حمید قبادی دانا روز یکشنبه در حاشیه دومین نمایشگاه و جشنواره پوشاک سنتی اقوام سیستان و بلوچستان در زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با وجود همه ناملایمت ها و رفتارهای غرب گرایانه حاکم در دوره های مختلف قبل از انقلاب در ایران این لباس اقوام بوده که در مقابل این هجمه ها پایداری کرده است.
وی اضافه کرد: به این واسطه لباس اقوام از یک جایگاه مهم و شایسته ای برخوردار است و برگزاری نمایشگاه و رویدادهای مختلف در این حوزه نیز کمک قابل توجه ای به تقویت، توسعه و ترویج این ظرفیت مهم فرهنگی می کند.
وی بیان کرد: ارتباط و پیوستگی لباس و فرهنگ یکی از شاخص ها و نمادهای مهم اصلی موضوع مد و لباس محسوب می شود.
وی ادامه داد: لباس به عنوان یک عنصر مهم در ساختار فرهنگی همه ملت ها به ویژه ایرانیان مورد توجه بوده به گونه ای که از آن به عنوان یک شاخص فرهنگی می توان یاد کرد.
وی تصریح کرد: همچنین لباس به عنوان یکی از موضوعات مهم در سبک زندگی و ارتباط آن با ارزش ها و هنجارهای اجتماعی و ارزش های جامعه دینی مورد توجه قرار دارد.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه پرداختن به موضوع مد و لباس پرداختن به فرهنگ، ارزش ها و باورهای ملی و دینی ایرانیان است در این راستا موضوع مد و لباس به صورت جدی از چند سال پیش در دستور کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته است.
وی افزود: در این راستا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری و همراهی بسیار خوبی با سایر نهادهای عضو کارگروه ساماندهی مد و لباس دارد به گونه ای که آن را به عنوان یک مقوله ملی و فرابخشی محدود به یک و چند دستگاه نمی داند بلکه دستگاههای مختلف و در کنار آن دست اندرکاران متعدد از مرحله فکر تا محصول و غیره را در برمی گیرد.
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور گفت: این کارگروه به دنبال ایجاد رابطه منطقی بین ظرفیت های متعدد در جامعه درحوزه مد و لباس است و در این مسیر اقدامات استانی را نیز مورد توجه قرار داده است.
وی تاکید کرد: لباس اقوام به عنوان یک عنصر هویت ساز و موضوع جریان ساز فرهنگی در دستور کار کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور قرار گرفته است.
وی با اشاره به ظرفیت های سیستان و بلوچستان در حوزه لباس گفت: این استان به عنوان یکی از قطب های بسیار مهم و یکی از نمونه های موفق و پایدار لباس اقوام در دوره های مختلف شناخته شده است.
وی افزود: لباس اقوام سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از پایدارترین، فراگیرترین و ملموس ترین نمونه لباس های موجود در کشور به شمار می رود.
وی با اشاره به شمار افراد فعال در حوزه مد و لباس در کشور گفت: هم اینک در بانک اطلاعاتی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور بیش از 25 هزار فعال در حوزه های مختلف شامل دانشجویان، طراحان، اساتید، پیشکسوتان، برگزیدگان و گروه های مختلف این حوزه ثبت شده اند.
وی ادامه داد: در این راستا اقدام مهمی که در کشور در حال انجام است شناسایی بیشتر این طراحان در استان هاست به گونه ای که یکی از ماموریت هایی که این کارگروه به استان ها محول کرده شناسایی هنرمندان طراح و دست اندکاران این حوزه است.
وی گفت: با توجه به ظرفیت های فراوان هنرمندان نقاط مختلف کشور در سطح ملی، این ستاد بر آن شد که رقابت ها و جشنواره های مختلف کشوری را نیز در سطح استان ها برگزار کند که برپایی رقابت زنده طراحی لباس از آن جمله است.
وی افزود: همچنین برگزیدگان امسال نمایشگاه مد و لباس استانها، سال آینده آثارشان در نمایشگاه مستقل به صورت رقابت بین استانی و ملی به نمایش درخواهد آمد و از بین آنان برترین ها معرفی و مورد تقدیر قرار می گیرند.
وی تصریح کرد: برپایی چنین رقابت هایی ضمن کشف استعدادهای مختلف فرصت مناسبی را برای تولیدکنندگان داخلی فراهم می کند تا بتوانند با نمونه های مختلف لباس اقوام آشنا و درصورت تمایل آنها را به تولید انبوه برسانند.
به گزارش ایرنا دومین نمایشگاه و جشنواره پوشاک سنتی اقوام سیستان و بلوچستان از 15 تا 19 اسفند ماه در مجتمع فرهنگی هنری زاهدان در قالب 100 اثر از هنرمندان شهرستان های ایرانشهر، چابهار، خاش، زابل و زاهدان آغاز بکار کرد.
7316** 6081 خبرنگار: عصمت جهانی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.