این منطقه بخشیده است.
وی ادامه داد: تفتان و دامنه های آن زیباتر از هر تابلوی نقاشی از بهار است.
تمندانی ادامه داد: تفتان سپید پوش و در دامن آن چشمه سارهای روان در جوش و خروش هستند و صدای کبک و تیهو در کوه می پیچد و بلبلان زیباترین آهنگ را می نوازند تا آرامش را به انسان خسته و افسرده از زندگی ماشینی هدیه کنند.
وی اظهار داشت: آنچه در بهارگاه امسال در دامن تفتان و تمندان وجود دارد فراتر از هر خیال و تصور است.
این شهروند خاشی ادامه داد: گوشه ای از بهشت را خالق هستی در اینجا به نمایش گذاشته، نه تنها باغهای زردالو و هلو و بادام غرق در گل و شکوفه اند بلکه جای جای زمین و کوه پوشیده از گلهای رنگارنگ شده و بوی عطر از همه جا به مشام می رسد.
وی گفت: رودخانه و جویبارها چنان در خروشند که گویی پیک تیز پای تفتان هستند تا نوید آبادانی را به دشت های دورتر برسانند و در مسیر فرصت درنگ و ایستادن ندارند.
وی افزود: شاید بهارگاه امسال تفتان را به سادگی نتوان وصف کرد، باید اینجا بود و دید که در کویر تفتیده بعد از سالها خشکی و بی آبی اوج آبادانی و زیبایی هدیه ای بی نظیر از خالق هستی به طبیعت و مخلوق است.
وی گفت: مردم خاش و حاشیه نشینان تفتان سربلند مقدم هموطنان را که از هر کجای وطن برای دیدن زیباترین مناظر طبیعی تفتان قصد سفر کرده اند، گرامی می دارند.
تمندانی تاکید کرد: امید داریم که محیط زیست را نه آلوده کنیم و نه به آن آسیب برسانیم بلکه در حفظ این زیبایی سهیم باشیم.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاش در حاشیه بازدید از ستاد نوروزی روستای تمندان گفت: تمندان بعنوان روستای هدف گردشگری در دامنه جنوبی کوه تفتان و در حاشیه دو رودخانه در فاصله 47 کیلومتری خاش قرار دارد.
ملک مسعود ریگی افزود: این روستا با برخورداری از چشم اندازهای زیبا و آب و هوای مطبوع جذابیت زیادی برای گردشگران دارد.
وی گفت: روستای تمندان به دلیل قرار گرفتن در دامنه تفتان و دارا بودن ارتفاعات زیبا و سرسبز سالانه پذیرای خیل عظیمی از علاقه مندان به گشت و گذار در این طبیعت است و توجه به ظرفیت های این روستا سبب تقویت گردشگری در استان می شود.
خاش با داشتن جاذبه های دیدنی فراوان مانند قله آتشفشانی نیمه فعال تفتان، گل فشان پیرگل، رودخانه های زیبای کارواندر، ایرندگان و گزو و آثار متعدد طبیعی و تاریخی و مردم مهمان نواز و نوعدوست در 185 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان و در شاهراه محور توسعه شرق کشور و نیز در مسیر رفت و برگشت زمینی مسافران به مقصد چابهار- ایرانشهر- زاهدان و سراوان واقع شده است.
7310 **6081 خبرنگار: محمدامین میربلوچزهی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.