حجت الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی روز شنبه در حاشیه دیدار از بیت رهبرمعظم انقلاب اسلامی در ایرانشهر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی خاطرات زیادی با مردم این شهرستان دارد به طوری که بارها اعلام داشتند ایرانشهر و ایرانشهری ها جزء مهمترین خاطرات زندگی من است.
وی بیان کرد: مردم ایرانشهر افتخار میزبانی رهبر معظم انقلاب اسلامی را در دوران رژیم ستم شاهی دارند.
وزیر دادگستری در ادامه سفر به ایرانشهر از ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی، کمپ های ورودی و خروجی شهر، حاشیه شهر و بیت رهبر معظم انقلاب دیدن کرد.
به گزارش ایرنا مبارزات حضرت آیت الله خامنه ای علیه رژیم ستم شاهی و ارسال پیام تسلیت شهادت شهید آیت الله سید مصطفی خمینی فرزند بزرگوار امام خمینی (ره) و برگزاری مراسم یادبود برای فرزند امام(ره) دستاویزی برای رژیم پهلوی شد تا در ۲۳ آذر ۱۳۵۶ماموران رژیم با حمله به منزل، ایشان را بازداشت کنند. پنج روز بعد در تاریخ ۲۸ آذر 56 کمیسیون حفظ امنیت اجتماعی خراسان معظم له را به سه سال اقامت اجباری در ایرانشهر محکوم کرد که بلافاصله به مرحله اجرا در آمد.
هدف از این تبعید قطع ارتباط ایشان با مردم بود که البته نه تنها محقق نشد بلکه ارتباط بسیار نزدیک آیت الله خامنه‌‌ای با اهل تسنن و ارسال پیام انقلاب به یکی از دوردست‌ترین مناطق ایران را نیز سبب شد.
وقوع سیلی ویرانگر در تیرماه ۱۳۵۷ در ایرانشهر اگرچه ویرانی‌‌های بسیاری به بار آورد، ولی نتایج بسیار مثبتی به‌همراه داشت که به گفته‌‌ مقام معظم رهبری پس از انقلاب، از الطاف خفیه‌‌ الهی به‌شمار می‌‌رفت. این اتفاق علاوه بر ایجاد وحدت میان اهل تسنن و اهل تشیع، شرایطی را فراهم کرد تا موجب شناخت بیشتر مردم از رهبر انقلاب و نیز آگاهی بیشتر مردم از مبارزات سیاسی و آشنایی با چهره‌‌ انقلاب اسلامی شود.
با توجه به تجربه ‌ای که حضرت آیت‌‌الله خامنه‌‌ای از سیل شهرستان قوچان به دست آورده بودند، مدیریت تنها گروه امدادی را به دست گرفتند و با همکاری روحانیون دیگر شهرها، توانستند کمک‌‌های مردمی را به بهترین شکل ممکن در میان مردم سیل‌زده ایرانشهر تقسیم و بزرگ‌ترین پایگاه را برای حمایت و کمک به مردم سیل ‌زده ایجاد کنند.
رابطه گرم مردم با رهبر انقلاب پس از این واقعه باعث شد تا رژیم در تاریخ ۲۲ مرداد ۱۳۵۷ به 237 روز حضور ایشان در ایرانشهر پایان داده و آیت الله خامنه‌ای را برای گذراندن ادامه دوران تبعید به جیرفت کرمان انتقال دهد.
منزل که در خیابان ولایت ایرانشهر معروف به «بیت رهبری» واقع شده در سال 1356 محل سکونت مقام معظم رهبری بوده است این ساختمان در سال 1370 به عنوان یاد بودی از دوران تبعید مقام معظم رهبری به میراث فرهنگی اهداء شده است.
ایرانشهر در 335 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان در مسیر زاهدان - چابهار و چابهار- بم قرار دارد.
7314**3213 **6081 خبرنگار: محمد هادی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
اخبار لحظه به لحظه را در کانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال کنید. @irnazahedan
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.